Publicerat Juli 14, 200917 yr Då jag skulle montera nytt kikarsikte Leupold 3-9x40 på min Carl Gustav 8x57 idag upptäckte jag att bössan lutar väldigt mycket i sidled när jag lägger den an mot kinden som den ska ligga. Det ser ut att vara kolvkammen som ligger för tight mot kinden och tvingar bössan för mycket utåt i överkant och att bli sned när jag lägger an. Alternativt att nederdelen av kolven är för smal... Jag kompenserade detta genom att lägga an och sikta mot ett snöre som hängde i lod och vrida kikarsiktet tills dess att hårkorset stämde mot snöret. På detta vis ligger alltså hårkorset rakt horisontellt/vertikalt när jag lägger an. Men betraktar man bössan från sidan/ovan ser man ju att siktet sitter väldigt snett i förhållande till övriga bössan. Är det ok att göra på detta viset och skjuta in bössan med detta montage? Eller måste kolven modifieras? Eller är det något annat som måste göras?
Publicerat Juli 15, 200917 yr Rent kort kan man säga att du kommer att få en viss träfflägesförändring på längre håll eftersom pipans längdriktning och siktlinjen inte överensstämmer. Håller du dig till rimliga skotthåll och inte eftersträövar extrem precision är det inget bekymmer.
Publicerat Juli 15, 200917 yr Hej, du får några olika problem med din "lösning". För det första så kommer justeringen av kikaren att försvåras eftersom justerrattarnas "klick" kommer att flytta hårkorset i samma vinkel som du monterat kikaren. För det andra så kommer kulbanan att avvika från riktpunkten, dels i höjdled vilket den alltid gör men också i sida vilket den normalt inte skall göra. Hur stora dessa problem är beror dels på hur mycket du lutat riktmedlet men givetvis också på vilka avstånd du har tänkt skjuta på. Allmänt kan man väl säga att rådet nog är att justera din skjutställning snarare än att vinkla kikarsiktet. Jag förstår egentligen inte varför du behöver justera kikarsiktet så kraftigt? Henrik