Publicerat Juli 15, 200916 yr Mina föräldrar har en labradorhane som är en utpräglad sällskapshund, han har visserligen varit med i andvassen ett par gånger, men då enligt "man tager vad man haver"-principen. Nu har han kommit upp i övre medelåldern och har plötsligt börjat bete sig olydigare. Han har aldrig varit någon mönsterelev, men har nog lytt standardkomandon som "kom" och "stanna" i de flesta fall. Nu kan han totalt nonchalera om man säger något. En veterinär påstod att äldre hanhundar kan bli trotsiga, och undrade i samma andetag varför labben inte var kastrerad. Hur vanligt är det att kastrera hanhundar, och kan det ha någon effekt på lydnaden? Har inte hört om det tidigare, och tycker spontant det åter lite som en genväg för de som inte orkar öva lydnad...
Publicerat Juli 15, 200916 yr Var beredd på att du kan förstöra hunden helt. Har 2 kompisar som steriliserat sina hundar och båda hundarna är avlivade. Dom blev helt konstiga och opålitliga. Den ene var en kosrning med tysk i och den andra en labbe. Jaktlusten försvann delvis tillsammans med glädjen hos hunden. Båda var mer än 2år när dom blev steriliserade. /Rune
Publicerat Juli 16, 200916 yr Var beredd på att du kan förstöra hunden helt.Har 2 kompisar som steriliserat sina hundar och båda hundarna är avlivade. Dom blev helt konstiga och opålitliga. Den ene var en kosrning med tysk i och den andra en labbe. Jaktlusten försvann delvis tillsammans med glädjen hos hunden. Båda var mer än 2år när dom blev steriliserade. /Rune Det kan variera nåt otroligt mellan individer. En del blir bättre en del blir sämre. Dock är grundprincipen för kastrering att man vill få bort hanhundsbeteendet - agg mot andra hanhundar, hunden rymmer när grannskapet tikar brunstar, hunden markerar i tid och otid mm. Men det lämnas inga garantier förutom att hunden ej kan ge upphov till valpar. Jag har hört talas och upplevt alla möjliga resultat i samband med kastrering - aggen kvar, lydnaden blir bättre, hunden tappar lusten till allt och blir tjock, hunden blir en mönsterhund etc. Men man vet aldrig. Rent spontant så skulle jag inte kastrera hunden för en lydnadssak, om det inte är rent handjursbetingat vilket det i detta fallet inte verkar vara... //jonas
Publicerat Juli 18, 200916 yr Jag har kastrerat min Vorsteh, det påverkade honom på några sätt... Han lugnade ner sig ofantligt i hemmet, hans aptit är abnorm.. Detta medför att han lättare går upp i vikt tyvärr... Har fått gå ner från "elitfoder" till light, & även dragit ner på mängden foder. I lydnaden vet jag inte om han påverkats märkbart, men kanske något mindre vimsig & mer uppmärksam, då det inte snurrar en massa hormoner i skallen. Sen så är det svårt att uttala sig ang hur just den gamla labradoren blir...! Men ska man spekulera så skulle jag inte tro att "den gamle" blir visare med kastration. Tror själv på att ta tag i att träna honom en stund & upprepa för honom vem som bestämmer. Det är svårt att se att en kastration ta bort ett nyss invant beteende på nått sätt. Att det skulle förstöra hunden helt tror jag är ofantligt ovanligt, ser inte att det ska påverka hunden sätt så att den blir konstig i sitt beteende, såvida hunden inte haft testiklarna i huvudet hela tiden.