Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Klicker"

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som använder sig av "klicker" vid inlärning?

Grundlydnaden jag har på min Jack russel terrier är med hjälp av klickern.

Personligen tycker jag det är klockrent!

Vad tycker ni? :rolleyes:

/Mickan

Publicerat

jag tycker de är suveränt baby :rolleyes:

Måste hålla med. Blir en helt annan kontakt med hunn.

Bättre ögonkontakt osv.

Publicerat

Jag har testat på Daimler och det funkade himla bra. Vi kom i och för sig inte så långt utan det blev mest några grundläggande övningar som 'sitt' och inkallning.

Publicerat
Är det någon som använder sig av "klicker" vid inlärning?

Grundlydnaden jag har på min Jack russel terrier är med hjälp av klickern.

Personligen tycker jag det är klockrent!

Vad tycker ni? :)

/Mickan

Jag har testat, dock mycket begränsade övningar av mera lekkaraktär, såsom t ex "rullarunt", och visst funkar det i inlärningsfasen. Har nog samma effekt som godis eller beröm, hunden vet när den gjort rätt. En fördel borde vara att klickern är neutral, den låter likadan även om användaren vid tillfället är tvärförbannad. Inte lätt att få till beröm då :rolleyes:

Problemet som jag tycker uppstår är när hunden ska ut från föraren, den har ju en begränsad ljudstyrka... Därför tror jag det

är bättre att från början vänja hunden vid beröm med rösten. Dessutom tycker jag att det är besvärligt att ha med sig en klicker, rösten är alltid med, samt att det känns alldeles för sterilt och tråkigt.

Tror att klickern har något oförtjänt dåligt rykte bland hundägare där stora krav ställs på lydnad hos hundarna, vilket jag tror beror på att många av dess förespråkare verkar traggla i inlärningsfasen hela tiden och aldrig börja ställa krav på lydnaden.

Mickan, vet inget om dig och din hund men vet att ämnet kan ältas i evigheter, så detta blir mitt enda inlägg i tråden.

Mvh

Publicerat

Klickerträning är en intressant inlärningsform, som rätt utövat kan ge riktiga aha-upplevelser.

Är inte en sådan människa som enbart håller mig slaviskt till positiv förstärkning, min hund vet knappt vad en godis är eftersom jag tycker det är en bökig belöningsform :rolleyes: men vissa inslag av klickerfilosofin lägger jag allt in ibland. Mest som rolig hjärngymnastik, till exempel tricks inomhus. Gripande av apport har jag "shejpat" fram, sedan kan han endel annat också som vacker tass, vända bort huvudet när jag säger "Är du en katt?" och "Puss". Har rent utav köpt en targetstick! :)

Publicerat

Såklart kan detta diskuteras i en evgihet!

Det finns så mycket man kan göra med klickern, allt ifrån grundlydnad till trix till att få bort dumma vanor.

Men vissa hundar blir stressade av själva klicket och många tycker att det låter löjligt. Och jag måste tacka J.Å som fick mig och vega att komma igång! och jag tycker absolut att det är värt ett försök!!

Publicerat
Klickerträning är en intressant inlärningsform, som rätt utövat kan ge riktiga aha-upplevelser.

Är inte en sådan människa som enbart håller mig slaviskt till positiv förstärkning, min hund vet knappt vad en godis är eftersom jag tycker det är en bökig belöningsform :rolleyes: men vissa inslag av klickerfilosofin lägger jag allt in ibland. Mest som rolig hjärngymnastik, till exempel tricks inomhus. Gripande av apport har jag "shejpat" fram, sedan kan han endel annat också som vacker tass, vända bort huvudet när jag säger "Är du en katt?" och "Puss". Har rent utav köpt en targetstick! :D

Är det din vorsteh på bild? :)

Publicerat
Är det din vorsteh på bild? :rolleyes:

Japp!

Publicerat
Japp!

Oj, vad vacker!

Min nästa hund blir en sån har jag känning av. Uppvuxen med rasen, underbar!

Även hjärndöda många gånger, men får man till en vorsteh kan man nog inte ha bättre hund!

Publicerat
Oj, vad vacker!

Min nästa hund blir en sån har jag känning av. Uppvuxen med rasen, underbar!

Även hjärndöda många gånger, men får man till en vorsteh kan man nog inte ha bättre hund!

Han är underbar. :rolleyes:

Även jag är "fast" i den här härliga rasen.

Publicerat

Ok för att få igång diskutionen...

Har oxå prövat Klicker men de va inte riktigt min grej.

Inlärningskedet funkar det klockrent, men på jakthundar fins det ofta krav på ovilkorlig lydnad i vissa situationer.

Eller för den delen rena förbud.

Som nog är svårt att träna med klicker metoden.

Åtmindstonde den varianten där man nonchalerar felbeteende o berömmer/klickar rätt beteende.

Vissa icke önskvärda påhitt jycken gör är självbelönande.

Tex stående fågelhund som jagar efter hårvilt.

Eller för den delen jaga vilket viltslag de nu är som är "fulvilt"

Själva jakten blir belöningen o att vi då tex skulle klicka/berömma när hunden slutar jaga "fulviltet" ger nog inget vidare resultat..

Publicerat
Han är underbar. :rolleyes:

Även jag är "fast" i den här härliga rasen.

Förstår det :D

Och tillbaka till klickern och den erfarenhet som jag har av vorsteh(som är jätte stor men något) så kan det vara ett jäkligt bra alternativ många gånger :)

Publicerat
Ok för att få igång diskutionen...

Har oxå prövat Klicker men de va inte riktigt min grej.

Inlärningskedet funkar det klockrent, men på jakthundar fins det ofta krav på ovilkorlig lydnad i vissa situationer.

Eller för den delen rena förbud.

Som nog är svårt att träna med klicker metoden.

Åtmindstonde den varianten där man nonchalerar felbeteende o berömmer/klickar rätt beteende.

Vissa icke önskvärda påhitt jycken gör är självbelönande.

Tex stående fågelhund som jagar efter hårvilt.

Eller för den delen jaga vilket viltslag de nu är som är "fulvilt"

Själva jakten blir belöningen o att vi då tex skulle klicka/berömma när hunden slutar jaga "fulviltet" ger nog inget vidare resultat..

Word!

Jag skulle vilja se den som får min vorsteh att stanna på stoppsignal - med fågel i näsan - med klickermetoden. :P Kan säkert locka med en flock löptikar utan att han bryter blockeringen, så att det skulle fungera med köttbullar är bara löjligt...

Metoden är bra och positiv, kan göra underverk men passar synnerligen inte allt och alla. Man kan komma långt med känsla och skicklighet, men inte hur långt som helst. :D

Publicerat

jag tycker den är bra till grunder. som sitt,ligg och hit.

Jag tycker även man får bättre ögonkontakt med hunden när man klickar.

Publicerat

Kör en hel del med klicker men enbart vid inlärnng och där är det ett grymt bra hjälpmedel.

Men tror det är viktigt att göra skillnad på inlärning och ledarskap.

Min filosofi är: Inlärning (trix, konster, apportering mm) har man massvis med tålamod och hjälpmedel såsom godis, leksaker och klicker... När det gäller ledarskap (inkallning, fot, gå bakom, stoppkomando, sitt kvar osv) har jag noll tålamod och använder enbart min auktoritet och ett väl befäst Nej och Bra....

Jag belönar följsamhet och undergivenhet (inte rädsla) med godis. Är ganska sträng och snabb med att korrigera (och därefter ömka) när det gäller ledarskap men är adrig hårdhänt eller stygg mot vovven. Det är när man belövar ett önskat beteende som hunden lär sig oavsett om det gäller ledarskap eller inlärning.

Tillbaka till klickern så tycker jag att man snabbt får resultat med den och man bygger upp en bra relation mellan sig själv och hunden genom kilckerträning. Min sambo kör med klicker mer än jag och har tom testat att klickerträna vår katt och en av våra hönor med ganska gott resultat :wub:

Publicerat
Min sambo kör med klicker mer än jag och har tom testat att klickerträna vår katt och en av våra hönor med ganska gott resultat B)

Jag har också provat att klickerträna katter men för mig gick det inte lika bra :wub:

Det kan förstås bero på att jag inte höll på så länge, slutade efter 5-10 minuter. Ville egentligen bara se om katterna kunde fatta kopplingen mellan klicket och belöningen. Det verkade de inte göra B)

Publicerat
Jag har också provat att klickerträna katter men för mig gick det inte lika bra :huh:

Det kan förstås bero på att jag inte höll på så länge, slutade efter 5-10 minuter. Ville egentligen bara se om katterna kunde fatta kopplingen mellan klicket och belöningen. Det verkade de inte göra :D

Hon har bl.a. lärt katten att snurra både åt vänster och höger på given signal. Man måste ha lite tålamod och träna många korta stunder med djur som inte är så smarta. Tror hon tränade hönan 10 eller 20 SEKUNDER och sedan vila en 15-20 minuter. Efter en veckas träning kunde hönan picka på olika punkter (färg och storlek) som fanns på ett a4-papper. Man ska tydligen tom kunna dressera vissa akvariefiskar med hjälp av klicker... Kämpa du på lite till med kissen så ska du se att det funkar o jäsiken vad lätt det blir att shejpa hunden sen ^_^;):mad:

Publicerat
Hon har bl.a. lärt katten att snurra både åt vänster och höger på given signal. Man måste ha lite tålamod och träna många korta stunder med djur som inte är så smarta. Tror hon tränade hönan 10 eller 20 SEKUNDER och sedan vila en 15-20 minuter. Efter en veckas träning kunde hönan picka på olika punkter (färg och storlek) som fanns på ett a4-papper. Man ska tydligen tom kunna dressera vissa akvariefiskar med hjälp av klicker... Kämpa du på lite till med kissen så ska du se att det funkar o jäsiken vad lätt det blir att shejpa hunden sen :D;):rolleyes:

Ja, skillnaden på katter och hundar är otrolig. Sedan kan man fråga sig vem som är mest intelligent: hunden som "går på" dessa trick eller katten som med stor sannolikhet genomskådar dem :P (har visst tittat lite för mycket på Red Dwarf).

Skämt åsido, det kanske är värt ett försök att ta upp katträningen igen. Med Daimler funkar klickern skitbra. Håller på att lära honom att rulla runt och han fattar direkt.

Publicerat

Just till grundlydnaden och konster tycker jag att klicker är ett superbra hjälpmedel.

Sedan finns det ju vissa gränser, såklart!

Men just det att man ser en så otroligt snabbt resultat ger mig en kick :(

- Vet en som klickade in sin hund på att inte jaga katten genom att hunden skulle lägga sig när den såg den. Och EN vecka senare låg hunden helt plötsligt på gräsmattan, för att den ser katten gå förbi.

Publicerat

Hur funkar klickern? Vad är egentligen en klicker och hur börjar ni jobba med den?

Jag känner att det kanske är ett intressant verktyg, som ni verkar tycka många av er! =)

Publicerat
Hur funkar klickern? Vad är egentligen en klicker och hur börjar ni jobba med den?

Jag känner att det kanske är ett intressant verktyg, som ni verkar tycka många av er! =)

Enkelt förklarat: Plastgrej med en metallplatta som klickar när du trycker på den. Ser ut såhär:

post-1513-1247944405_thumb.jpg

Ljudet är positivt och betyder "godis är på väg". Det handlar om shaping, man formar ett beteende. Svårt att förklara och jag är synnerligen inget proffs på det här, även om jag mixtrat med det i perioder och gör så fortfarande. :rolleyes:

Det bygger på positiv förstärkning, alltså du belönar rätt och ignorerar fel.

Finns oändligt många filosofier kring klickerträningen, böcker och annat. Ett tips om du är intresserad, Canis har en gratis e-postkurs som tar dig steg för steg. Har gått den själv och det var helt okej.

http://www.canis.se

Publicerat

http://www.klickerklok.se/undar

Kolla in Fanny´s filmer så finns lite tips. O.B.S. Några av hundarna är jagande jakthundar...

Publicerat

När jag först hörde talas om klickerträning så trodde jag att man belönade hunden med ett klick istället för godis, men så verkar ju inte vara fallet. Detta sätter lite käppar i hjulen för mina planer att lära Daimler att gå fot med hjälp av klickern. Det blir alldeles för bökigt att hålla koppel, klicker och godis i händerna och samtidigt kunna klicka och ge godis utan att stanna upp och krångla. Dumt!

Eller har jag missuppfattat allt?

Publicerat

hunden ska förknippa klicket med belöning. enligt mig behöver de inte vara godis efter ett tag. utan en belöning är även " bra gubben, jaaa vad duktig du ärrr"