Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grytträning

Featured Replies

Publicerat

På lördag ska vi på vår första grytträning.

Känns spännande och läskigt eftersom jag aldrig gjort något sånt förr.

Men jag är taggad! Någon som har något tips inför helgen? :D

Mvh

Mickan

Publicerat

Lyssna bara på den som är ansvarig för träningen, lycka till!

Själv ska jag på andra träningen i Finland i morgon, då blir det fullkontakt!

/Micke

Publicerat

/Micke

menar du utan galler? Får man ha de i finland?

Publicerat

/Micke

Okej, tack!

Och lycka till du med! :D

Publicerat
menar du utan galler? Får man ha de i finland?

Jepp så är det i Finland. därför tycker jag det ger mer att träna där.

/Micke

Publicerat
Jepp så är det i Finland. därför tycker jag det ger mer att träna där.

/Micke

okey. är de aldrig hundar eller grävlingar som far illa på träningarna då?

Publicerat

Enligt reglerna får inte hunden och räven bli fast i varandra (i grepp), så det gäller för domaren eller "skolaren" att bryta ifall hunden tänker ta räven. På proven bryts det (eller man borde) ifall hunden tränger sig i förträngningen före bolådan tillräckligt nära räven och det finns risk för grep.

Publicerat

O hur går man tillväga om en räv o en tysk smäller ihop? säger man "kom nu snälla hunden"? :rolleyes:

Publicerat
O hur går man tillväga om en räv o en tysk smäller ihop? säger man "kom nu snälla hunden"? :rolleyes:

Om man e' en riktig flockledare så funkar det också <_< . Men som sagt får det ju inte hända, men då det händer så gäller det att hastigt öppna luckorna ta tag i räven och hunden så att dom hålls stilla. Sen gäller det att endera kommendera hunden "loss" eller man bender upp käften på tex hunden med en träkil. Man får absolut inte riva lös djuren från varandra.

Publicerat
Om man e' en riktig flockledare så funkar det också :rolleyes: . Men som sagt får det ju inte hända, men då det händer så gäller det att hastigt öppna luckorna ta tag i räven och hunden så att dom hålls stilla. Sen gäller det att endera kommendera hunden "loss" eller man bender upp käften på tex hunden med en träkil. Man får absolut inte riva lös djuren från varandra.

Okej! Som jag tänkte då!

hahah! flockledare över en tysk som är i fight.. :lol: ujuj.. Ingen lätt uppgift det haha !

Jonå har du vart me så mycket att du har erfarenhet av att hålla djuren stilla o kommendera loss förresten? släpper hunden till slut eller hamnar man på träkilen allt som oftast?

Publicerat
Okej! Som jag tänkte då!

hahah! flockledare över en tysk som är i fight.. :D ujuj.. Ingen lätt uppgift det haha !

Jonå har du vart me så mycket att du har erfarenhet av att hålla djuren stilla o kommendera loss förresten? släpper hunden till slut eller hamnar man på träkilen allt som oftast?

Har såkallad kort från kennelförbundet för att fungera som funktionär på prov och skolare på grytträning.

Första gångerna jag tagit loss hårda hundar från räven var i slutet av 80-talet. Då fanns det ju ingen förträngning framför bolådorna så hårda hundar kom fort till grep. Endel hundar släpper då man håller i dom och skriker loss i örat andra kräver kil för att tappa greppet. Knepigast blir det ifall djuren hamnat i korsbett. Svårt att förklara i text vad som skall göras, men erfarna funktionärer klara nog av det utan värre blesyrer. Viktigaste e' att man håller djuren stilla så att inte käkar och tänder etc. knäcks.

Har själv blivit biten av en räv över handen :lol: när hunden överraskande släppte lös "för tidigt" och kompisen höll inte ännu ordentligt i räven :rolleyes: . Som tur var det en rätt gammal räv vars tänder inte var längre så långa och vassa, så mina skador blev inte så farliga.

Publicerat
Har såkallad kort från kennelförbundet för att fungera som funktionär på prov och skolare på grytträning.

Första gångerna jag tagit loss hårda hundar från räven var i slutet av 80-talet. Då fanns det ju ingen förträngning framför bolådorna så hårda hundar kom fort till grep. Endel hundar släpper då man håller i dom och skriker loss i örat andra kräver kil för att tappa greppet. Knepigast blir det ifall djuren hamnat i korsbett. Svårt att förklara i text vad som skall göras, men erfarna funktionärer klara nog av det utan värre blesyrer. Viktigaste e' att man håller djuren stilla så att inte käkar och tänder etc. knäcks.

Har själv blivit biten av en räv över handen :lol: när hunden överraskande släppte lös "för tidigt" och kompisen höll inte ännu ordentligt i räven :rolleyes: . Som tur var det en rätt gammal räv vars tänder inte var längre så långa och vassa, så mina skador blev inte så farliga.

Dessa saker KAN ju vara bra att veta även inom verklig jakt! Detta med korsbett skulle vara intressant att höra mera om men om det är som du säger svårt att beskriva det i text så kan vi strunta i det! Men risk för käk-knäck o tand-knäck finns alltså?

Tur för dig att gammelräven va tandlös :D

Publicerat

hövva låter inte kul.

Publicerat

Nu blev ju detta en väldans trådkapning men...

Räven som användes på träningen ikväll var helt sagolik! Tränaren kunde exakt på förväg säga vad som skulle hända, dvs. hur räven agerade. Jag skulle gärna se att alla fick möjlighet att träna sina hundar för en sådan räv! Då hunden kom vid sista förträngningen så attackerade räven för att 'testa' hunden. Om hunden kom närmare blev det tätare mellan attackerna. Inga hårda bett utan bara smånyp.

Ingen hund ikväll skulle ha klarat ett prov, alla var relativt nya i provgrytet. Jag önskar verkligen att tränings/provformen i Sverige kunde ändras så vi fick se mer vad hundarna duger till.

/Micke

Publicerat

På träningarna kör man ju mer på säkerhet och då blir det oftast inte så farligt. Under proven finns alltid veterinär med och min erfarenhet är att de verkligen tar sin uppgift på allvar osh ser till rävarnas bästa.

/Micke

Publicerat

Räven som användes på träningen ikväll var helt sagolik! Tränaren kunde exakt på förväg säga vad som skulle hända, dvs. hur räven agerade. Jag skulle gärna se att alla fick möjlighet att träna sina hundar för en sådan räv! Då hunden kom vid sista förträngningen så attackerade räven för att 'testa' hunden. Om hunden kom närmare blev det tätare mellan attackerna. Inga hårda bett utan bara smånyp.

Ingen hund ikväll skulle ha klarat ett prov, alla var relativt nya i provgrytet. Jag önskar verkligen att tränings/provformen i Sverige kunde ändras så vi fick se mer vad hundarna duger till.

/Micke

skulle faktiskt vara roligt att prova.

Publicerat
skulle faktiskt vara roligt att prova.

En från sollefteå kommer i augusti : )

/M

Publicerat
En från sollefteå kommer i augusti : )

/M

kanske ska sammåka med han då^_^ om det är william du menar?

Publicerat

/Micke

Sorry Micke, nu måste jag göra dig besviken.Det är endast vid jakt du verkligen kan se vad du har för hund...så jaga mer.

Publicerat
Sorry Micke, nu måste jag göra dig besviken.Det är endast vid jakt du verkligen kan se vad du har för hund...så jaga mer.

Jo men under kontrollerade former menar jag

/Micke