Publicerat Juli 16, 200916 yr Äh! Jag är en elak jävel och pajar leken direkt! Jag kommer att skvallra istället. Jakob Lundgren heter jag, och är en Pitebo i exil. Sedan snart sex år tillbaka bor jag i Luleå. Som liten grabb växte jag upp i skog och mark med min far och mor. Far min är jägare och fiskare sedan barnben, och min mor är naturintresserad. Första viltet sköts med mig i bärsele på ryggen, en hare. Jag kan inte ens ha varit ett år gammal. Fisket blev detsamma med, växte upp med sådant, varje år, varje vecka, alltid. Ja så fortsatte det upp till 15 års ålder. Jag tog jägarexamen-teorin, på den tiden grundprovet, men då det var dags för praktikprovet var jag frånvarande. Fotbollscup. Efter det så försvann både jakten och fisket i stort. Skolan, mopeder och datorvärlden tog över. För snart tre år sedan träffade jag kvinnan som nu är min fru, och hon är från en by i närheten av där jag växte upp. Vi har gått i samma skolor, rent av samma linjer, men med några års mellanrum. Det ledde förstås till att jag började närma mig mina rötter igen, och då återkom mina forna intressen med styrka. Nu är jag kastinstruktör inom flugfiske och har nyss tagit mig igenom Nya Jägarskolans alla steg. Målet är att längre fram kunna hålla i jägarexamenkurser. Jag är en sådan person, jag lär mig ofta för att jag vill kunna lära andra. Jag har jobbat med ungdomar i snart sju år, som lärare och på fritidsgård. Jag jobbar mycket för att få fram det sunda förnuftet och medvetenheten om miljön bland de unga. Ja rent av ett intresse i naturen, om man kan säga det så. Nu är det snart höst, och då är det fokus på jakten. För mig börjar hösten och jakten 25/8 med sjöfågelpremiären. Att sitta där redan strax efter 03 och vänta på att klockan skall bli 04, höra hur det börjar smälla runt om sjön och se fåglarna röra sig. Eller bara invänta landande knipor, viggar och gräsänder. Min favoritjakt, än så länge. Sedan kommer älgjaktsveckan i September, det blir min första hela vecka, fast jag brukar vara med en dag vanligtvis som åskådare. Ja och så på slakten. Sedan 16 års ålder har jag varit given vid slaktbordet i jaktlaget. Ja nu har ni lite mer av mig i alla fall, kanske ni får ett bättre grepp. Och ni som inte fick gissa på vem Jakob Lundgren är, ja då får jag väl dra igång någon tävling snart då
Publicerat Juli 17, 200916 yr Författare Tack för alla trevliga välkomnanden! Jag har hängt här några veckor innan jag skrev detta, fick helt enkelt inte tummen ur