Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenskåp och försäkring

Featured Replies

Publicerat

Hej. Är en jägare som jagat hela sitt liv, men aldrig med egen bössa och varit/suttit ensam. Nu är det så att jag fyllde 18 år i februari och med en begränsad studentbudget så har jag inte haft råd till ett vapenskåp förr, men efter sommarjobbslönen så blir första prioritering ett vapenskåp.

Har kollat upp Vorsteh Security V20 och beslutat om att det blir ett sådant skåp, men är fundersam innan köpet hur det blir med försäkringar. Gäller husförsäkringen om ett vapen blir stulet.

Har kollat på vapenförsäkringen Jägareförbundet erbjuder med Folksam som partner och har inte blivit ett dugg klokare.

Så min fråga är helt enkelt hur det är med försäkringar på vapen i vapenskåp. Vilka försäkringar behöver jag skaffa innan älg- och björnjakten? M.m.

Skitjakt på er!

Publicerat
Hej. Är en jägare som jagat hela sitt liv, men aldrig med egen bössa och varit/suttit ensam. Nu är det så att jag fyllde 18 år i februari och med en begränsad studentbudget så har jag inte haft råd till ett vapenskåp förr, men efter sommarjobbslönen så blir första prioritering ett vapenskåp.

Har kollat upp Vorsteh Security V20 och beslutat om att det blir ett sådant skåp, men är fundersam innan köpet hur det blir med försäkringar. Gäller husförsäkringen om ett vapen blir stulet.

Har kollat på vapenförsäkringen Jägareförbundet erbjuder med Folksam som partner och har inte blivit ett dugg klokare.

Så min fråga är helt enkelt hur det är med försäkringar på vapen i vapenskåp. Vilka försäkringar behöver jag skaffa innan älg- och björnjakten? M.m.

Skitjakt på er!

Hemförsäkringen tror jag täcker om det blir stulet. Kanske även om man råkar bryta av kolven i skogen?

Kanske finns nån drulle här som gjort ngt liknande och kan förklara bättre =)

Annars får du en vapenförsäkring på köpet om du prenumererar på Vapentidningen =)

Publicerat
  • Författare
Hemförsäkringen tror jag täcker om det blir stulet. Kanske även om man råkar bryta av kolven i skogen?

Kanske finns nån drulle här som gjort ngt liknande och kan förklara bättre =)

Annars får du en vapenförsäkring på köpet om du prenumererar på Vapentidningen =)

Tack för svaret. ;)

Dags att skaffa premuneration på en jakt- och vapentidning kanske inte vore så dumt... ^_^

• 2 weeks later...
Publicerat

Om vapenskåpet står hemma hos dig och du följer föreskrifterna, ja då täcker försäkringen vapenskåpet. Dock inte om tjuven lyckats hitta nycklarna, tror jag.

vad som gäller om du drullar sönder vapnet i skogen tror jag beror på om du har en försäkring som har just en drulleförsäkring. =)

Publicerat

Pratade om det där med en kollega i förra veckan och han fick en ny kolv på vad jag tror var hemförsäkringen, men kan blanda ihop det med drulle, jag kollar!

Publicerat

Det är inte alls säkert att din hemförsäkring täcker, inte ens om vapnen blir stulna. Mitt råd är att ringa försäkringsbolaget och höra med dem!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Pratade om det där med en kollega i förra veckan och han fick en ny kolv på vad jag tror var hemförsäkringen, men kan blanda ihop det med drulle, jag kollar!

Hur gick det Pertan? Har du kollat upp vilken försäkring det var?

Mvh!