Publicerat Juli 16, 200917 yr Hej jag tängte SY en viltsäck som jag tängte ha en axel räm på så jag kan få ut rådjur och mindre småvilt med utan att behöva bloda ner knäna så pass som det blir när man bär rådjuet över axeln ifall ni har nå tipps och ideér om hur vi ska göra så tar vi mer än gärna imot dom // Storviltsjägaren & mattsson
Publicerat Juli 16, 200917 yr http://www.bds.org.uk/ACCFBDSR0153 Jag har använt ovanstående i England, två rådjur eller tre muntjac fungerar fint, att sy eget är tillfredställande men knappast det som ger den bästa lösningen. Härkila finns här i Sverige. /Christian
Publicerat Juli 16, 200917 yr http://www.bds.org.uk/ACCFBDSR0153 Jag har använt ovanstående i England, två rådjur eller tre muntjac fungerar fint, att sy eget är tillfredställande men knappast det som ger den bästa lösningen. Härkila finns här i Sverige. /Christian det ska vara en enkel modell som man ska sy ihop billigt själv bara. billigt billigt. annars kan man lika bra bära djuret utan säck. Finns roligare saker att lägga pengar på än viltsäck
Publicerat Juli 17, 200917 yr Författare det ska vara en enkel modell som man ska sy ihop billigt själv bara. billigt billigt. annars kan man lika bra bära djuret utan säck. Finns roligare saker att lägga pengar på än viltsäck helt rätt mattsson!! ska vara så änkelt och billigt som helst finns viktigare saker än att skaffa en viltsäck
Publicerat Juli 17, 200917 yr Jag är ledsen att behöva säga det här men ni grabbar får mig att skratta imellanåt, först fråga om råd, när man får det är det det fel råd och för dyrt eller krångligt, nåväl här är då ett billigare alternativ. Behöver jag rita en karta eller klarar ni det på egen hand? Repet återvinns så klart medelst plastpåsen får gå i återvinningen efter bruk. Ett tredje alternativ är att ni köper (iofs tokbilligt och från exempelvis Jula/Rusta C-O) en liten lättviktspressening, typ 2x2 meter räcker långt och tja ni förstår säkert vad ni skall göra med den. /Christian
Publicerat Juli 17, 200917 yr Jag är ledsen att behöva säga det här men ni grabbar får mig att skratta imellanåt,först fråga om råd, när man får det är det det fel råd och för dyrt eller krångligt,
Publicerat Juli 17, 200917 yr Författare Jag är ledsen att behöva säga det här men ni grabbar får mig att skratta imellanåt,först fråga om råd, när man får det är det det fel råd och för dyrt eller krångligt, Behöver jag rita en karta eller klarar ni det på egen hand? Repet återvinns så klart medelst plastpåsen får gå i återvinningen efter bruk. Ett tredje alternativ är att ni köper (iofs tokbilligt och från exempelvis Jula/Rusta C-O) en liten lättviktspressening, typ 2x2 meter räcker långt och tja ni förstår säkert vad ni skall göra med den. /Christian ja du christian vi brukar skratta åt en dl av dina poster oxå men visst vill du göra en karta och klarar av det så får du gärna göra det, så vi får se hur du gör
Publicerat Juli 17, 200917 yr Det är ju fint att man kan roa församligen, stegvis instruktion: Förutsättningen är att du har skjutit en råbock eller annan i storlek likartad hjortart, 1. förta en brittisk urtagning, dvs där du klyver upp bröstkorgen, ta av huvudet och låt hornen sticka in i kroppshålan när du plockar ihop kroppen. Variant 1 2. ta din plastpåse modell större gör ett litet hål för bakbenen, trä igenom den, korslägg benen, och gör en X-förband med repet mellan dem för att det skall sitta stadigt, 3. i detta nu är hela kroppen inne i plastpåsen och benen sticker ut framtill ur den, måtta efter egen kropp storleken på öglan dvs avståndet mellan dina tänkta knutar på bakbenen, runt 30 cm brukar vara lagom, gör om X-förbandet om frambenen, 4. avsluta med en slinga runt plastpåsens topp för att försluta den så att du inte får blod på dig. 5. ta med ditt byte hem Variant 2 Samma utgångsläge, med hornen inne i kroppshålan binder du samman de fyra benen på rådjuret med ett av två rep. gör en ände och en ögla att bära med i den samma, trä den nu päronformade hjortkroppen i en platspåse av eget val. 2. med den andra repstumpen bind om och fäst påsen runt kroppen. 3. lyft i öglan, lägg på axeln och gå hem med ditt byte. -Varför hornen skall peka in i kroppshålan, jo för att om man trillar, glider eller på annat sätt tappar kontrollen är det typ alltid så att man får hornen emot kroppen, skador från horn, rispor eller sår blir alltid ruggigt infekterade och man skall undvika risken att göra sig illa på dem, ang ev kontamination av kroppshålan, ja visst, lägg då huvudet i en påse det med. /Christian vars paint vägrade att medverka vid kartritning.
Publicerat Juli 17, 200917 yr Det stod klart o tydligt att vi ska GÖRA dvs SY en säck. o bad om tips. Typ gammeldags seglarsäck är det jag skulle vilja laga. frågan är vad man ska ha för material för att den ska hållas "torr" från blod?
Publicerat Juli 17, 200917 yr Det stod klart o tydligt att vi ska GÖRA dvs SY en säck. o bad om tips. Typ gammeldags seglarsäck är det jag skulle vilja laga. frågan är vad man ska ha för material för att den ska hållas "torr" från blod? förr att få det "torrt" får du nog skaffa syntetiskt material. typ pressening som chrisse sa :/
Publicerat Juli 17, 200917 yr Författare Det stod klart o tydligt att vi ska GÖRA dvs SY en säck. o bad om tips. Typ gammeldags seglarsäck är det jag skulle vilja laga. frågan är vad man ska ha för material för att den ska hållas "torr" från blod? om vi inte får nå tipps mattson får jag väll be morsan sy en axel räm på nån gammal gute säck då hon har grejer till det på hennes jobb så han man ju fråga om hon inte kan sy lite skay ( konst skinn) innut i säcken för nån gammal gute säck kan jag säkert få tag på
Publicerat Juli 17, 200917 yr om vi inte får nå tipps mattson får jag väll be morsan sy en axel räm på nån gammal gute säck då hon har grejer till det på hennes jobb så han man ju fråga om hon inte kan sy lite skay ( konst skinn) innut i säcken för nån gammal gute säck kan jag säkert få tag på skulle ju kanske funka? osynlig blir den ju dessutom
Publicerat Juli 17, 200917 yr Författare skulle ju kanske funka? osynlig blir den ju dessutom jo funka gör de ju alltid, yer och blodet slipper man ska höra med henne om hon inte kan sy en åt mej efter semästern
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Jag har en kedja med en karbinhake i varje ända. Fäster ena ändan runt halsen på rådjuret och andra kring midjan och så är det bara att börja dra. Då har man också händerna fria till att mota undan dom hemska grankvistarna.