Publicerat Juli 17, 200917 yr Jag väntar just på att klocka ska bli tio så att jaktaffären öppnar för att köpa på mig lite hagelammunition. Det som slår mig är att jag ska gifta mig om ett par veckor och samtidigt byta efternamn. Hur funkar det med att nya vapenlicenser när man bytt namn? Känns ju mindre käckt att lämna fram en licens i ett namn och en legitimation i ett annat när man handlar krut... Är det något som tar tid så jag bör hamstra ordentligt idag? Allt gott! Martin
Publicerat Juli 17, 200917 yr Jag väntar just på att klocka ska bli tio så att jaktaffären öppnar för att köpa på mig lite hagelammunition. Det som slår mig är att jag ska gifta mig om ett par veckor och samtidigt byta efternamn. Hur funkar det med att nya vapenlicenser när man bytt namn? Känns ju mindre käckt att lämna fram en licens i ett namn och en legitimation i ett annat när man handlar krut... Är det något som tar tid så jag bör hamstra ordentligt idag?Allt gott! Martin Är väl inte värre än att du tar med dig ditt vigelbevis som komplement till gamla körkortet/ID:t
Publicerat Juli 17, 200917 yr Gratulerar! Ring och prata med licenstanten och fråga om du ska få nya utskrifter på licenserna.
Publicerat Juli 17, 200917 yr Författare Man tackar för snabba svar och gratulationer! Vad bra då löser sig det med. Det blir väl att göra så! Inget går upp emot telefonsamtal med myndigheter!
Publicerat Juli 17, 200917 yr Eller gör du som jag.. skiter i namnet och ser till och behålla samma personnummer. Och om jag inte minns fel så får du ju ett papper från Skatteverket om att du har bytt namn som komplement tills du får din nya legitimation. Fn vet om jag inte har ngt kort med mitt gamla efternamn kvar, och ingen säger något om man använder det! Och det är snart 6 årsen jag bytte efternamn!
Publicerat Juli 17, 200917 yr Jag väntar just på att klocka ska bli tio så att jaktaffären öppnar för att köpa på mig lite hagelammunition. Det som slår mig är att jag ska gifta mig om ett par veckor och samtidigt byta efternamn. Hur funkar det med att nya vapenlicenser när man bytt namn? Känns ju mindre käckt att lämna fram en licens i ett namn och en legitimation i ett annat när man handlar krut... Är det något som tar tid så jag bör hamstra ordentligt idag?Allt gott! Martin Namn kan man byta över en natt, så egentligen skiter man i ditt namn - man går på personnumret..... /T
Publicerat Juli 17, 200917 yr Namn kan man byta över en natt, så egentligen skiter man i ditt namn - man går på personnumret...../T Nja, riktigt så enkelt är det tyvärr inte överallt... På flyget ex.vis är det fan bäst att du styrker din identitet med ett vigselbevis eller annat. Tro mig...man kan bli fast i utlandet onödigt länge annars... ...å nu har du lite myndigheter och företag att ringa runt till och byta kunduppgifter... Som tur är kan man ju som man behålla sitt efternamn vid giftermål utan vare sig frågor eller krusiduller...hehe, men du skulle prompt gå mot strömmet å byta ändå... Glömde förresten att säga grattis!!
Publicerat Juli 17, 200917 yr Nja, riktigt så enkelt är det tyvärr inte överallt...På flyget ex.vis är det fan bäst att du styrker din identitet med ett vigselbevis eller annat. Tro mig...man kan bli fast i utlandet onödigt länge annars... ...å nu har du lite myndigheter och företag att ringa runt till och byta kunduppgifter... Som tur är kan man ju som man behålla sitt efternamn vid giftermål utan vare sig frågor eller krusiduller...hehe, men du skulle prompt gå mot strömmet å byta ändå... Glömde förresten att säga grattis!! Ytomlands har de inte fattat det svenska personnumret och saken kommer i ett annat läge.... Men i sverige är det pnumret som gäller..... Mig veterligen får man inga nya licenser för att man byter namn, i alla fall fick inte jag det. /T
Publicerat April 22, 201313 yr Lyfter detta, någon som vet om man "måste" förnya licenserna efter man har bytt efternamn?
Publicerat April 22, 201313 yr yrmff som byter vapen oftare än byxor har varit tvungen att lösa detta problem för ett tag sedan. Han vet hur det funkar, skall försöka få honom att svara.
Publicerat April 22, 201313 yr Lyfter detta, någon som vet om man "måste" förnya licenserna efter man har bytt efternamn? När frugan bytte efternamn för ett antal år sedan så skrev polisen ut nya åt henne. Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2
Publicerat April 22, 201313 yr Lyfter detta, någon som vet om man "måste" förnya licenserna efter man har bytt efternamn? Nej, det "måste" man inte göra. Men det kan ju vara klokt om du ska ut och resa med pangen. /T
Publicerat April 22, 201313 yr yrmff som byter vapen oftare än byxor har varit tvungen att lösa detta problem för ett tag sedan. Han vet hur det funkar, skall försöka få honom att svar Nästan oftare än kalsonger faktiskt I samband med namnbytet så frågade jag handläggaren & "visst kan vi skicka ut nya men det kostar" Men som det tidigare nämnts så går dom efter personnr. Då jag inte jagat utanför kommunen så vet jag inte vad som gäller ex. utland ,men en Afrikaresa borgar väl för nya Licenspapper kan man väl tycka för att vara på den säkra sidan. Nu har jag bara en licens från -93 kvar i mitt gamla efternamn & då har jag ju ändå vart gift sen 30/11-12 (5vapen ) Jag har föresten kvar mitt gamla körkort än utan några problem! mvh Y
Publicerat April 30, 201313 yr Det räcker med att kunna visa legitimation med rätt personnummer för att kunna köpa ammo och visa sin rätt till innehavet av vapnet, polisen nöjer sig med det ivf.....
Publicerat April 30, 201313 yr Det löser sig med automatik. Efter du gift dig så kan du säga hej då till allt vad jakt heter. Då är det barn, renoveringar och familjeutflykter som gäller så du har inte behov av att bunkra upp ammunitionsförrådet så spar du på besväret och pengarna
Publicerat April 30, 201313 yr Det löser sig med automatik. Efter du gift dig så kan du säga hej då till allt vad jakt heter. Då är det barn, renoveringar och familjeutflykter som gäller så du har inte behov av att bunkra upp ammunitionsförrådet så spar du på besväret och pengarna Mja... Håller inte med om att du spar på besväret och pengarna. Finns inget, INGET som kräver så mycket tid och pengar som fru och barn(fram för allt tonåringar...)!
Publicerat April 30, 201313 yr Mja... Håller inte med om att du spar på besväret och pengarna. Finns inget, INGET som kräver så mycket tid och pengar som fru och barn(fram för allt tonåringar...)! Nej, men det där träsket har han ju redan gett sig in i om han inte ska avblåsa bröllopet 2 veckor innan så de resurserna känns redan tinade. Jag menade att han inte behöver krångla med nya licenser om han nu ändå inte kommer få jaga.
Publicerat April 30, 201313 yr Men mina kära vänner. ÄKTENSKAPSFÖRORD JAKTEN OCH DET SOM HÖR DÄR TILL ÄR FRÅN ÄKTENSKAPET ÅTSKILT
Publicerat Maj 1, 201313 yr Men mina kära vänner. ÄKTENSKAPSFÖRORD JAKTEN OCH DET SOM HÖR DÄR TILL ÄR FRÅN ÄKTENSKAPET ÅTSKILT Smart! Går det att bifoga en bilaga så här 7 år för sent tror ni? Det borde väl ändå vara dags att förnya och revidera avtalet? Det känns som förutsättningarna har hunnit ändras och det finns nya konkurrenter på marknaden.