Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vad finns det för hypervelocity ammo

Featured Replies

Publicerat

funderade lite att 200 joule på 100 borde ju inte vara så omöjligt att uppnå ?

hur mycket saktar in en .22lr kula på 100 m ?

Publicerat
  • Författare

tex CCI velocitor har ju 246 joule vid pipmynning, vet nån vad dom har ungefär vid 100 m ? kan dom ha över 200 joule ?

skulle vara trevligt att ha en kula ifanll man skulle se en räv när man har tjugotvåan med sig

Publicerat

som du säkert vet så får man inte skjuta räv med 22 lr. iaf är de så i sverige :)

Men på hundra meter med en 40 gr kula så far den nog ganska friskt i sidled när de blåser lite grann.

Publicerat
tex CCI velocitor har ju 246 joule vid pipmynning, vet nån vad dom har ungefär vid 100 m ? kan dom ha över 200 joule ?

Nä, de tappar nästan halva energin till 100 meter. De har ca. 141 Joule vid 100 yards (91 meter).

Publicerat

Dessutom så väger den bara 36 grains :)

Publicerat
  • Författare
Dessutom så väger den bara 36 grains :)

velocitor är nog 40 grains , pajkastning och grälmuckning ber jag dig att inte börja i denna tråd.

Publicerat
  • Författare
som du säkert vet så får man inte skjuta räv med 22 lr. iaf är de så i sverige :)

Men på hundra meter med en 40 gr kula så far den nog ganska friskt i sidled när de blåser lite grann.

nog får du skjut räv med .22LR om du har en kulvikt på minst 2,5 g och anslagsenergi vid 100 m minst 200 J

samma sak som i finland =)

Publicerat
  • Författare
Nä, de tappar nästan halva energin till 100 meter. De har ca. 141 Joule vid 100 yards (91 meter).

okey tackar gurun =), du är ju master of the rifles, vet du nån ammo som klarar av 200 joule vid 100 m ?

Publicerat
nog får du skjut räv med .22LR om du har en kulvikt på minst 2,5 g och anslagsenergi vid 100 m minst 200 J

Det finns mig veterligen ingen 22-ammo som har högre E100 än Velocitor, och eftersom den bara ligger på 141 J så kan du bara glömma alltihop.

En dumdristig kompis kompis sköt en räv med 22:a... och den hittade de aldrig :)

Dra på med rejäla grejer istället så att den blir på plats!

Publicerat
  • Författare
Det finns mig veterligen ingen 22-ammo som har högre E100 än Velocitor, och eftersom den bara ligger på 141 J så kan du bara glömma alltihop.

En dumdristig kompis kompis sköt en räv med 22:a... och den hittade de aldrig :)

Dra på med rejäla grejer istället så att den blir på plats!

ok =/

Publicerat
velocitor är nog 40 grains , pajkastning och grälmuckning ber jag dig att inte börja i denna tråd.

Å varför skulle jag hålla på med sånt? :(

Vad gäller kulan så tänkte jag fel, 36 grainarn är Minimaggen

Publicerat

Det fanns en artikel i Jägaren för två-tre år sen (ev. mer, tiden går så fort) om kanttända patroner. De påpekade uttryckligen att man i .22lr inte kan komma upp i de krav som krävs för bl.a. gås och räv, men i .22 WMR (och .17 kalibern som bygger på WMR-hylsan) så är det fullt möjligt.