Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snart skall det ske

Featured Replies

Publicerat

Ja kom igen och hjälp en rooike.Det är snart dags att börja jaga in Fanny som är född september -08. För min del så tror jag att det är helt okej om hon jagar hare.räv och rådjur, det skall väl fungera det är ju en drever. Men hur gör man bäst vi bor i sollefteå det är ju inte sveriges mest småviltsrika område så jag tror att hon kan behöva söka ut rätt så bra men under injagning är det så att säga bäst med "gubbe på stubbe" eller hur gör man. Och det har jag ju fattat att drever är bland det bästa man kan ha till rådjur men hur tycker ni att det är att ha på hare och räv.

Jägare jagar med drever ;);)

Publicerat

hej andre är ingen drever expert, men har jagat med en drever och hon går som en klocka,

han som jagade in henne han sa presis som du skrev " gubbe på stubbe" låt hunden söka ut efter vilt själv

och om du vill ha en spårnogran hund så jaga in henne på hare för hare lär ni väll ha

Publicerat
  • Författare
hej andre är ingen drever expert, men har jagat med en drever och hon går som en klocka,

han som jagade in henne han sa presis som du skrev " gubbe på stubbe" låt hunden söka ut efter vilt själv

och om du vill ha en spårnogran hund så jaga in henne på hare för hare lär ni väll ha

Troligtvis nså har vi hare man såg en del spår ivintras men det är svårt att veta var dom är på barmarksperioden och laget jag är med i har väl alltid varit dåliga på att skjuta räv.

Publicerat
Troligtvis nså har vi hare man såg en del spår ivintras men det är svårt att veta var dom är på barmarksperioden och laget jag är med i har väl alltid varit dåliga på att skjuta räv.

okej, då finns de räv i allafall så då är de ju bara att börja med det, s tar du hare när de blis snö

Publicerat

Har haft några drevrar genom åren plus att jag dömer ett antal på jaktprov varje år.

Gubbe på stubbe är bra ha bara tålamod, kan tänka mig att uppe hos er så behövs det ett bra sök och att dom går längre sträckor på nattslag. Har haft en drever som bara drev hare och det var lika bra som vilken stövare som helst drev mycket spårnoga, sen har jag haft en drever som drev räv riktigt bra och det kunde bukta otroligt trångt.

Har fått för mig att en Garmin kan vara ett bra hjälpmedel för att träna upp att de tar an nattslag en längre sträcka. Har tyvärr inta haft möjligheten själv ännu, men när nästa drivande hund ska jagas in ska detta testas. Man ser ju rätt bra på Garminen om hunden går på ett spår och kommer den då tillbaka, kan man gå dit där den släppte och få den att fortsätta på slaget.

Lycka till och återkom gärna med frågor.

\mats

Publicerat

Har jagat in några drevrar brukar börja med att släppa på harar ute på åkrarna när dom är ganska unga för att tända till dom. Sen är det gubbe på stubbe, drever är ganska tacksam att jaga in om man inte ska ha en specialist för då kan det knappast bli fel vilt.

Sen som föregående talare sa viktigt att stödja dom vid arbete på nattslag säskilt för dig med viltglesa marker.

  • 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Idag har jag fuskat och släppt på en rävlöpa där jag såg räven,kunde inte låta bli :D:D men jäklar vad jag blev glad när det skällde i skogen och hon var borta några minuter ;):D det värmde i hjärtat.

  • 1 month later...
Publicerat
Ja kom igen och hjälp en rooike.Det är snart dags att börja jaga in Fanny som är född september -08. För min del så tror jag att det är helt okej om hon jagar hare.räv och rådjur, det skall väl fungera det är ju en drever. Men hur gör man bäst vi bor i sollefteå det är ju inte sveriges mest småviltsrika område så jag tror att hon kan behöva söka ut rätt så bra men under injagning är det så att säga bäst med "gubbe på stubbe" eller hur gör man. Och det har jag ju fattat att drever är bland det bästa man kan ha till rådjur men hur tycker ni att det är att ha på hare och räv.

Jägare jagar med drever :wub::lol:

Börja med gubbe på stubbe du, gå INTE ihjäl söket på henne. Ha ett enormt tålamod i början, stressa inte, hon kommer att jaga var så säker, det är ju en Drever.

Träna inkallning o lydnad i första hand första säsongen, det har du igen i framtiden.

Kalla in och beröm både på slagarbete och sök, även drev så småningom. men låt henne fortsätta jobba, så hon inte förknippar inkallning med koppling.

Släpp henne inte på löpor, låt henne hitta slag själv att jobba på, och börja med hare så hon får träna att bli spårnoga, rå kommer hon säkert att driva ändå var så säker.

Drevrar som jag har haft har visat intresse för räv som ung men jag har inte spunnit vidare på det så intresset har svalnat med tiden.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.