Publicerat Juli 19, 200916 yr Jag roade mig lite med att göra ett ballistikkort ut till 800 yards, där även temperatur och höjd över havet varierar. Tog en Scenar 155:a i 880 m/s för skoj skull. Som synes är det väldigt små skillnader i kulbanan oavsett om det är 0 eller 20 grader ute - eller om skyttet bedrivs på nära nog havsnivå eller på 1000 meter? Vad är det jag missar? Är det inte större skillnad än så här?
Publicerat Juli 19, 200916 yr Jag roade mig lite med att göra ett ballistikkort ut till 800 yards, där även temperatur och höjd över havet varierar. Tog en Scenar 155:a i 880 m/s för skoj skull. Som synes är det väldigt små skillnader i kulbanan oavsett om det är 0 eller 20 grader ute - eller om skyttet bedrivs på nära nog havsnivå eller på 1000 meter? Vad är det jag missar? Är det inte större skillnad än så här? riktigt duktigt gjort!
Publicerat Juli 19, 200916 yr Författare riktigt duktigt gjort! Ehm, it's a no-brainer! http://www.eskimo.com/~jbm/calculations/calculations.html
Publicerat Juli 19, 200916 yr Ehm, it's a no-brainer! http://www.eskimo.com/~jbm/calculations/calculations.html ah okey
Publicerat Juli 19, 200916 yr Vo lär väl förändras lite beroende på vilket krut som används, men jag upplever skillnaden ungefär som din tabell med andra ord ej spårbar på tavlan.
Publicerat Juli 19, 200916 yr Författare Vo lär väl förändras lite beroende på vilket krut som används, men jag upplever skillnaden ungefär som din tabell med andra ord ej spårbar på tavlan. Ja, kan tänka mig att krutets temperatur har viss inverkan. Så om man spenderar 99% av sin skyttetid på 300 meter så kan man glatt ignorera alla väderberoende parametrar förutom vind? (nu kommer Henrik programmera kryssningsroboten hemma i trädgården )
Publicerat Juli 19, 200916 yr Ja, kan tänka mig att krutets temperatur har viss inverkan.Så om man spenderar 99% av sin skyttetid på 300 meter så kan man glatt ignorera alla väderberoende parametrar förutom vind? (nu kommer Henrik programmera kryssningsroboten hemma i trädgården ) Japp och jag tycker gott du kan lägga dig på dubbla avståendet utan att mäta lufttryck och temp innan skotten, fråga fältskytterävarna vad dem har för apparatur för att kolla lufttrycket Däremot kollar man nollningen med jämna mellanrum och kan behöva lite justering mellan årstiderna åtminstone här i norr men gissar att du nästan kan skippa även detta i slaskens landsända. Vi får väl förvänta oss en smäll på fingrarna av Henrik jag ska försöka att inte rycka undan mina
Publicerat Juli 19, 200916 yr Författare Då får jag fokusera på att få till ammo med låg ES och noggrannt uppmätt V0, och sen vara noggrann med att verifiera mitt ballistikkort mot verkligheten (har tillgång till 550 meter). Sen borde man vara i hamn, och snöa in på vindläsning
Publicerat Juli 19, 200916 yr Japp min bästa tips är nog att flytta timmarna framför tabellerna till tid på banan istället empiriska studier slår alltid teoretiska. Även om det är bra att kunna teorin och den med fördel kan läras in på tid som inte kan spenderas på banan så aktar jag mig för att göra saker svårare än vad dem är. Jag tror du är helt rätt ute med att snöa in på vindläsningen för den är absolut svåraste momentet och det är nog helt omöjligt att bli fullärd på den, sedan skiljer sig vindläsningen jag försöker lära mig helt mot vad bänkskyttarna sysslar med men det har du säkert koll på.
Publicerat Juli 19, 200916 yr Författare så aktar jag mig för att göra saker svårare än vad dem är. Torde vara ett vinnande koncept
Publicerat Juli 19, 200916 yr Visst finns påverkan av temperatur och lufttryck mm men faktum är att väldigt få gevär som uppför sig precis som teorin säger. Jag personligen tro mycket är beroende av hur pipan,bäddning,kikarsikte mm reagerar på olika saker att man helt enkelt inte kan lita på teorin utan allt måste verifieras med exakt dem saker man använder helt enkelt.
Publicerat Juli 19, 200916 yr Författare Visst är Barrel, Bedding, och Bullets viktiga. Efter det tror jag det viktigaste är att "orka" utarbeta den bästa laddningen för tänkt avstånd. För egen del ska jag idag skjuta tre olika stegar med DL 168:or framför N140, N150, och N540, för att etablera maxladdning. Sen ska jag gå vidare och söka laddning som ger minst lodspridning på långhåll (och fundera ut vilket krut jag ska satsa på). Sen kan jag börja massproducera patroner och verifiera ballistikkort. Efter detta är det skytte, skytte, skytte, som gäller Följt av samma procedur för Scenar 155:orna, så snart jag fått till en molycoatingprocedur för dem.
Publicerat Juli 20, 200916 yr Visst sjutton har ni rätt i att yttertemperaturen och lufttrycket inte spelar särskilt stor roll om vi använder oss av kulor med bra b.c och skapliga utgångshastigheter. I varje fall inte så länge som vi "bara" pratar ytterballistik (vi kommer till det lite senare). Om vi räknar lite på 300 och 600m med Exabits 155 scenar i 880 m/s. Så ger 20 grader C, normal luftryck 1013 mBar och ett vapen som är korrekt inskjutet på 100m följande värden. På 300m så är kulbanan -37.5 cm eller 1.25 Mil På 600m så är kulbanan -256 cm eller 4.25 Mil Om vi nu behåller allt utom temperaturen som vi sätter till 0 grader C så ser det ut som följer. På 300m så är kulbanan -38.5 cm eller 1.3 Mil På 600m så är kulbanan -269 cm eller 4.5 Mil Det vill säga ingen justeringen på 300m och 2 extra klick på 600m, knappast några större problem Om vi istället behåller allt utom luftrycket som vi sätter till 9970 mBar (vilket kan sägas vara ett normalt lågtryck) så blir resultatet. På 300m så är kulbanan -37.3 cm eller 1.25 Mil På 600m så är kulbanan -254 cm eller 4.25 Mil Det vill säga att luftrycket blir bara en faktor på riktigt långa håll eftersom det inte blir någon justering poå vare sig 300 eller 600m Det som kan ställa till ett problem är minskad utgångshastighet på grund av sjunkande temperatur, om detta är ett problem för dig och din laddning kan man egentligen bara konstatera genom att mäta vilken Vo man får vid olika temperaturer men låt oss säga att när temperaturern sjunker till 0 grader så sjunker också utgångshastigheten med 20 m/s till 860 m/s. Då ser resultaten ut som följer: På 300m så är kulbanan -41 cm eller 1.35 Mil På 600m så är kulbanan -284 cm eller 4.75 Mil Vi pratar alltså om en skillnad på 1 klick på 300m och 5 klick på 600m Sammantaget kan man konstatera att med dessa ballistiskt välformade projektiler som herrarna skjuter så spelar yttertemperatur och lufttryck rätt liten roll. Henrik
Publicerat Juli 20, 200916 yr Författare Tack för klargörandet! Det känns tryggt med dina uträkningar för jag har ju inte svart bälte i att använda Eskimo's onlinetjänst och kan således mata in fel om det vill sig illa. "Extremfallet" 5 klick på 600 meter är ju inte helt försumbart - vi pratar ju ändå om 30 cm i höjdskillnad på målet.
Publicerat Juli 20, 200916 yr Det finns en faktor till som jag har upplevt framför allt vid skytte i låga temperaturer. Det är lätt att kompensera om man känner till det. Temperaturen på krutet kan i värsta fall skilja upp emot 60 grader: Låt säga att den första avlossade patronen håller utomhustemperatur, -10 grader för resonemangets skull, den ligger kanske laddad i ett magasin tillsammans med 4 andra patroner i avvaktan på att att skjutningen ska påbörjas. Nästa 5 patroner hämtas antingen ifrån den varma bilen eller i västa fall från en ficka i något klädesplagg, temperaturen i patronläget stiger för varje avlossad patron. När patron nummer 6 eller 11 laddas så har den från början en betydligt högre temperatur än patron nummer 1-5 därtill läggs någonstans mellan 20 sekundet till 1 minut i det varma patronläget och temperatuern på krutet stiger då upp emot +50 grader. Detta är temperaturer jag själv uppmätt med stegrande träffbilder som resultat. Om man har samma (kalla) utgångstemperatur på alla patroner så får man visserligen en uppvärmning av krutet från patronläget men skillnaden blir mindre. Luftens densitet har mycket liten inverkan på ballistiken, något som jag däremot har upplevt är att vinkeln (upp eller ner) mot målet har stor betydelse för träffarna. Hoppas jag inte trampat någon på tårna med mitt inhopp i tråden.
Publicerat Juli 21, 200916 yr Författare Hoppas jag inte trampat någon på tårna med mitt inhopp i tråden. Näee? Snarare: tack för inputen!