Publicerat Juli 20, 200916 yr Hej idag sköt jag upp och geväret gick fel. Det var när jag skulle skjuta prick på 80 m med 22. Jag började skjuta hålde stabilt och stilla mitt i pricken. När jag skjutit från jägar ställning och från bäncken så satt alla kulor ungefär 15cm från den vita pricken. jägar ställningen var godkänd precis. ny om gång jag tar ett humm och siktar lägre än vita pricken gick väldigt bra blev godkänd då. Även fler gjorde som mig eftersom jag var först ut och sa till dom andra att den går för högt. Efteråt tackade dom mig för tipset. Men ska inte dom gevären vara perfect inskjutna? hålde på att kugga pga det.
Publicerat Juli 20, 200916 yr Hej idag sköt jag upp och geväret gick fel.Det var när jag skulle skjuta prick på 80 m med 22. Jag började skjuta hålde stabilt och stilla mitt i pricken. När jag skjutit från jägar ställning och från bäncken så satt alla kulor ungefär 15cm från den vita pricken. jägar ställningen var godkänd precis. ny om gång jag tar ett humm och siktar lägre än vita pricken gick väldigt bra blev godkänd då. Även fler gjorde som mig eftersom jag var först ut och sa till dom andra att den går för högt. Efteråt tackade dom mig för tipset. Men ska inte dom gevären vara perfect inskjutna? hålde på att kugga pga det. synd att höra, får man inte skjuta upp med egna bössor ?
Publicerat Juli 20, 200916 yr synd att höra, får man inte skjuta upp med egna bössor ? Jo det får man men hadde bara hagel med mig, Det kommer jag alltid ha i framtiden på tränings skytte osv. . Men ska gevären gå så fel eller är det bara pengar i blicken .
Publicerat Juli 20, 200916 yr Grejen är ju det att det behöver inte vara nära mitten utan bara en samlad träffbild. Om du har alla inom 12cm på sittandes och 17 på ståendes med stöd så klarar du dig. Så om bössan går "fel" i förhållande med ditt skytte, ja då samlas ju träffbilden på en annan plats på tavlan än där du siktar men bör väl ändå vara en rätt samlad träffbild?
Publicerat Juli 20, 200916 yr Jag trodde att det räckte med att alla skotten var samlade inom en viss yta, exakt var denna samling sedan är placerad på tavlan är mindre viktigt. Alltså bör inskjutningen inte spela någon större roll. Så var det för mig när jag tog jägarexamen. Men det kanske varierar mellan banorna? Grattis till godkänt prov i alla fall!
Publicerat Juli 20, 200916 yr Man tackar. Men i detta fall så var det inte så om dom var utanför träffbilden så var det inte godkänt. Jag har skjutit mycket prick även tävlingar så mitt skyte är det nog inte fel på. jag blev schockad när jag inte blev godkänd första serien.
Publicerat Juli 20, 200916 yr Man tackar. Men i detta fall så var det inte så om dom var utanför träffbilden så var det inte godkänt.Jag har skjutit mycket prick även tävlingar så mitt skyte är det nog inte fel på. jag blev schockad när jag inte blev godkänd första serien. Det är fel, för enligt reglerna så ska man endast räkna storleken på träffbilden helt oberoende av vart den sitter
Publicerat Juli 20, 200916 yr Det är fel, för enligt reglerna så ska man endast räkna storleken på träffbilden helt oberoende av vart den sitter Håller med. När jag sköt upp så var det likadana regler och det var sommaren 2007...
Publicerat Juli 20, 200916 yr när jag sköt upp så hade vi 6,5an på 80 m prick. Sen skulle träffarna sitta nära varandra. dom hade ett runt mått att gå efter, och alla träffar skulle sitta inom den cirkeln.
Publicerat Juli 20, 200916 yr när jag sköt upp så hade vi 6,5an på 80 m prick. Sen skulle träffarna sitta nära varandra. dom hade ett runt mått att gå efter, och alla träffar skulle sitta inom den cirkeln. detta är från mig. Var inloggad på tjejens konto
Publicerat Juli 20, 200916 yr Jaja jag klarade så nu spelar det ingen roll. men tyckte det var konstigt att geväret var bättre in skjutet
Publicerat Juli 20, 200916 yr Sauer: du har rätt i att geväret borde vara bra inskjutet. Kan vara så att det är ojämt ammunition eller ny ammunition för geväret? Vilket borde visserligen inte vara ett hinder, eftersom ny ammo skall det skjutas in med och ojämn ammo är inget bra för uppskjutning. Samtidigt hävdar jag som jag sade tidigare, träffarna skall sitta inom ett område från varandra, inte på en speciell plats på tavlan. Däremot är det ju enklare om den är så inskjuten så den träffar tavlan
Publicerat Juli 20, 200916 yr Jag var med om samma sak, på banan där jag sköt upp första gången (alla hagelproven gick bra) hade de elektronisk tavla, så om man kom utanför den stora svarta fläcken så räknades det inte. Eftersom det var nästan mörkt när jag skulle skjuta siktade jag på kanten mot det vita, för jag hade fått veta att det inte skulle ha nån betydelse var på tavlan träffarna satt, men när provledaren sa att jag hade bommat alla skotten i första serien gav jag upp. En vecka senare sköt jag upp båda kulproven på en annan bana där vi fick skjuta precisionsskyttet på vanliga papptavlor, och sen gick provledaren fram med två metallringar och kollade så att alla skott fick plats inom dem (12 och 17 cm då..)
Publicerat Juli 20, 200916 yr Geväret går säkert klockrent för den som skjutit in det! Är bara att titta på mig och maken för att inse att ett gevär som han skjuter in och som går klockrent för honom, skevar 1½ dm upp till höger för mig och mina som går klockrent för mig skevar 1½ dm ner till vänster för honom, detta för att vi inte håller geväret identiskt, vi tittar inte genom kikaren exakt likadant etc. Träffytan är nästan densamma, men var på tavlan den hamnar är en annan femma
Publicerat Juli 20, 200916 yr Ingen så klart. Finns inte två skyttar som står, håller och siktar identiskt. Vet man hur det skekar och siktar därefter, så träffar båda mitt i prick. Siktar båda i mitten får vi nästan samma träffbilder fast åt var sitt håll strax utanför träffområdet på våra tavlor
Publicerat Juli 20, 200916 yr Jag vet, men du hade ju ett gyllene läge att visa vem som är den bättre hälften där
Publicerat Juli 21, 200916 yr Vi är nog ganska jämlika på skyttefronten, även om det finns en del skillnader i själva anläggningen etc., fast en av oss blev för x antal år sedan 3:a på kretsmästerskapet i älgbaneskytte och den andr* kvalade inte in för att få starta, så visst kan formen variera