Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sauer 90 hur är den?

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar om nån har erfarenhet om sauer 90 om ni kan säga vad det finns för fördelar och nackdelar med dettta gevär.

MVH KRISTIAN

Publicerat
Jag undrar om nån har erfarenhet om sauer 90 om ni kan säga vad det finns för fördelar och nackdelar med dettta gevär.

MVH KRISTIAN

Om jag inte misstar mig så är det samma bössa som Carl Gustaf 3000. Och då har jag inget annat än positivt att säga. Har en 6,5a och är hel nöjd med den.

Publicerat

Hej,

för egen del är det ingen bössa som jag skulle överväga att köpa. Tycker du att den känns helrätt skall du givetvis köpa den men det finns några kända problem med dessa bössor.

Låsning i bakkant av slutstycket innebär en betydligt större sträckning av hylsorna än vad motsvarande normal låsning i framkant innebär.

Det är inte ovanligt med klick problem på dessa bössor beroende kanske främst på en känslig avtryckarmekanism.

dessa bössor har en ganska svag kolvhals vilket kan leda till att kolven går av just i kolvhalsen.

På plussidan kan man säga att det i princip är välgjorda bössor om än onödigt tillkrånglade i mina ögon. Jag har två användare av dessa bössor i min bekantskapskrets och de kommer aldrig att släppa ifrån sig sina bössor trots att de råkat ut för mer än deras beskärda del av problem där bägge bössorna bland annat klickat under jakt.

Henrik

Publicerat

Fördelarna är låg öppningsvinkel,

att slutstycket bokstavligen går på räls,

och säkringen sitter "rätt"

samt att de ofta skjuter bra.

Nackdelarna är dem som Henrik har berört samt därutöver att det i princip är omöjligt att bädda kolven om det behövs.

Klick har jag drabbats av själv,

det var senast förra helgen som jag prövade min fars 90;a, det som slog mig hur udda trycket kändes, tom min Sako som inte har något supertryck var/är bättre.

På älgbanan var det ett svårslaget vapen.

/Christian

Publicerat

Helt idiotisk lösning.

CG 3000 är känd för att vara en notorisk magasinstappare.

Onödigt komplicerad bössa, till absolut ingen nytta.

Köp nått annat istället.

Håkan