Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

sotig hylshals

Featured Replies

Publicerat

den senaste ladningen jag gjorde å prova så blev halsarna på tomhylssorna sotiga men för övrigt inga annmärkningar å träffbilden va fin. stämmer det att de är en för klen laddning eller har jag gjort något annat fel med kallibreringen? dom andra laddningarna gick utan några problem.

ladningen bestog av norma 204 (45 grains) nossler bt 100 grains å kalibern är 6,5*55

Publicerat
den senaste ladningen jag gjorde å prova så blev halsarna på tomhylssorna sotiga men för övrigt inga annmärkningar å träffbilden va fin. stämmer det att de är en för klen laddning eller har jag gjort något annat fel med kallibreringen? dom andra laddningarna gick utan några problem.

ladningen bestog av norma 204 (45 grains) nossler bt 100 grains å kalibern är 6,5*55

Tolkar jag dig rätt att du skjutit detta laddningsrecept tidigare i bössan och då inte fått sot på hylsorna?

Isåfall kommer frågan; hur många gånger har du laddat om hylsorna?

Är det istället ett nytt laddrecept så tippar jag på klen laddning och du har tätningsproblem, precis som du är inne på själv.

Raggarö

Publicerat

Halsen men inte skuldran får vara lite sotiga,

en tanke är att du har laddat om hylsorna ett par gånger och att de nu är lite arbetshärdade i halsen, då tätar de lite sämre än med nya hylsor.

Har du laddat enligt normas data är det ju knappast några bekymmer.

/Christian

Publicerat

Jag håller med Christan, så länge inte bröstet/skuldran är sotig tycker inte jag det är något problem

Andreas

Publicerat

glödgar du hylsorna i hals och skuldra försvinner problemet. har haft det själv då jag gick efter laddmanual helt och hållet, problemet försvann efter glödgning.

då blir hylsorna mjuka och fina i halsen igen. kalibreringen blir mer exakt då med.

/Kalle

Publicerat
  • Författare
Tolkar jag dig rätt att du skjutit detta laddningsrecept tidigare i bössan och då inte fått sot på hylsorna?

Isåfall kommer frågan; hur många gånger har du laddat om hylsorna?

Är det istället ett nytt laddrecept så tippar jag på klen laddning och du har tätningsproblem, precis som du är inne på själv.

Raggarö

detta är ett nytt recept jag håller på å provar mig fram. tack för era svar :P

Publicerat

Kör du med standardhattar är din laddning kanske mycket på mitten av laddintervallet,

du borde inte ha annat än normala tryck,

Norma ger min max 42-47,8 204 med magnumhatt och en 100 grains kula,

med standardhatt och en 110 grains kula verkar din laddning helt ok.

Du vet väl om att vara försiktig när du kör utan laddata?!

/Christian

Publicerat

med risk för att verka komma från high chaparall: :rolleyes:

i botten på mina laddstegar med fed 210 upp till över hälften i intervallet enl laddmanualen så har jag sotiga halsar, sedan kommer tätningen ganska snabbt. hade samma problem som du sist jag körde en stege med 6,5x55 och 203-b krut och 140 gr fmjbt.

max skulle ligga på 41 gr och jag var tvungen att gå upp till 39gr innan sotningen upphörde. då ligger troligen kulan på ~780m/s.

(med glödda hylsor (tjat) tätade den redan på 38-38,5 gr.)

ett subjektivt tips är att lyssna på knallen, är den tung och lång i ljudet så brukar jag ligga för lågt och på dålig förbränning. när den blir rapp och högre i ljudfrekvens brukar detta sammanfalla med att sotningen upphör.

min erfarenhet är att det går snabbt på slutet i laddstegen, så man får göra mindre och mindre steg i krutmängd på slutet.

nu är jag inte "master" som de andra som svarat utan mer "apprentice" :D

mvh Kalle

Publicerat
  • Författare
Norma ger min max 42-47,8 204 med magnumhatt och en 100 grains kula,

med standardhatt och en 110 grains kula verkar din laddning helt ok.

Du vet väl om att vara försiktig när du kör utan laddata?!

/Christian

de är just de som gör mig lite fundersam eftersom jag börjar närma mig max i laddningen men endå sot på hylsorna :rolleyes:

Kanske va lite oklar men jag följer en laddata, men tack för att du tänker på min säkerhet :lol:

men om jag ska tolka ditt å asm tidigare svar så är de inte ng stort problem bara skuldran inte är sotig. för de är den inte i mitt fall utan bara halsen är sotig.

Publicerat
  • Författare

flera av er nämner glödning av hylsorna. men hur går det till när man gör det. är ng nytt för mig som jag inte har hört förut. å är de ng som en "färsking" som mig ska göra.????

Publicerat
flera av er nämner glödning av hylsorna. men hur går det till när man gör det. är ng nytt för mig som jag inte har hört förut. å är de ng som en "färsking" som mig ska göra.????

hej,

man tar en butangasflaska eller liknande från biltema eller jula och så värmer du hylshals och skuldra så att de precis blir röda. du får inte glödga mer av hylsan än så för då riskerar du brott på hylsan. svårare är det inte. det blir betydligt lättare att kalbearbeta mässingen om man har glödgat den innan. hylsan blir lite hårdare för varje omladdning du gör och detta är ett sätt att trycka på reset-knappen, grovt uttryckt.

när hylsan blir hård nog kan du få problem med att (om man inte smörjer ordentligt, som jag gjorde) halsen blir lite sned på hylsan. detta ser man om man sätter en kula och sedan rullar patronen på en spegel. då vobblar kulan. precisionen på banan suger dessutom.

Publicerat

Lite att läsa i ämnet, frågan är ju vilken metod som är bäst?

Någon som har lite förslag?

http://www.6mmbr.com/annealing.html

• 1 month later...
Publicerat
de är just de som gör mig lite fundersam eftersom jag börjar närma mig max i laddningen men endå sot på hylsorna :wub:

Kanske va lite oklar men jag följer en laddata, men tack för att du tänker på min säkerhet :D

men om jag ska tolka ditt å asm tidigare svar så är de inte ng stort problem bara skuldran inte är sotig. för de är den inte i mitt fall utan bara halsen är sotig.

Jag har läst att om kulan knuffas in i räfflingen redan av tändhatten så blir det ett förhögt gastryck i partonläget och gasen läker ut bakåt innan kulan orkar iväg och halsen sotas.....

Kan bero på för kraftig tändhatt, eller att kulan ligger an mot räfflorna redan när du för in den i loppet. Kolla upp friflykten, den ska inte vara 0.......

• 5 months later...
Publicerat

tar liv i denna igen då jag har problem med sotiga hylshalsar på ganska så många av mina laddningar. inge på bröstet eller så bara på halsen. med sierra varminter 100gr o norma 203-b krut och federal 215hattar. tydligen ingen farligt men störande o inte veta va fan de handlar om :D mer eller mindre sotigt från min på laddstegen till max :D

den skjuter bra o allt men vill ha bort sotet :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Prova att glödga halsen på hylsan och sätt kulan max till slutet på halsen. Prova även att endast delkalibrera hylsan så att den lättare kan expandera. Det har hjälpt mig med lätta kulor och klena ladningar.