Publicerat Juli 20, 200917 yr Ska ladda 243 win med oryx 6,5 gramskula, 100 gr och har tyvärr bara Normas krut vilket innebär att jag inte heller hittar laddata på nätet. Någon som vet hur jag ska ladda med min/max vikt, och patronlängd (utan att mäta friflykt) eller finns nå´n bra sida där jag kan hitta laddatan själv? Tänkte slippa köpa Normas laddbok nu i början iaf . Mvh/ C
Publicerat Juli 20, 200917 yr Det finns väl laddata på Normas hemsida? Visserligen inte specifikt till Oryxen eftersom det är en ny kula men utgå från Normas laddata för 100 grains SP och så skickar du ett mail till Norma för att fråga om råd. Henrik
Publicerat Juli 20, 200917 yr Författare Det finns väl laddata på Normas hemsida? Visserligen inte specifikt till Oryxen eftersom det är en ny kula men utgå från Normas laddata för 100 grains SP och så skickar du ett mail till Norma för att fråga om råd.Henrik Ok, då ska jag göra så......tack för hjälpen!
Publicerat Juli 24, 200917 yr Författare Henrik!? Kan jag som du sa helt utgå från Norma 100 grains SP kula vad gäller min och maxladdning, eller finns det nån risk med det? Grejjen är den att jag inte får nå´t svar av norma.....och det är akut med laddningen! Mvh / C
Publicerat Juli 24, 200917 yr Generellt sett så har Oryx kulan något lägre maxladdning än motsvarande vanlig blyspets i samma vikt. Jag skulle inte gå högre än maxladdning för SP minus 5%. Prova på Minladdning + 5%, det brukar vara ett recpet som går hem hos de flesta vapen vad gäller precision. Edit: 243 min är en lynnig kaliber att handladda, det finsn exempel på två olika kulor i samma vikt men där den enes max är under den andras min. Så börja på min och kolla efter höga tryck, gör små kjusteringar och var försiktig
Publicerat Juli 24, 200917 yr Författare Generellt sett så har Oryx kulan något lägre maxladdning än motsvarande vanlig blyspets i samma vikt. Jag skulle inte gå högre än maxladdning för SP minus 5%. Prova på Minladdning + 5%, det brukar vara ett recpet som går hem hos de flesta vapen vad gäller precision.Edit: 243 min är en lynnig kaliber att handladda, det finsn exempel på två olika kulor i samma vikt men där den enes max är under den andras min. Så börja på min och kolla efter höga tryck, gör små kjusteringar och var försiktig Det lät ju mycket vettigt. Tack för svaret, nu vet jag vilka gränser jag ska hålla mig inom!
Publicerat September 28, 200916 yr Det lät ju mycket vettigt. Tack för svaret, nu vet jag vilka gränser jag ska hålla mig inom! Jag kör med Norma 204, 43 grains och patronlängd 67,1mm till Oryx kulan. Detta funkar iaf gött i bettan.