Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är ögonkontakt bra mellan hund och förare?

Featured Replies

Publicerat

Ja det är klart att det är bra att hunden kan se föraren och föraren hunden i många lägen, men det var inte riktigt vad jag tänkte här.

Jag insåg idag att min 20veckors valp nästan aldrig ser mig i ögonen när vi är ute. Han fäster sin blick på mina händer. Dels för att godis kommer därifrån (jag funkar inte som en godisautomat, men några godisar på en promenad vid utförda order får han) men dels för att jag förstärker mina verbala kommandon med handtecken.

Det jag funderar på nu då är detta:

Bör jag träna min hund att se mot mitt ansikte, eller är det ett bra tecken att han inte gör det?

Mitt mål är inte att få en superlydig hund, men jag vill ha vardagslydnad. Fot, inkallning, sitt och ligg skall funka nog bra för att våga släppa på jakt när han är mogen för det. Jag vill även kunna träna honom på eftersök (i sele) och då vill jag ha bra lydnad för att inte ha honom ivägen i fel tillfälle.

Publicerat

Vad är det för ras och vad ska du använda hunden till?

Publicerat
Ja det är klart att det är bra att hunden kan se föraren och föraren hunden i många lägen, men det var inte riktigt vad jag tänkte här.

Jag insåg idag att min 20veckors valp nästan aldrig ser mig i ögonen när vi är ute. Han fäster sin blick på mina händer. Dels för att godis kommer därifrån (jag funkar inte som en godisautomat, men några godisar på en promenad vid utförda order får han) men dels för att jag förstärker mina verbala kommandon med handtecken.

Det jag funderar på nu då är detta:

Bör jag träna min hund att se mot mitt ansikte, eller är det ett bra tecken att han inte gör det?

Mitt mål är inte att få en superlydig hund, men jag vill ha vardagslydnad. Fot, inkallning, sitt och ligg skall funka nog bra för att våga släppa på jakt när han är mogen för det. Jag vill även kunna träna honom på eftersök (i sele) och då vill jag ha bra lydnad för att inte ha honom ivägen i fel tillfälle.

Min valp gjorde exakt samma sak! Jag har alltid satsat på ögonkontakt och när jag märkte att han inte tittade på mig "bakade" jag in i belöning och fodergiva att han måste titta mig i ögonen innan man sade varsågod. Sedan satt det. Använder också handkommandon men även nickningar och andra typer av kommandon med huvudet. Plus att det känns som en bättre kontakt med ögonen. En hund lär sig ju även att läsa av miner - ilska, glädje mm.

Publicerat

Jag rekomenderar att du aldrig ger hunden nått innan han ser dig i ögonen. Alltfrån att vilja hoppa upp i soffan, till att få mat. Efter ett tag så har du en kontakttagande hundsomserpådig då den frågar. Öppna dörren, låt hunden sitta, gå själv ut & låt inte hunden få ett varsågod förrän den kollat på dig med frågande blick.

Publicerat
  • Författare

Pertan: Jag har en blandis, mycket jämthund och gråhund, men även finnspets, norrbottenspets, labbe och collie. Ett jävla zoo i samma jycke alltså.

Han skall användas som spårhund och även testas på löshund vid älgjakt, samt vara en familjehund med hyfsat god dressyr.

Det roliga är att idag har han sökt mycket ögonkontakt och det har fungerat finfint. Jag har börjat berömma när han sökt och fått kontakten, om det så bara är att stanna upp i spåret och se upp mot mitt ansikte istället för händerna.

Tack för tipsen!