Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Automatiska foderautomater/spridare ?

Featured Replies

Publicerat

Jag fick en fråga i veckan från en som funderar på en sådan automat, dock frågade både han och

jag oss vad skillnaden är emot att bara ha ett traditionellt foderbord/automat, vad gör dessa spridare

för mer nytta än att sprida majs/havre på en större yta , och är kostnaden motiverad ?

Publicerat
Jag fick en fråga i veckan från en som funderar på en sådan automat, dock frågade både han och

jag oss vad skillnaden är emot att bara ha ett traditionellt foderbord/automat, vad gör dessa spridare

för mer nytta än att sprida majs/havre på en större yta , och är kostnaden motiverad ?

Det beror nog mycket på vad man ska utfodra för djur och i vilket syfte man utfodrar.

Ska man ex utfodra rådjur så tror jag det är bättre med ett foderbord med tak men vill man få isär en vildsvinsflock så att det går att komma åt att skjuta en i gruppen så tror jag att spridaren är bättre.

Kostnads motiveringen blir nog mycket upp till var och en, man kan nog minska lite på fodret med en spridare men det tar nog lång tid innan det är intjänat.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Det beror nog mycket på vad man ska utfodra för djur och i vilket syfte man utfodrar.

Ska man ex utfodra rådjur så tror jag det är bättre med ett foderbord med tak men vill man få isär en vildsvinsflock så att det går att komma åt att skjuta en i gruppen så tror jag att spridaren är bättre.

Kostnads motiveringen blir nog mycket upp till var och en, man kan nog minska lite på fodret med en spridare men det tar nog lång tid innan det är intjänat.

/Lasse

Jo trodde nog att så var fallet, fast med timer kan man kanske reglera tidpunkten för när djuren kommer

de lär sig snabbt när det vankas mat

Publicerat
Jo trodde nog att så var fallet, fast med timer kan man kanske reglera tidpunkten för när djuren kommer

de lär sig snabbt när det vankas mat

Ja det trodde jag med men hemma har inte grisarna lärt sig klockan ännu :lol:

/Lasse

Publicerat

Ska man fodra gris så är foderspridare att föredra.

Med ett foderbord eller tex rulltunna, tunna med fjäderpinne i osv.

Sånna grejer tömmer grisarna gasnka fort.

Med en spridare så bestämmer vi hur mycket mat grisarna ska få per natt.

Ekonomin blir så mycket bättre.

Publicerat

:D djur är inte dumma i skallen! de vet säker dom flesta av oss!.. men visst har man funderat på om man har en spridare inställt på samma tid (tider) varje dag under en längre tid! tex ett år!.. är det någon på forumet som testat det?? för att se om dom lär sej när de är dax???

Mvh Mamre

Publicerat
:D djur är inte dumma i skallen! de vet säker dom flesta av oss!.. men visst har man funderat på om man har en spridare inställt på samma tid (tider) varje dag under en längre tid! tex ett år!.. är det någon på forumet som testat det?? för att se om dom lär sej när de är dax???

Mvh Mamre

Jo dom e ju inte dyra, o man e lite frestad på o pröva. E de så att de inte funkar på rådjur kan man ju alltid mata med hundfoder o satsa på räv o mårdhund, eller givetvis and.. Men efter diskussioner med Roger så lär det nog bli traditionella automater i år o eventuellt foderautomat + trailcam nästa runda till Florida..

Vad skulle ni ladda automaterna med då? Havre? Majs vet jag att e lyckat på hjort..

Publicerat

Jag anser att spridare är mycket bättre än traditionella foderautomater om man har en viltstam som emellanåt tömmer foderautomaterna fortare än man hinner fylla på dem annars så är det ingen nytta med dem, fodret hamnar på marken och blir förstört...

/Håkan H

Publicerat
  • Författare
Jag anser att spridare är mycket bättre än traditionella foderautomater om man har en viltstam som emellanåt tömmer foderautomaterna fortare än man hinner fylla på dem annars så är det ingen nytta med dem, fodret hamnar på marken och blir förstört...

/Håkan H

Jo lite så jag tror med, har man stora stammar att föda lönar det sig,, för några enstaka platser,, nää vanlig burk med krossad havre eller med majs e nog bäst/billigast endå

Publicerat
  • Författare

Mvh Mamre

VA !!??? :P

Publicerat

En bra spridare idag kostar inte mer än 600-700kr.

Grisarna vet jag att dom lär sig när maten serveras.

Har man en stor tunna så behöver man inte fylla på så väldigt ofta om man kör spridnig 2 gånger om dagen i ca 5sec, vilket räcker alldels utmärkt.