Publicerat Juli 22, 200917 yr Jag fick en fråga i veckan från en som funderar på en sådan automat, dock frågade både han och jag oss vad skillnaden är emot att bara ha ett traditionellt foderbord/automat, vad gör dessa spridare för mer nytta än att sprida majs/havre på en större yta , och är kostnaden motiverad ?
Publicerat Juli 22, 200917 yr Jag fick en fråga i veckan från en som funderar på en sådan automat, dock frågade både han ochjag oss vad skillnaden är emot att bara ha ett traditionellt foderbord/automat, vad gör dessa spridare för mer nytta än att sprida majs/havre på en större yta , och är kostnaden motiverad ? Det beror nog mycket på vad man ska utfodra för djur och i vilket syfte man utfodrar. Ska man ex utfodra rådjur så tror jag det är bättre med ett foderbord med tak men vill man få isär en vildsvinsflock så att det går att komma åt att skjuta en i gruppen så tror jag att spridaren är bättre. Kostnads motiveringen blir nog mycket upp till var och en, man kan nog minska lite på fodret med en spridare men det tar nog lång tid innan det är intjänat. /Lasse
Publicerat Juli 22, 200917 yr Författare Det beror nog mycket på vad man ska utfodra för djur och i vilket syfte man utfodrar.Ska man ex utfodra rådjur så tror jag det är bättre med ett foderbord med tak men vill man få isär en vildsvinsflock så att det går att komma åt att skjuta en i gruppen så tror jag att spridaren är bättre. Kostnads motiveringen blir nog mycket upp till var och en, man kan nog minska lite på fodret med en spridare men det tar nog lång tid innan det är intjänat. /Lasse Jo trodde nog att så var fallet, fast med timer kan man kanske reglera tidpunkten för när djuren kommer de lär sig snabbt när det vankas mat
Publicerat Juli 22, 200917 yr Jo trodde nog att så var fallet, fast med timer kan man kanske reglera tidpunkten för när djuren kommerde lär sig snabbt när det vankas mat Ja det trodde jag med men hemma har inte grisarna lärt sig klockan ännu /Lasse
Publicerat Juli 22, 200917 yr Ska man fodra gris så är foderspridare att föredra. Med ett foderbord eller tex rulltunna, tunna med fjäderpinne i osv. Sånna grejer tömmer grisarna gasnka fort. Med en spridare så bestämmer vi hur mycket mat grisarna ska få per natt. Ekonomin blir så mycket bättre.
Publicerat Juli 22, 200917 yr djur är inte dumma i skallen! de vet säker dom flesta av oss!.. men visst har man funderat på om man har en spridare inställt på samma tid (tider) varje dag under en längre tid! tex ett år!.. är det någon på forumet som testat det?? för att se om dom lär sej när de är dax??? Mvh Mamre
Publicerat Juli 22, 200917 yr djur är inte dumma i skallen! de vet säker dom flesta av oss!.. men visst har man funderat på om man har en spridare inställt på samma tid (tider) varje dag under en längre tid! tex ett år!.. är det någon på forumet som testat det?? för att se om dom lär sej när de är dax???Mvh Mamre Jo dom e ju inte dyra, o man e lite frestad på o pröva. E de så att de inte funkar på rådjur kan man ju alltid mata med hundfoder o satsa på räv o mårdhund, eller givetvis and.. Men efter diskussioner med Roger så lär det nog bli traditionella automater i år o eventuellt foderautomat + trailcam nästa runda till Florida.. Vad skulle ni ladda automaterna med då? Havre? Majs vet jag att e lyckat på hjort..
Publicerat Juli 22, 200917 yr Jag anser att spridare är mycket bättre än traditionella foderautomater om man har en viltstam som emellanåt tömmer foderautomaterna fortare än man hinner fylla på dem annars så är det ingen nytta med dem, fodret hamnar på marken och blir förstört... /Håkan H
Publicerat Juli 22, 200917 yr Författare Jag anser att spridare är mycket bättre än traditionella foderautomater om man har en viltstam som emellanåt tömmer foderautomaterna fortare än man hinner fylla på dem annars så är det ingen nytta med dem, fodret hamnar på marken och blir förstört.../Håkan H Jo lite så jag tror med, har man stora stammar att föda lönar det sig,, för några enstaka platser,, nää vanlig burk med krossad havre eller med majs e nog bäst/billigast endå
Publicerat Juli 22, 200917 yr Författare djur är inte dumma i skallen! de vet säker dom flesta av oss!.. men visst har man funderat på om man har en spridare inställt på samma tid (tider) varje dag under en längre tid! tex ett år!.. är det någon på forumet som testat det?? för att se om dom lär sej när de är dax???Mvh Mamre VA !!???
Publicerat Juli 22, 200917 yr En bra spridare idag kostar inte mer än 600-700kr. Grisarna vet jag att dom lär sig när maten serveras. Har man en stor tunna så behöver man inte fylla på så väldigt ofta om man kör spridnig 2 gånger om dagen i ca 5sec, vilket räcker alldels utmärkt.