Publicerat Juli 22, 200916 yr Har nu anmält mig till en kurs i hur man lockar räv mm som kommer gå 10 augusti i Tvååker utanför Varberg. Finns det nån mer här på forumet som har tänkt sig gå denna kurs? Lite info om kursen. Lockjakt räv Krav: Medlemskap i Jägareförbundet. Längd: Teori, ca 3 timmar. 18.00-21.30 Plats & tid: Tvååker 10 augusti Skara 11 augusti Trollhättan 12 augusti Kursavgift: Teorikurs över 3 timmar kostar 150:- Med lockpipa och boken Lockjakt på räv 420:- Kostnader för kaffe, mat, skytte och jakt i samband med kurserna tillkommer och anpassas efter kursens innehåll och längd. Allmänt: Lockjakt är en gammal jaktform. Lockjakten är en del i många av våra nordiska jaktformer på matvilt såväl rovvilt. Rävlock kan med fördel bedrivas från kust- till fjällmiljö, från norr till söder, och i synnerhet under tidig vårvinter. Som lockjägare måste du behärska ett antal moment såsom viltet och dess vanor, förmåga att nyttja terrängen och kända viltväxlar till din fördel, använda rätt utrustning, ta hänsyn till vind och vittring etc. Tekniken att locka och behärska lockpipan är ett viktigt moment under kursen såväl som i den praktiska jakten. Syfte: Att ge deltagaren sådana kunskaper om lockjaktens utövande att utsikterna till en framgångsrik lockjakt blir stora. Mål: Efter genomgången kurs skall deltagarna ha grundläggande kunskap om: Räven och dess sinnen Lockjägarens utrustning vid lockjakt Lockjägarens val av pass Lockpipan och lockteknik Lockjaktens grundläggande taktik Hur man avlossar säkra skott
Publicerat Juli 22, 200916 yr Verkar vara samma kurs som vi körde här hemma i våras, tyckte den var bra men så var jag ju med och ordnade den så jag är nog lite jävig. /Lasse
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Faan åxå då! Tvååker är ju inte långt bort, och jag som var ensam hemma i förrgår..... Ja ja, jag kollade skottläget för en ny ask ammo inför den 16-e, det är ju alltid något att trösta sig med...
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Verkar vara samma kurs som vi körde här hemma i våras, tyckte den var bra men så var jag ju med och ordnade den så jag är nog lite jävig./Lasse Kursen hos Mr Lasse var helt fantastiskt bra, men i ärlighetens namn var arrangemanget i sig 95% av behållningen och kursen i sig 5% Har man sett filmen behöver man knappast kursen, men det är ju trevligt i rent socialt syfte så klart.
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Författare Vet inte vad man skall säga om denna kurs, jag vart nog lite besviken för han som höll i kursen verkade vara en erfaren rävskytt men han saknade kunskapen att förmedla ut detta på ett bra sätt. Jag har faktiskt lärt mig mer om rävjakt här på jaktsnack än vad jag gjorde på kursen
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Vet inte vad man skall säga om denna kurs, jag vart nog lite besviken för han som höll i kursen verkade vara en erfaren rävskytt men han saknade kunskapen att förmedla ut detta på ett bra sätt.Jag har faktiskt lärt mig mer om rävjakt här på jaktsnack än vad jag gjorde på kursen får nog till å hålla med dig om de han viste nog va han pratade om men förmedlingen kunde varit bättre.............
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Ett vanligt problem inom utb i alla de slag skulle jag tro. Den som kan det hela bäst kan inte lära ut det på ett bra och pedagogiskt sett, utan det får kliva in någon som har lite hum om det men är bra på att snacka så man förstår vad det är amn ska förstå Förstod ni Ang min och MaxW:s kurs här hemma så är förhoppningen att vi ska kunna köra en repris i år, ev kommer vi att börja kursen med hur man träffar räven allt enlig MaxW:s önskemål. Tänk vad läckert om man kunde hitta lite sponsorer till en sådan tillställning, te.x Norma, Gyttorp och liknande . De kunde komma o visa en del av sitt utbud som hänger ihop med rävjakten till bra priser den dagen. Lockpipor och annat kunde åxå vara en attiralj som mankunde visa och saluföra till nice price. Hoppas kunna återkomma i ämnet framåt våren. /Lasse
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Författare Ett vanligt problem inom utb i alla de slag skulle jag tro. Den som kan det hela bäst kan inte lära ut det på ett bra och pedagogiskt sett, utan det får kliva in någon som har lite hum om det men är bra på att snacka så man förstår vad det är amn ska förstå Förstod ni Ang min och MaxW:s kurs här hemma så är förhoppningen att vi ska kunna köra en repris i år, ev kommer vi att börja kursen med hur man träffar räven allt enlig MaxW:s önskemål. Tänk vad läckert om man kunde hitta lite sponsorer till en sådan tillställning, te.x Norma, Gyttorp och liknande . De kunde komma o visa en del av sitt utbud som hänger ihop med rävjakten till bra priser den dagen. Lockpipor och annat kunde åxå vara en attiralj som mankunde visa och saluföra till nice price. Hoppas kunna återkomma i ämnet framåt våren. /Lasse Se till å ta med Flex som förevisare av lockpipor Han som höll i kursen hade med sig lite prylar från en butik men med magert utbud.
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Ett vanligt problem inom utb i alla de slag skulle jag tro. Påminner inte så lite om ingenjörsutbildningen på Chalmers. Många goa minnen därifrån av strebers som var överintelligenta men som antagligen inte har körkort eller som vet hur man kokar vatten
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Se till å ta med Flex som förevisare av lockpipor Han som höll i kursen hade med sig lite prylar från en butik men med magert utbud. Klart att Flex ska med, hade han som privat lärare förra gången så jag och KaptenKrok kan inte klaga på lockarbetet på våra pass /Lasse
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Klart att Flex ska med, hade han som privat lärare förra gången så jag och KaptenKrok kan inte klaga på lockarbetet på våra pass /Lasse Ja jag kommer mycket trevligt sist Mvh.
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Klart att Flex ska med, hade han som privat lärare förra gången så jag och KaptenKrok kan inte klaga på lockarbetet på våra pass /Lasse Exakt, du å jag ska va i Flex lag =) Fixar du bort den där hunden innan dess oxå? Hehe, det var svettigt..