Publicerat Juli 24, 200916 yr Fick hem dessa slanka skönheter idag, med bc på .648 Med en Scenar 155 jämte som jämförelse. Ska bli intressant att se vad de ger för hastighet med MRP-2 i 300 RUM:en
Publicerat Juli 24, 200916 yr Wow- nu kan du verkligen nå ut, sjuka kulor men för egen del är jag mest rädd för den där hylsan, rekylen måste vara milt sagt påtaglig. Det är bra att det finns grabbar som du Rikard som njuter av det där... /Christian
Publicerat Juli 24, 200916 yr Författare Tja, ballistiken kommer sannolikt vara ganska imponerande. Så även rekyl, knall, och pipslitage Jag har inte skjutit i liggande med den här bössan än, och vill nog undvika det tills jag får på en broms Att få ner patronerna i magasinet kan man nog glömma. Det blir att ladda dem en och en. Jag fick även hem halskalibreringsverktyg till 300:an idag så jag slipper slita i onödan på Remingtonhylsorna. Måste säga att 300:an är en ganska rolig patron trots allt.
Publicerat Juli 25, 200916 yr Författare Nån som har nån input till hur man bör ladda de här rackarna? Är det bomkontakt som gäller? Rent spontant så känns det lite "fel" att köra med bomkontakt med en så här mastig patron, men det kanske inte innebär större risker än med en 308, så länge man stegar sig uppåt?
Publicerat Juli 25, 200916 yr Kan kolla på nya zeeländska forumet om du vill, de skjuter det mesta med Amax - inkl. papptavlor. Raggarö
Publicerat Juli 27, 200916 yr Författare Provade pilarna igår och kan konstatera att det är rätt obehagligt att leta maxladdning i en såpass voluminös patron Jag hade laddat upp t.o.m. 92 grains MRP2, men valde att kliva av efter 91 grains. Dock inga uppseendeväckande trycktecken. Som synes så når man utan större problem 900 m/s, men hjälp vilken knall! Kurvan ser ut att plana av en del på slutet, men det kan lika gärna vara ES:en som spökar (att just den mätta patronen råkade ge hastighet lågt i ES-intervallet för den laddningen). Jag skulle tro att 89 eller möjligen 90 grains är ett vettigt max. Det här torde inte vara någon s.k. mellanmjölksladdning
Publicerat Juli 27, 200916 yr Skoja inte att det är frågan om råa hästkrafter i den där kalibern, träffade du något också eller var det bara tryckskjutning denna gång? Jag är imponerad ner i tårna. /Christian
Publicerat Juli 27, 200916 yr Författare träffade du något också eller var det bara tryckskjutning denna gång? Jag var mest fokuserad på hastighetsmätning så jag sköt med lägsta förstoring och smekte in piplinjen över kronografens sensorer. Men knallen från de föregående 308-smällarna med broms var som en viskning i jämförelse
Publicerat Juli 27, 200916 yr Undrar om det skulle bli något kvar av en crono om man satte en 208@900 m/s i den? Det finns ju bara två sorters skyttar med crono, de som ännu inte har skjutit sin och de som har skjutit sin, jag äger ingen crono måste jag erkänna. Loudest barrel on the range, typ, eller en ban rensare för ingen annan vill skjuta bredvid. /Chris
Publicerat Juli 27, 200916 yr Hoppas du har bunkrat ordentligt om den går bra. Hornady har våldsamma problem med sina leveranser just nu.