Publicerat Juli 25, 200916 yr Att vinden är A och O vid jakt det vet jag,, När jag sitter på pass eller går med hunden så har jag vinden i ansiktet, Men en älg? är det nån som har nån typ av statestik över åt vilket håll älgen springer med tanke på vinden när hunden är i bakhasorna. Mina tankar är dessa,, vid gångstånd mot vind vid fultsken så kan dom springa åt vilket håll som hälst även med vind. Eller är jag helt fel ute? Tacksam för svar av erfarna .. M,V,H, Jocke
Publicerat Juli 25, 200916 yr Oftast så gör de inte toksken utan springer mot vinden för att känna om det finns någon fara framför, har de fått vind av människa så är det en fara och då gör man allt för att undvika den och kan då skena i vind ett tag för att sen gå upp i vind igen.
Publicerat Juli 25, 200916 yr Här går älgen undan mot vind. Man hör emellanåt att älgar i björnland gå i medvind för att kunna känna förföljaren. Så uppgifterna skiftar en hel del var i landet man är antar jag.
Publicerat Juli 25, 200916 yr Man hör emellanåt att älgar i björnland gå i medvind för att kunna känna förföljaren. Det tackar passkyttarna för!
Publicerat Juli 25, 200916 yr Här beror det helt på terräng hur dom går. Att sen stora skoveltjurar kan komma med vinden bara för att vara tvärs över är väl inte helt ovanligt. Men det är ju inte för inte som de blivit stora....
Publicerat Juli 25, 200916 yr Det där beror mycket på terrängen. Dom har ju vissa flyktvägar. En del älgar kan skena åt vilket håll som helst oavsett vind. Vad jag har upplevt så går en älg som inte är skrämd går i motvind men en som är skrämd kan gå i medvind för att känna om den fortfarande är jagad.
Publicerat Augusti 15, 200916 yr ja här kommer älgarna motvinden, men de beror mycket på teräng, sen var jag med en gång i malung där en jämte hittade ko med 2 kalvar utanför såten, semn kom dom i medvind
Publicerat September 22, 200916 yr Jag har "gått" på 3 st älgar med VINDEN I RYGGEN under senaste åren..... En pinntjur hade jag på ca 60m under 3-4 minuter innan den vek av(ej sken). En kviga kom in på ca 8m och flydde direkt i panik. En ko på ca 40m i ca 1-2min innan hon gick undan och rundade mig.