Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

behöver hjälp

Featured Replies

Publicerat

hej på er jag är helt ny på båg skytte.

Köpte en apa taipan 28" drag längd 60-70 pound har stält ner den på 60 pound

men efter tre pilar så ser det ut som att bullten där jag stälerd pounden är på väg att lossna + att jag ser nå gråvit massa vet ej vad det är men det följer med bullten upp.

Publicerat

Oj då ! . Ny båge inköpt i affär? . Det är ju ganska långa bultar. Om det grå/vita är aluminium så är det allvarligt. Det händer väl bara om man sätter dit bult med fel gänga ? :)

Publicerat

men efter tre pilar så ser det ut som att bullten där jag stälerd pounden är på väg att lossna + att jag ser nå gråvit massa vet ej vad det är men det följer med bullten upp.

Hej

Det kan vara gängfett du ser, om du gängat ut dem för långt smäller bågen i bitar ( gängorna drar år helvete mao)

jag känner dåligt till detta märke, men fråga butiken där du köpt den, vad avståndet mellan lemm/båge (stock) ska vara vid 60 pund förmodligen inte mer än 10 mm har du mer e det risk att du har för lite gänga inskruvat!!

viktigt är att när du ställer om bågen att ditt tiller avstånd upp och nere är exakt, dvs du måste skruva ut exakt lika mycket upp som nere !

Publicerat

okej får tacka för hjälpen det är ej aluminium utan tror det är gäng fett jag skruvade tillbaka bulten till 65 pound för att se om det hjälper eller om jag lär skicka tillbaka bågen

Publicerat
okej får tacka för hjälpen det är ej aluminium utan tror det är gäng fett jag skruvade tillbaka bulten till 65 pound för att se om det hjälper eller om jag lär skicka tillbaka bågen

Har du bågvåg eller hur vet du att du har 65 pund ?

Publicerat

Tjena!

Har du möjlighet så ta några bilder så vi får se hur det ser ut.

Blir lättare att hjälpa dig då! :)

Det är ju några här som skjuter APA så de vet ju hur det ska se ut.

Publicerat

japp har en bågvåg.

Publicerat

Tjena!

Har du möjlighet så ta några bilder så vi får se hur det ser ut.

Blir lättare att hjälpa dig då! :wub:

Det är ju några här som skjuter APA så de vet ju hur det ska se ut.

[/quote

jag ska kolla om jag kan ta kort med kameran på jobbet då jag tror den kan ta bra billder på så detaljer

Publicerat

Nått annat som slog mig är den meningen i din text jag gjort blå..

Läser man den så ser det ut som att du bara skruvat på ena bulten men kanske är det bara som det är skrivet.

Jag hoppas du har skruvat lika mycket på båda bultarna!?

Har man ställt bågen i botten, på typ 70 lbs så behöver man skruva MAX 5 varv på varje bult för att få den till 60..

Det måste alltså skruvas exakt lika mycket på båda bultarna, annars blir det obalans i bågen!

Publicerat

jo jag har skruvat lika mycket på båda, skruvade 3,5 varv.

har nu skutit med han så här ca 200 pilar ser ut som om det inte släpper mer,

jag gjorde en markering med spritpenna och den sitter på samma ställe annu så jag hoppas att det bara var jag som blev orolig i onödan

Publicerat
jo jag har skruvat lika mycket på båda, skruvade 3,5 varv.

har nu skutit med han så här ca 200 pilar ser ut som om det inte släpper mer,

jag gjorde en markering med spritpenna och den sitter på samma ställe annu så jag hoppas att det bara var jag som blev orolig i onödan

Mät tiller avståndet uppe och nere för att vara säker

Publicerat

Och om du är osäker på fikonspråket..... :D

bowillustration.jpg

Publicerat

Fast tilleravståndet kan vara väldigt olika..

Vissa bågar ska ha exakt avstånd på övre och nedre medans andra bågar funkar bäst om det skiljer lite..

Detta måste utprovas individuellt..

En sak man kan prova är att dra bultarna i botten, skjuta några serier, lätta bara på den övre bulten nått varv, skjuta några serier.. Lätta lite till, skjut några serier..

Kolla vart du får de bästa grupperingarna.

Vill man sedan dra ner bågen i styrka så dra bultarna lika mycket så inte avståndet på tillern ändras.

Publicerat

Max 3 varv får dom skruvas upp på en APAbåge. Gör knappast något om du skruvar upp dom 3.5. men i bruksanvisn. står det MAX 3 varv.

Bara en liten notering.

Men hur menar du att de ser ut att lossna? På båda mina apor så är det nog vitt skit som följer med upp.. men lossnar? nääe.

Kom även ihåg att skruva fast dom två "bakom" som låser lemmen i läge. O även skruva lös dom före du börjar skruva på pounden.. = Viktigt. Läs bruksanvisning.