Publicerat Juli 25, 200917 yr Hej Jag skall börja spårträna min 3-åriga borderterrier (Omplacering, Skillsmässohund, har haft den i 3 snart månader nu). Jag hör så mycket konstigt om olika metoder att jag blir helt villrådig när det gäller hur jag skall börja, har tyvärr inte hittat någon kurs under lämplig tid eller på lämpligt avstånd från Stockholm. 1. Skall man blanda ut blodet med någotning innan man spårar? En del säger att det koagulerar annars. Om ja- Med vad? Hur mycket? 2. Hur långt spår skall man lägga första spåret? Hur mycket blod? 3. Hur långt emellan varje blodfläck? 4. Skall man droppa blod från exempelvis ketchupflaska eller skall man ha en pinne med en sugsvamp som man doppar/trycker med? 5. När spåret slutar- Vilken belöning skall finnas där? (har just nu bara vildsvinsklövar i klövväg) Det får nog räcka med frågor men tar gärna emot tips i övrigt. Jag vill ju inte börja fel.
Publicerat Juli 25, 200917 yr HejJag skall börja spårträna min 3-åriga borderterrier (Omplacering, Skillsmässohund, har haft den i 3 snart månader nu). Jag hör så mycket konstigt om olika metoder att jag blir helt villrådig när det gäller hur jag skall börja, har tyvärr inte hittat någon kurs under lämplig tid eller på lämpligt avstånd från Stockholm. 1. Skall man blanda ut blodet med någotning innan man spårar? En del säger att det koagulerar annars. Om ja- Med vad? Hur mycket? Du behöver inte blanda ut blodet med något, det brukar inte koagulera. I början kör jag med rent blo för att ev senare blanda ut det så att vittringen blir lite svagare (har jag fått för mig) 2. Hur långt spår skall man lägga första spåret? Hur mycket blod? Börja att lägga ett spår i en bananform snett i vind med vinden i ryggen, lägg ganska mycket blod så att spåret blir lätt 3. Hur långt emellan varje blodfläck? Bloda mycket och tätt, allt eftersom hunden blir bättre på det kan du bloda mindre och mera sällan med bloduppehåll vinklar och liknande svårigheter. 4. Skall man droppa blod från exempelvis ketchupflaska eller skall man ha en pinne med en sugsvamp som man doppar/trycker med? Jag har fått rådet att bloda med en svamp eller liknande på en pinne om hunden vill gå med huvudet högt. Blodar du med ketchupflaska så hamnar blodet högre upp och hunden klarar att spåra uten att köra med nosen i backen. Vid en verklig skadeskjutning så skvätter ju iofs blodet ut som efter en flaska men då blir det ju lättare för hunden. 5. När spåret slutar- Vilken belöning skall finnas där? (har just nu bara vildsvinsklövar i klövväg) Även här har jag fått rådet att sluta med en klöv av det ljurslag som man tänkt att spåra IRL så att säga. När jag börjar spåra med en hund så har jag ofta något extra gått vid spårslutet, tex leverbitar eller liknande. Det får nog räcka med frågor men tar gärna emot tips i övrigt. Jag vill ju inte börja fel. /Lasse
Publicerat Juli 25, 200917 yr HejJag skall börja spårträna min 3-åriga borderterrier (Omplacering, Skillsmässohund, har haft den i 3 snart månader nu). Var tänker du träna o lägga ditt blodspår? Egen mark eller där du har jakträtt = OK, annan mark lite tveksamt, har för mig att det finns viss info i någon tråd sedan tidigare