Publicerat Juli 25, 200916 yr Lite nyfiken på vad ni har för vikter på era jaktpilar.... 26,3 +/- några 10delar, ska byta skaft nu men de kommer att ligga runt det 25 gr är min vikt här vid jakt så aldrig under det
Publicerat Juli 25, 200916 yr Författare Ofin jag är, glömde ju att tala om vad jag har...... 28,4 gram (+438 grains)
Publicerat Juli 27, 200916 yr Lite nyfiken på vad ni har för vikter på era jaktpilar.... mina pilar väger 28.69 gram (442grains).
Publicerat Juli 27, 200916 yr Jag kör med 29,5 gram. Vill gärna ha lite tyngre pilar. Man får en tystare båge på så vis. En tyst jaktbåge är mer värt än en snabb.
Publicerat Juli 27, 200916 yr Läste i Idiot proof-boken av Bernie Pelerite att Tunga pilar är bra med med mycket kinetisk energi men bara på kortare håll. Kommer man upp i avstånd runt 25-30 meter har en 300 gr pil lika mycket kinetisk energi som en 550 gr pil. Hastigheten skiljer dock +70 f/s till den lättare pilens fördel. Det gör en del på pilbanan... Hur som helst penetrerade de lättare, smalare, hårdare spinade pilarna med mera fart mycket bättre än de tyngre på 30 meter. Själv vet jag inte vilka pilar jag skall köpa nästa gång.....
Publicerat Juli 27, 200916 yr Mina låg på ca 27 gram.. Ska se vad det blir nästa gång. Dessutom är en lite tyngre pil med en FOC på ca 12-14% bättre i blåst. En sån pil är betydligt mer stabil! Lite nyfiken på vad ni har för vikter på era jaktpilar....
Publicerat Juli 27, 200916 yr Läste i Idiot proof-boken av Bernie Pelerite att Tunga pilar är bra med med mycket kinetisk energi men bara på kortare håll. Kommer man upp i avstånd runt 25-30 meter har en 300 gr pil lika mycket kinetisk energi som en 550 gr pil. Hastigheten skiljer dock +70 f/s till den lättare pilens fördel. Det gör en del på pilbanan... Hur som helst penetrerade de lättare, smalare, hårdare spinade pilarna med mera fart mycket bättre än de tyngre på 30 meter. Själv vet jag inte vilka pilar jag skall köpa nästa gång..... Det är en hel vetenskap detta med pilvikter och hastigheter. Någonstans kommer man till en brytpunkt för det optimala. Men ett som är helt klart är att en tyngre pil suger ur mer energi ur bågen och gör den tystare. Men sen måste man hitta en medelväg där hastigheten för pilen, tystanden i bågen och en acceptabel pilbana kan uppnås. En förlust på 70 fps på 250 grains viktökning låter för mycket. Vad är det för båge då?
Publicerat Juli 28, 200916 yr Johan är inne på "rätt" spår ang pilvikter . Jag har testat följande. (Pilbåge Pearson Pride 60#29") Hastighet 25 grams pil (minsta tillåtna vikt i våra grannländer) fick medelhastigheten 74 m/s ökade vikten på pilen till 42 gram och fick medelhastighetn 59 m/s Skillnad=15 m/s (nästan 50 f/s) Energi 25 grams pil=70 J 42 grams pil=74 J Skillnad=4 J Man kan ställa sig frågan om det är värt att "förlora" 15 m/s för sorgliga 4 J Nu kommer säkert någon hävda att "momentet" i den tyngre pilen är betydligt större (vilket är sant) och att detta gör att tungpilen penetrerar bättre. Här stödjer jag mig på Dave Holts test där han påvisar följande: Arrow #1 a. Point type -- 128-grain bullet b. Arrow weight -- 400.00 grains c. Velocity -- 244.44 fps d. Kinetic energy -- 53.09 foot-pounds e. Depth of penetration -- 13 3/16 inches Arrow #2 a. Point type -- 128-grain bullet b. Arrow weight -- 600.00 grains c. Velocity -- 201.00 fps d. Kinetic energy -- 53.84 foot-pounds e. Depth of penetration -- 13 1/16 inches Sen är det som flera påtalat att det finns vinster med en tyngre pil tex den dämpar ljudet. Viktigare än att addera vikt på pilen är enligt mig, rätt spine, jaktspets av god design och kvalitet och sist men inte minst en väl trimmad båge. Mvh S
Publicerat Juli 28, 200916 yr Det är en hel vetenskap detta med pilvikter och hastigheter. Någonstans kommer man till en brytpunkt för det optimala.Men ett som är helt klart är att en tyngre pil suger ur mer energi ur bågen och gör den tystare. Men sen måste man hitta en medelväg där hastigheten för pilen, tystanden i bågen och en acceptabel pilbana kan uppnås. En förlust på 70 fps på 250 grains viktökning låter för mycket. Vad är det för båge då? Det var tydligen en Browning Mirage (en av de snabbaste på 90-talet) ställd mellan 53 och 64 pound beroende på vad han jagade. Men, penetration och kinetisk energi är inte samma sak. Penetration beror på många olika faktorer- Pilens hastighet som inte bara beror på sparken av bågen utan också på dess yta i friktion mot luften och i en längre pilbana och små eller stora, vinklade fenor. Mängden blad på spetsen och spetskroppens grovlek gör också skillnad i penetration. Två blad penetrerar bättre än tre och tre bättre än fyra osv. En spets med spetskropp vars diameter är mindre eller lika stor som pilens diameter ger ett större motstånd för pilskaftet vid pasagen genom djurkroppen. En grövre spetsbas låter pilskaftet pasera genom ett större hål och ger mycket mindre motstånd. En hårt spinad pil penetrerar bättre än en mjuk pga mindre svängningar vid anslag (vilket ger energiförlust). I alla fall menar Bernie att en lättare pil har lite mindre kinetisk energi än en tung i utgångspunkt. Däremot förlorar den mycket mindre energi i flykten än vad en tung gör och vid ca 25-30 meter så leder den lättare pilen. Gubben Bernie har verkligen kollat, mätt och räknat efter. Han har inte bara köpt åsikter från bilbågsjagande, sponsrade, amerikanska jaktgurusar. Jag kan rekomendera boken som ställer ganska många rykten om utrustning, trimning, skjuttekniker osv på ända. Det här svaret blev nog något annat än vad tråden egentligen handlade om men i alla fall..... Jag fick tippset av en jaktguide som är bågskytteistruktör och har egen proshop. "-Gör som den här killen (Bernie) säger och skjut minst 100-200 pilar varje dag i sju år." Då, är du en duktig bågskytt sedan. "- Och du, skruva ner bågen. Du drar för mycket." Han sa det när jakten var slut.
Publicerat Juli 28, 200916 yr Det var tydligen en Browning Mirage (en av de snabbaste på 90-talet) ställd mellan 53 och 64 pound beroende på vad han jagade. Jag fick tippset av en jaktguide som är bågskytteistruktör och har egen proshop. "-Gör som den här killen (Bernie) säger och skjut minst 100-200 pilar varje dag i sju år." Då, är du en duktig bågskytt sedan. "- Och du, skruva ner bågen. Du drar för mycket." Han sa det när jakten var slut. Ja, en sån Browning har jag också ägtoch skjutit med. Fällde mitt första rådjur med just en sådan. Egentligen är diskussionen om penetration med dagens bågar lite överflödig. Har du en 60-70 pounds modern compound så penetrerar den igenom allt vilt i Sverige. Frågan är bara hur långt bakom djuret du vill hämta pilen. Det räcker ju med att du får hål på båda lungorna så är saken klar. Men kul att skjuta och testa olika pilar och spetsar. Folk brukar fråga mig om vilken båge som är bäst. Mitt standardsvar har alltid varit: Den du träffar med! Det spelar ingen roll om du så skjuter 100 pound om du inte träffar det du siktar på. Nu inför den stundande rådjursjakten på åland så ska jag skruva ner min båge till strax över 60 pound. Man skjuter bättre och orkar hålla bågen spänd med mindre dragvikt. Det kan vara helt avgörande om du lyckas komma till skott och få ditt rådjur. Framförallt är förmågan att kunna dra och vänta ut djuret i en minut eller mer om den skulle stå i en dum vinkel. Med en båge som du nätt och jämt orkar dra kan det vara ett problem.
Publicerat Juli 28, 200916 yr Jöss, sitter du vid datorn och väntar på svar ? Imponerad ! I så fall kanske du kunde tala om hur många varv jag skall tvinna strängen nu när jag bytt ? Skall jag mäta stänghöjden på den gamla uppsättningen och tvinna den nya till stränghöjden blir den samma. Hur stämmer det om inte den nya kabeln är exakt lika lång som den gamla ? Fan, Bernie skrev inget om det..... -johan
Publicerat Juli 28, 200916 yr Jöss, sitter du vid datorn och väntar på svar ? Imponerad ! I så fall kanske du kunde tala om hur många varv jag skall tvinna strängen nu när jag bytt ? Skall jag mäta stänghöjden på den gamla uppsättningen och tvinna den nya till stränghöjden blir den samma. Hur stämmer det om inte den nya kabeln är exakt lika lång som den gamla ? Fan, Bernie skrev inget om det.....-johan Nädå, jag har inte 24h jour vid datorn. Var ute och sköt lite båge och hjälpte en polare byta bromsskivor på en bil. Du kan mycket väl mäta stränghöjden. Men ännu viktigare är att du gör ett litet märke på undre hjulet så att du ser att det står lika före och efter bytet. Jag brukar aldrig byta både kabel och sträng samtidigt. Jag byter t.ex kabeln först och trimmar in den genom att tvinna tillräckligt många varv så märk/et/na stämmer överens som de var innan bytet. Skjuter 30-40 pil och sen tvinnar jag vid behov igen. Efter det byter jag sträng och upprepar proceduren. Jag gör detta för att strängen/jabeln får sätta sig på plats och sträckas det lilla den sträcker sig. Man kan även väga dragvikten, skjuta genom kronograf och liknande för att kolla att bågen presterar lika som innan. Speciellt inför en jaktresa ska man passa på att byta dessa och sen använda de gamla kablarna och strängen som reservdelar. Då är de ju sträckta och klara och bytet blir enkelt. Din fråga om hur många varv du ska tvinna beror naturligtvis på vad du önskar för avstånd. Minst 10 varv ska en sträng vara tvinnad. Då låser du kardelerna i varandra och strängen slits mindre vid avfyring än om du skjuter med en helt otvinnad sträng. Då är ju alla kardelerna "lösa" och slår mot varandra och strängen slits snabbare. Detta gäller strängen. Kablarna är inte lika känsliga då de inte har lika stor rörelse i skottögonblicket. Hoppas detta hjälpte dig. Annars får du slå en pling för ytterliggare support i ämnet.
Publicerat Juli 29, 200916 yr pilvikt just nu är nog på 30gram ++.. vet ej riktigt ännu. Enda nackdelen jag hittar är att på över 20 meter så börjar dom dala. TROTS att jag har Kobran.