Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

expansionstest för hegjutet nosler och hornady flextip

Featured Replies

Publicerat

nu har jag gjort initiala tester.

jag sköt kulorna in i en 25 l plastdunk väl medveten om att vatten inte är samma sak som vilt men jag hade inget annat. vatten är en extremt hård testsubstans verkar det som.

jag hade två olika kulor som var hemgjutna, en med en 3.5 mm djup hålspets och en där ett 10mm stort borr bara holkat ur flatnosen. båda var 170 gr med 32 gr norma 200-krut bakom.

laddningarna med hornady flextip var på 30 gr norma 200 krut, där jag samtidigt testade en laddstege upp till 31 gr, 1,7 gr över normas maxladdning för 150 gr. kulorna krymptes fast med kulisättaren.

konstigt nog så ser jag inga indikationer på höga tryck och tändhatten har inte blivit flat än. problemet är att det bara går i 2 gr till i hylsan men så mycket tvivlar jag helt klart på att det ska behövas för att nå max fart.

nu till testet.

här syns kulorna jag gjort och skjuten kula på bild

post-3288-1248528080_thumb.jpg

dom har öppnat sig fint tycker jag men de har blivit för korta för att vara kursstabila tror jag.

vidare syns hornadyn

post-3288-1248528197_thumb.jpgpost-3288-1248528285_thumb.jpg

där två av kulornas blykärna släppt från manteln

vidare kommer en samling översiktsbilder på alla kulorna.

man skall ha i åtanke att manteln inte brukar dela sig från kärnan i vävnad men de stressas extra hårt i vattnet.

då får man tillåta sig att tro att blykulorna inte svampat ner sig i längd riktigt så långt som detta test visar.post-3288-1248528469_thumb.jpgpost-3288-1248528513_thumb.jpg

post-3288-1248528592_thumb.jpg

jag välkomnar diskussion i denna tråd så jag får reda på så mkt som möjligt i ämnet.

(Tack mr_Mauser, Christian för pratstunden igår, det var värdefullt. Tack Peter för GÅSEN :) )

/Kalle

post-3288-1248528555_thumb.jpg

Publicerat

Intressant.

När jag testade LE-kulan så fick jag ingen separation, men då var testmedian blött papper.

Jag tänkte sno ihop mina laddningar till dina blykluttar nu, för jag var tvungen att köra hylsorna i tumlarn en sväng först.

Jag funderar lite på om jag ska ta både Norma 200 och 201, kanske också Hodgdons Varget, vi får se vad det blir.

Jag MÅSTE köpa mig en kronograf !

Publicerat
  • Författare
Intressant.

När jag testade LE-kulan så fick jag ingen separation, men då var testmedian blött papper.

Jag tänkte sno ihop mina laddningar till dina blykluttar nu, för jag var tvungen att köra hylsorna i tumlarn en sväng först.

Jag funderar lite på om jag ska ta både Norma 200 och 201, kanske också Hodgdons Varget, vi får se vad det blir.

Jag MÅSTE köpa mig en kronograf !

jag tror verkligen inte att LE-kulan separerar i vilt eller det material den är till för att verka i. därför tog jag med den i testet för att sk intrakalibrera testet. jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till expansionen på blykulorna, de blir rent flata men expanderar fint. jag ska testa tidningar jag med och prova rundnos, flatnos och LE, borrad hålspets. mina kulor ska inte vara härdade.

det är lurigt med härdning iof, om man gör minsta lilla med kula, tex gjuter på en mjukspets på härdad botten så försvinner härdningen tror jag.

jag är verkligen förvånad att de höll samman över huvud taget. men det ger mig bränsle att fortsätta då effekten på dunken var enorm när blykulan gick in, locket flög, den blev rund som en boll. LE var mer kontrollerat och den kom längre, slog i botten, det gjorde inte blykulan.

/Kalle

Publicerat

Cooolt test! ^_^

Jag är fullständigt övertygad om att du blir nöjd med LE-kulans effekt i vilt när du hittat vilken laddning du ska ha.

Effekten den gav i de rådjur och hjortar jag sköt i vintras lämnade inget övrigt att önska,inget djur lämnade skottplatsen.

/Micke

Publicerat
  • Författare

hej på er.

Jag välkomnar alla till del två av testerna.

testuppställlning var lite mer än 1m indränkta tidningar travade tätt och på 30m håll

post-3288-1248636545_thumb.jpg

ni ser gårdagens dunk i bakgrunden...

dagens kombatanter var följande i rätt kronologisk ordning:

en 150 gr nosler partition flatnoskula, 33,5 gr 201

en härdad 170 gr flatnos LEE gjutblock, 32 gr 201

en ohärdad 170gr rundnos Lyman gjutblock, 32 gr 201

en ohärdad 170 gr flatnos MIMEK gjutblock, 32 gr 201

en ohärdad 170 gr flatnos med borrad hålspets MIMEKblock, 32 gr 201

en ohärdad 170 gr flatnos med försänkning MIMEKblock, 32 gr 201

en härdad 170gr rundnos Lyman gjutblock, 32 gr 201

en hornady 160 gr lever evolution flex tip, 31 gr 200

en hornady 110 gr rundnos, 32 gr 200

genomträngningen i tidningarna blev i ovanstående ordning:

36 cm

56 cm

37 cm

24 cm

30 cm

30 cm

hela raden med tidningar +15 cm grusvall

40 cm

30 cm

.

bild på kulorna etfer skott nedan:

post-3288-1248637484_thumb.jpgpost-3288-1248637432_thumb.jpg

av kulorna att döma så är tidningarna fortfarande ett för hårt medium men ger bra indikation på vart det barkar.

nu till fakta.

mimek ohärdad flatnos beter sig som en varmintkula och totalförstörs i fragment. det ger ett extremt hål i tidningarna, se nedan.

post-3288-1248637714_thumb.jpg

hålet efter noslern kan ses nere till höger.

de andra blykulorna beter sig mer kontrollerat

post-3288-1248637837_thumb.jpg

slutsatser:

nosler har jag jagat med och jag vet att den är en riktig pansarkula. trots detta är hålet från mimek flatnosen enormt mycket större och en total köttförstörare. den smulades sönder i småbitar och jag kunde endast hitta ett par delar.

observera hur opåverkad min välhärdade lymankula susade igenom packen med tidningar, ruskigt vad den penetrerar!!

helmantel hornady RN kulan fläks upp i manteln och agerar blykula

ja killar och tjejer, jag sitter på hur mkt mer som helst men nu får ni fråga om ni undrar mer.

jag har en test kvar att göra och det är med härdad mimek flatnos, den som pajar helt. varför den gör detta (testade faktiskt två skott) har jag ingen aning om.

mvh Kalle

Publicerat

I told you about them hardcast,

strålande test Karl, du borde få en stjärna/tass vid ditt namn för genomförandet och återgivandet av ditt försök.

Jag förväntar mig att du skall jaga med eget bly till augusti.

/Christian

Publicerat

Jag har kölen till en gammal segelbåt liggandes vid föräldrahemmet.. undrar om inte den jäkeln var i bly.. bullets for a lifetime! =)

Publicerat
  • Författare
I told you about them hardcast,

strålande test Karl, du borde få en stjärna/tass vid ditt namn för genomförandet och återgivandet av ditt försök.

Jag förväntar mig att du skall jaga med eget bly till augusti.

/Christian

tackar!

ja, jag tänker testa med att låta den första patronen vara en hemmakula och resten nosler eller flex tip. både flexen och noslern är fina kulor men jag provar nog min nya hornady.

jag hittade i speer:s laddmanual orsaker till varför man inte kan gå så högt i laddning p 30-30.

hylsan är för klen, jag kollade mina testhylsor och de är hårt åtgångna 5mm upp från hylsbasen. så jag tar skräphylsor och laddar flex tip med.

/Kalle

Publicerat
  • Författare
Jag har kölen till en gammal segelbåt liggandes vid föräldrahemmet.. undrar om inte den jäkeln var i bly.. bullets for a lifetime! =)

jag kan hjälpa dig komma igång :wacko: