Publicerat Juli 25, 200916 yr japp, som kanske nån enstaka av er vet eller ja, så sitter vi på en liten guldnugget med duvor senast jag var på fältet flög ungerfär 100 duvor upp , såg ungerfär ut som rökmonstret från serien låst noja tillbaka till saken, så köpte vi ilag 1000 sporting skott märke saga för deras snabba hastighet 440m/s men nu märkte jag att dessa är bara us#7½ dessa duger säkert på kort håll, men är dessa hagel annars för små ? som på lite längre håll ? 30-40 meter ? tappar dessa hagel förmycket av sin mojo ? vilken us använder ni ? ( hippen ,wizard wink wink)
Publicerat Juli 25, 200916 yr Hej. Jag hade inte haft några dubier vad det gäller den ammon.....själv har jag använt skeetammo vid en del tillfällen....oftast 24 g trap dock. Ha så kul. Hog
Publicerat Juli 25, 200916 yr Författare ok bra att höra här e en bild på min wildcat saga ammunition vilka choker rekomenderar ni ? tänkte köra först öppna choker , cylinder och halv, sedan om duvorna inte vill flyga lågt så halv och full, ? går det att drämma duvor på 40 m med half ? eller bara full ? cylinder är väl inte ens värt att pröva ? eller?
Publicerat Juli 25, 200916 yr vilka choker rekomenderar ni ? tänkte köra först öppna choker , cylinder och halv, sedan om duvorna inte vill flyga lågt så halv och full, ? går det att drämma duvor på 40 m med half ? eller bara full ? cylinder är väl inte ens värt att pröva ? eller? 1/2 och 3/4 är en lämplig kombo tycker jag om man inte vill skjuta med snortrånga choker. Cyl/skeet är inte att rekommendera då det lär ge ett antal skadeskjutningar på de avstånden.
Publicerat Juli 25, 200916 yr Författare 1/2 och 3/4 är en lämplig kombo tycker jag om man inte vill skjuta med snortrånga choker. Cyl/skeet är inte att rekommendera då det lär ge ett antal skadeskjutningar på de avstånden. hur nära våga man släppa en duva om man har ½-3/4 ½-full ? under 20m blir det väl inte så mycket kött kvar ?
Publicerat Juli 25, 200916 yr hur nära våga man släppa en duva om man har ½-3/4 ½-full ? under 20m blir det väl inte så mycket kött kvar ? En kärnträff med 3/4 på under 20 meter stoppar ingen duva i grytan Har man väldigt varierande avstånd på duvorna kan man t ex ha 1/4 och 3/4 inskruvat eller så bestämmer man innan vilket min och vilket max-avstånd man skall skjuta på. (det skall man iofs alltid göra...)
Publicerat Juli 25, 200916 yr Författare En kärnträff med 3/4 på under 20 meter stoppar ingen duva i grytan Har man väldigt varierande avstånd på duvorna kan man t ex ha 1/4 och 3/4 inskruvat eller så bestämmer man innan vilket min och vilket max-avstånd man skall skjuta på. (det skall man iofs alltid göra...) japp vi har redan min och max, som det ser ut som nu, 5 m- 20 m (vilket jag tycker är lite väl för nära med tanke att dessa kommer köra halv och full, och dessa är lite bångstyriga, dom lär väl märka att de blir utan kött, svårt nog att övertala dom att använda lätta skott som 28 grams ,) men blir det sönderskjutna duvor får dom väl skylla sig själva.
Publicerat Juli 26, 200916 yr japp vi har redan min och max, som det ser ut som nu, 5 m- 20 m (vilket jag tycker är lite väl för nära med tanke att dessa kommer köra halv och full, och dessa är lite bångstyriga, dom lär väl märka att de blir utan kött, svårt nog att övertala dom att använda lätta skott som 28 grams ,) men blir det sönderskjutna duvor får dom väl skylla sig själva. 28 gram är i tyngsta laget för duvor skulle jag säga. Duvor är ganska bräckliga fåglar och tål inte så mycket. Oavsett vilken choke man har skruvat i så är risken stor för att skjuta sönder en fågel på 5 meter.
Publicerat Juli 26, 200916 yr Författare 28 gram är i tyngsta laget för duvor skulle jag säga.Duvor är ganska bräckliga fåglar och tål inte så mycket. Oavsett vilken choke man har skruvat i så är risken stor för att skjuta sönder en fågel på 5 meter. indeed, jag har skjutit mycket på banan, mest trap och skeet vilket är ju ganska så nära håll, men hur stor framförhållning skall man ha på en flygande duva på 30-40 ? slö duva 1-1½m ? snabb duva 2-2½m ?
Publicerat Juli 26, 200916 yr indeed, jag har skjutit mycket på banan, mest trap och skeet vilket är ju ganska så nära håll, men hur stor framförhållning skall man ha på en flygande duva på 30-40 ? slö duva 1-1½m ? snabb duva 2-2½m ? Det går inte att förklara framförhållning utan att veta vilken metod och hur snabbt någon svingar. Dessutom spelar ammunitionens hastighet in också. Jag har oftast ingen aning hur långt framför jag klämmer av, det går på rutin. Testa att stå på position 4 i skeet fast på 40 meter och testa så får du en hint om framförhållningen.
Publicerat Juli 26, 200916 yr Författare Det går inte att förklara framförhållning utan att veta vilken metod och hur snabbt någon svingar.Dessutom spelar ammunitionens hastighet in också. Jag har oftast ingen aning hur långt framför jag klämmer av, det går på rutin. Testa att stå på position 4 i skeet fast på 40 meter och testa så får du en hint om framförhållningen. vi har lite trångt på vår skeet bana vi skall ännu åka några gånger till en nära sporting bana så där får man väl då öva på de långa duvorna =)