Publicerat November 6, 200520 yr Jag skall köpa mig ett eller två par nya jaktbyxor, frågan är vad jag skall satsa på. Tankarna går kring Chevalier Midland Pro. http://www.chevalier.se/products.asp?lngID...inCategoryID=29 alt. http://www.chevalier.se/products.asp?lngID...inCategoryID=29 Vad använder ni för jaktbyxor i höstrusket?
Publicerat November 6, 200520 yr För några veckor sen så gav mina Härkila lappmarksbyxan upp sin sista suck,en byxa som jag varit helnöjd med förutom läderskoningarna......trots noggrann insmorning efter tvätt och mången ruskvädersdag så sprack lädret sönder lite överallt samt blev hårt som pergament emellanåt. Har nu köpt mig ett par Härkila prohunter Gore-tex, med teflonförstärkt tyg och utan läderskoningar som jag trivs bra med så här långt. Av dina två val hade jag tveklöst valt modellen utan läderskoning på låren. /Micke
Publicerat November 6, 200520 yr Jag har dessa byxor och e helnöjd Swedteam Byxa mod X-Kross - Satin Gore-Tex
Publicerat November 7, 200520 yr För några veckor sen så gav mina Härkila lappmarksbyxan upp sin sista suck,en byxa som jag varit helnöjd med förutom läderskoningarna......trots noggrann insmorning efter tvätt och mången ruskvädersdag så sprack lädret sönder lite överallt samt blev hårt som pergament emellanåt.Har nu köpt mig ett par Härkila prohunter Gore-tex, med teflonförstärkt tyg och utan läderskoningar som jag trivs bra med så här långt. Av dina två val hade jag tveklöst valt modellen utan läderskoning på låren. /Micke Ordentligt med sköljmedel (i sköljfacket) gör att lädret håller sig mjukt och smidigt.
Publicerat November 7, 200520 yr Ordentligt med sköljmedel (i sköljfacket) gör att lädret håller sig mjukt och smidigt. På den lilla Gore-Tex informationslappen som sitter på kläderna står det att sköljmedel absolut inte får användas då det förstör membranets egenskaper. /Micke
Publicerat November 7, 200520 yr Har precis köpt mitt andra par från ITAB. De första höll i 6 år!!Är jättenöjd med brallorna!! Jackan är också OK men den använder jag sällan. De är på rea men nu var det bara C58 kvar på byxorna. Mjuka och sköna med ett tunt men varmt foder. Gillar inte Meshfoder som det är de flesta GoreTex kläder. De tål mycket regn. Sidofickorna är lite ömtåliga men för 498 svenska dinarer är de ett fynd! Tycker jag!! http://www.idefixteko.se/open_produkter/de....asp?plats=1279 Jimbo Jag håller med Jimbo! Vill man (behöver man?) ha en bättre byxa får man punga ut med det tredubbla. // gAsToN
Publicerat November 7, 200520 yr Kom ihåg att köra med [glow=red,2,300]PULVER [/glow] tvätt medel också när ni tvättar Gore-Tex kläder.
Publicerat November 7, 200520 yr Författare Jag håller med Jimbo!Vill man (behöver man?) ha en bättre byxa får man punga ut med det tredubbla. // gAsToN Priset är ointressant om det är "mödarkvalité", visst har jag billigare byxor också vilket är perfekt när man är ute och "böösar" med rävfällor, passröjning m.m.... Byxorna som skall användas då man sitter på pass eller går med hund måste däremot hålla hög kvalité som man slipper bli genomsur, eller komma ur planteringen med ett par revor i brallorna. För tillfället har jag två par swedteam av olika modeller, trivs någorlunda med dessa men jag söker efter bättre.... Har suttit och funderat, jag tror nästan att jag provar bägge paren som jag länkat till då de känns rätt. Dvs om ingen har något tips om ett par byxor med garanterad mödarkvalité....
Publicerat November 10, 200520 yr Norska Bergans gör grymt bra kläder, inkl deras jaktbyxor. Kör f.n. med modell Blenheim.
Publicerat November 10, 200520 yr Författare Norska Bergans gör grymt bra kläder, inkl deras jaktbyxor. Kör f.n. med modell Blenheim. Intressant, har varit sugen på en av deras ryggsäckar länge, vet dock ej vart man köper dem i Sverige. Hittade inga byxor med det namnet, Breheim kanske... Vart hittar man dem i Svedala för syning?
Publicerat November 10, 200520 yr Sorry, precis kommit hem från DE, kanske färgad av det... Visst ska det vara Breheimen II. Köpt mina båda par på Fleninge Jakt&Fritid strax utanför Hbg, men säkerligen har du ngn annan på närmare håll.
Publicerat November 10, 200520 yr Författare Sorry, precis kommit hem från DE, kanske färgad av det... Visst ska det vara Breheimen II. Köpt mina båda par på Fleninge Jakt&Fritid strax utanför Hbg, men säkerligen har du ngn annan på närmare håll. Säkerligen, det är dock en trevlig affär väl värd ett besök!
Publicerat November 14, 200520 yr Intressant, har varit sugen på en av deras ryggsäckar länge, vet dock ej vart man köper dem i Sverige. Jag har Bergans största säck på 130 liter och den är helt fantastisk, med en massa möjligheter samt att den har så många inställningsmöjligheter att den passar nog alla. REKOMENDERAS!
Publicerat November 14, 200520 yr Har två par Midland Pro.. fått det ena paret och det andra paret var så j-la billigt att det inte var så mycket att tveka på. De är dock mina sista utan tvekan. Dragkedjorna håller inte, sömmarna i fickorna håller inte. Fickorna är förövrigt på TOK för djupa så stoppar du ngt i framfickorna så lär grejerna hamna straxt över knäna och försök fiska upp något därifrån i sittande ställning! Tror sömmarna i innerfodret i grenen gett upp med. Fodret i benslutet är för långt så där byxorna slutar hänger det ned 2-4 cm innerfoder som blir blött. När det sedan blir minusgrader alt snö så slits fodret sönder på en dag. Detta är då BÅDA de byxor som jag har, alltså inget måndags ex. För att någont förlänga livslängen så har jag tvingats att sy upp innerfodret i benen. Detta gäller då ett par brallor som kostar runt 3.000 kr att köpa nya i affär.. Jag använder nu nästan uteslutande skinnbrallor och ska jag köpa nya gore-tex byxor i framtiden så blir det Woodline alt Härkila. I mångt och mycket är Chevalier enbart ett statusmärke tycker jag som jag ruttat rejält på. Deras kängor tex är skoj, garantin gäller INTE vid yrkesmässigt användande, så om du köper kängor därifrån och använder dem flitigt så finns risk att de börjar gnälla då du vill reklamera. En kompis har haft 5 par och det bästa paret höll sig vattentätt 7 månader typ, de andra sprang läck betydligt snabbare. Undantag finns. Har en fleec anorak som är förbannat bra... Köpte förresten en fleecjacka på Bosjökloster och där gav fickorna upp inom en månad. Sömmarna gick sönder, tyget är väl ok men de hade vid tillverkningen inte bemödat sig med att sicksacka där de skurit tyget så det frasade upp sig varpå sömmarna släppte. Mvh!
Publicerat November 14, 200520 yr Författare Var på TH i fredags och beställde ett par Härkila Kodiak, tänkte även testa ett par Breheimen II när jag springer på dem eller nästa gång jag har vägarna förbi Fleninge. Chevalier är dock forsatt intressanta, jag skulle inte tveka att köpa ett par sådana heller. Man måste ju bunkra upp med rediga kläder inför den kommande varga vintern... Farsan har en hel del Chevalier och de håller mycket hög kvalité!
Publicerat November 18, 200520 yr Måste nog säga att trots att jag jagar betydligt mindre än Hipshot har jag också dåliga erfarenheter av hållbarheten hos Chevalier. Är däremot mycket nöjd med mina byxor från Woodline. Välsittande, sköna och hållbara. Mina senaste Woodline är deras Estate som är mycket bekväma, täta och bra, även om yttertyget på dem slits lite snabbare än jag hade förväntat. Hälsningar, Martin
Publicerat November 18, 200520 yr Författare Marterius , Jag har faktiskt lite funderingar om att kanske köpa jackan Estate, den föll mig i smaken då jag tittade på den på bosjökloster! Har du även jackan?
Publicerat November 18, 200520 yr Nix, inte jackan. När det gäller jackor tycker jag de flesta jackor på marknaden är för korta, jag vill ha en jacka som går ner över baken. När jag behöver en jacka med goretex har jag en "smock" från www.militaryshop.se. Uppfyller alla mina behov både på fjället och på älgpasset. Annars kör jag mest med en kombination av olika tröjor/windstopper och en tweedväst. Hälsningar, Martin
Publicerat November 18, 200520 yr Har någon erfarenhet av goretex-byxor av märket "Redfox"? Jag köpte ett par med 50% rabatt (vilket gav ett pris på ca 900 kr) på Lantmännen när dem reade ut sina jaktkläder. Märket tror jag är ett som Lantmännen haft rätt länge, däremot har jag inte sett det någon annanstans. Även om det skulle visa sig att dem är av mindre bra kvalité behöver man ju inte ångra sig så mycket med tanke på priset..
Publicerat November 19, 200520 yr Författare Nix, inte jackan. När det gäller jackor tycker jag de flesta jackor på marknaden är för korta, jag vill ha en jacka som går ner över baken. När jag behöver en jacka med goretex har jag en "smock" från www.militaryshop.se. Uppfyller alla mina behov både på fjället och på älgpasset. Annars kör jag mest med en kombination av olika tröjor/windstopper och en tweedväst.Hälsningar, Martin Själv kör jag på ett liknande sätt, jag har ett större antal windstopper samt "goa" tröjor som jag ofta kombinerar med öppen jacka eller väst. "Flera lager principen" är överlägsen skjorta och en tjock jacka som många använder sig av... Tweed tycker jag är mycket intressant material, jag var nära att köpa en dylik jacka på TH sist. De hade tyvärr endast stora storlekar kvar, jag får helt enkelt vänta tills min storlek kommer in... Tyvärr tittar de flesta snett på en när man går i tweed och liknande stilfulla jaktkläder, det är bara "lumberjack-stilen" som accepteras. "Jävla lillgreve" tänker de, det är likadant med min cap.... Det är sanslöst hur djupt rotad jantelagen är här i Svedala! Personligen tycker jag det är befängt att man inte kan ekipera sig efter eget tycke och smak!
Publicerat Februari 25, 200620 yr Kindbo alias Lill-greven ;D ska du int ta och berätta hur din nya Kodiak har fungerat, är du nöjd? Plus och minus tack. Jag funderar på ett par sådana, modellen med skinn (antar att du har dom??), mina Midland är inne på 6e säsongen och jag funderar på att pensionera dom så smått.
Publicerat Februari 25, 200620 yr Författare Kindbo alias Lill-greven ;D ska du int ta och berätta hur din nya Kodiak har fungerat, är du nöjd? Plus och minus tack. Jag funderar på ett par sådana, modellen med skinn (antar att du har dom??), mina Midland är inne på 6e säsongen och jag funderar på att pensionera dom så smått. Det är modellen med skinn som jag köpte. Jag trivs mycket bra med byxorna, den enda nackdelen som jag ser det är att det är tryckknappar på benfickorna istället för dragkedja. Det gör att man får tänka sig lite för vad man lägger där i, tex. bilnycklar och andra smågrejor lägger jag i jackan numera. Även om jag inte har tappat något ur byxfickorna så vill jag inte testa...