Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Livslängd på .22 LR?

Featured Replies

Publicerat

Det är ofta prat om hur många skott en gevärspipa tål beroende på pipkvalitet och kaliber innan den är slutskjuten.

På vanliga klass 1 kalibrar hör man ibland allt i från 5000 till 10 000 skott innan pipan är färdig. På de snabbaste kalibrarna kanske bara någon tusen innan pipan ska bytas ut.

Jag undrar hur många skott tål en pipa i .22LR????

Kan man ens skjuta slut på en sån?

Publicerat
Det är ofta prat om hur många skott en gevärspipa viss tål beroende på pipkvalitet och kaliber innan den är slutskjuten.

På vanliga klass 1 kalibrar hör man ibland allt i från 3000 till 10 000 skott innan pipan är färdig. På de snabbaste kalibrarna kanske bara någon tusen innan pipan ska bytas ut.

tror en 22lr håls i evigheter sålänge man använder moderata skott, alltså inga hypervelocity. tror nog bössan far sönder innan pipan blir slut. men vänta endå på besked from experterna =)

Publicerat
Det är ofta prat om hur många skott en gevärspipa tål beroende på pipkvalitet och kaliber innan den är slutskjuten.

På vanliga klass 1 kalibrar hör man ibland allt i från 5000 till 10 000 skott innan pipan är färdig. På de snabbaste kalibrarna kanske bara någon tusen innan pipan ska bytas ut.

Gå in på Jaktjournalens hemsida o skicka din fråga till vapemsmeden. Han kan kanske svara på denna fråga.

http://www.jaktjournalen.se/index.php?avd1=12

Publicerat

Jag tror att det krävs väldigt många skott att bränna ut en 22lr så att det gör någon skillnad på ett standard vapen. Oftast är det nog rosten som tar dem istället, men även den verkar kalibern tåla bra för jag har själv använt en 22a som såg förskräcklig ut med gravrost hela pipan så sköt den ändå bra.

Publicerat

Jag har för mig att jag läste någonstanns att det anledningen till att det nästan är omöjligt att skjuta slut på en 22lr pipa är att kulorna inte har någon mantel.

Publicerat

Det är nog inte kulorna som tar ut sin rätt på en .22-pipa, men därimot så kan jag tänka mig att dom eroderar sönder framför patronläget

Publicerat

vi har arbete en smith&wesson model 617 kaliber 22 nu är vi skutit säkert 50000 skot med den och den är som ny ännu.

Publicerat

Lågt tryck, låp temperatur, modest fart..... Man skjuter inte slut en 22LR under ett jordeliv om man så inte gör annat under hela det livet utöver sover, skiter och äter.....

Håll efter rosten så är den outslitlig.

/T

Publicerat
Lågt tryck, låp temperatur, modest fart..... Man skjuter inte slut en 22LR under ett jordeliv om man så inte gör annat under hela det livet utöver sover, skiter och äter.....

Håll efter rosten så är den outslitlig.

/T

Under dom två sistnämda kan man fortfarande skjuta.. :rolleyes:

Nej, jag tror som sagt att det är bristande vård som knäcker 22:orna, för tyvärr har ju dessa inte ansetts som "riktiga" jaktvapen av många, utan något som man plinkar ölburkar med på bakgården, och har därför blivit det vapen i garderoben som sett minst av putstrasan.

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar, det uppskattas!

Publicerat

Jag har en kaliber .22 pistol som jag skjuter ca 7 500 skott om året med. Jag har haft den i 8 år och ännu har den inte börjat sprida något på grund av slitage. Jag har bytt i princip allt vad gäller fjädrar och liknande minst en gång, men pipan är orginal och den kommer nog att hålla minst lika länge till.

Publicerat
Jag har en kaliber .22 pistol som jag skjuter ca 7 500 skott om året med. Jag har haft den i 8 år och ännu har den inte börjat sprida något på grund av slitage. Jag har bytt i princip allt vad gäller fjädrar och liknande minst en gång, men pipan är orginal och den kommer nog att hålla minst lika länge till.

Min GSP sköt minst det tredubbla årligen i flera år..... Och den fick nya slutstycken och nya fjädrar med viss regelbundenhet. Men man skjute inte slut en pipa med 22LR på ett jordeliv.

/T