Publicerat Juli 26, 200916 yr Hejsan! Jag skulle behöva lite hjälp med 2 frågor. 1. Jag släppte som vanligt ut änder i år en av våra dammar! Det brukar alltid försvinna ett par per år men de flesta brukar överleva, iår försvann dock 35 änder redan efter 3 dagar. Efter lite letande hittade jag ett gryt undan gömt precis i anslutning till dammen som är helt nytt + att jag har minst ett gryt till i närheten som garanterat innehåller grävling. Men nu till frågan : Får man bedriva skyddsjakt med hjälp av grythundar nu? Om inte annat när får man ge sig på dom? Och fråga 2. Någon i anslutning till Varberg med grythundar som är intresserad av att få jaga lite?
Publicerat Juli 26, 200916 yr Hejsan! Jag skulle behöva lite hjälp med 2 frågor. 1. Jag släppte som vanligt ut änder i år en av våra dammar! Det brukar alltid försvinna ett par per år men de flesta brukar överleva, iår försvann dock 35 änder redan efter 3 dagar. Efter lite letande hittade jag ett gryt undan gömt precis i anslutning till dammen som är helt nytt + att jag har minst ett gryt till i närheten som garanterat innehåller grävling. Men nu till frågan : Får man bedriva skyddsjakt med hjälp av grythundar nu? Om inte annat när får man ge sig på dom? Och fråga 2. Någon i anslutning till Varberg med grythundar som är intresserad av att få jaga lite? Den 1/8 är det lovligt att ta både räv och grävling.
Publicerat Juli 26, 200916 yr Skyddsjakt på eget initiativ, den 1 juli-den 30 juni. 9) Rödräv och korp får jagas, om det behövs för att skydda ungar av tamdjur inom område för uppfödning av tamdjur och i renskötselområdets kalvningsland den 1 juli-den 30 juni. 10) Årsunge av rödräv får jagas om det behövs för att tillgodose viltvården den 1 juli–30 juni. 11) Årsunge av grävling får jagas om det behövs för att tillgodose lantbruket eller viltvården 1 juni – 31 juli. 18) Rödräv, grävling, hermelin, vessla, iller, mård och korp får jagas inom område för viltuppfödning, hönsgård eller liknande anläggning samt inom ett avstånd av 200 meter från sådana anläggningar, om det behövs för att förhindra skada inom anläggningarna den 1 juli–30 juni Svaret är ja du får klippa grävlingen, minken o räven om de tar dina gräsänder. Nej då får nog inte släppa hund i gryt även om det ligger inom de 200 meterna från damen. /Christian