Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur viktigt är det med viltdoft vid ståndsprov på valpar

Featured Replies

Publicerat

Har en valp på snart 12 veckor som jag presenterat lite varierande objekt för. Enligt rekommendationer ska man köra med en vinge och hänga i ett snöre för att dels testa och dels träna på ståndsegenskaperna. Det har vi gjort och det funkar ^_^

Av en händelse upptäckte vi att han triggade även på andra saker - t. ex. ett fiskedrag i en lina som låg framför honom. Idag upptäckte sonen att en kotte i ett snöre funkar lika bra (nästan i alla fall).

Det är ju en stående fågelhund så det är ganska naturligt att han fattar stånd och nyper det som ska trycka. Min fråga till er är dock följande;

jag trodde det var doften fågelhundar triggade på och när doften var stark som "attan" nöp hunden till ståndet och så länge doftbilden var samma så stod han kvar. Men ett fiskedrag har ju all annan doft än fågel, en kotte än mindre. Vad är det som triggar ståndet??

Jag vet att de använder blicken väldigt mycket och det triggar ju tjurrusningar efter hare/katt exempelvis. Men är det blicken som används vid ståndet oxå?

Är innebörden då att man kan träna ovanstående med andra saker än just fågelvingar? Det vore nog en lättnad för många...

Vad tror ni? :wub:

Se bilderna nedan som exempel;

post-2419-1248624803_thumb.jpg -- post-2419-1248624816_thumb.jpg

post-2419-1248624830_thumb.jpg -- post-2419-1248624841_thumb.jpg

Publicerat

Man behöver ej träna en valp för att den skall stå,ståndanlagen finns i hunden i större eller mindre omfattning.Din valp verkar fått en rejäl dos av ståndanlag.Det är ju dock en trevlig sysselsättning som tänder drömmar om framtida jakter.Jag brukar låta valpen avancera på order och resa vingen varvid den rycks undan och valpen får sätta sig.Får hunden tag i vingen så får den apportera in den till mig.Om denna träning bidrar till att göra en fågelhund råder det lite delade meningar om men det är ju rätt så roligt.Valpen brukar sig av ett sk synstånd när du tränar med vinge.Om denna träning kan ske med andra föremål ? Skulle tro det då man egentligen tränar sekvensen stånd-resning-sitt (och möjligen apport) och inte att få valpen att stå för ett speciellt föremål.Som med all tidig träning gäller det att gå varsamt fram och inte "överträna" hunden.Att få till ett korrekt doftstånd låter sig inte göras om du inte har tillgång till levande vilt.Att stå för doften av en död fågel eller en vinge känns lite fel då sådana objekt är att betrakta som apporter.En valp kan ju stå för lite allt möjligt men fattar ju snart galoppen när den senare i livet presenteras för vilt som luktar ljuvlig gott.Då tar instinkterna över och hunden går i ett stramt stånd.Senare som jakthund är det inte ofta som hunden använder synståndet men visst händer det ibland.Lycka till...

Publicerat
  • Författare
Att få till ett korrekt doftstånd låter sig inte göras om du inte har tillgång till levande vilt. Att stå för doften av en död fågel eller en vinge känns lite fel då sådana objekt är att betrakta som apporter. En valp kan ju stå för lite allt möjligt men fattar ju snart galoppen när den senare i livet presenteras för vilt som luktar ljuvlig gott. Då tar instinkterna över och hunden går i ett stramt stånd. Senare som jakthund är det inte ofta som hunden använder synståndet men visst händer det ibland.Lycka till...

Tack för ett upplysande inlägg, då har jag lärt mig en del! Bra tips med att hantera de olika apporteringsföremålen och inte minst att undvika döda fåglar vid annat än apportträning!

/Johan

Publicerat

Kul fråga som jag tänker utveckla :wacko: eller okej inveckla.

Varför står hunden?

Någon har sagt till mig, om det stämmer eller inte vet jag inte men i det här fallet så väljer jag att tro på det. Att de egenskaper som en hund har finns alltid hos urhunden=vargen.

Vad menas då med detta det finns väl för guds skull inga vargar som står för fågel?

Nej fövisso inte men titta på en räv som jagar sork, det är nu som jag vecklar in mig räven är ju inte det minsta släkt med varken hund eller varg men skit i det räven är det jagande hunddjur som vi har chans att studera, om ni tittar så står räven väldigt likt en stående fågelhund ett kort ögonblick innan den gör sitt berömda sorkhopp. Vad jag tror är att man har helt enkelt avlat på hundar som har stått lite längre så att man hinner komma lite nämre och till sist så har vi fått hundar som står i princip hur länge som helst.

Nästa fråga blir ju nästan samma som den första. Varför står räven?

Ja varför inte bara pang på sorken? Nej då tror jag att det blir alldeles för stor risk att missa. Räven står helt enkelt för att precisera vart sorken är sen så är det strunt samma om han har upptäkt den med syn hörsel eller näsa.

Publicerat

MKT intressant iaktagelse.

Hummlor, fjärilar, flugor o sånt har utlöst stånd på både min förra valp o min nuvarande.

Men kottar o dylikt tuggar man väl på? :lol:

Tycker iaf min jycke.

Ska nog ändå se om de går att utlösa ngt med dylika tingestar för skoj skull ^_^B)