Publicerat Juli 26, 200916 yr Jag råkade köpa en ny bössa! beretta 686 onyx med justerbar kolv! (har ej fått hem den än) Tänkte bara fråga hur man sköter stocken. vilka oljor man ska ha mm Jag har någon clasic stockolja duger den? Tänkte även passa på att fråga om ni vet vilken geltek bakkappa som passar på den! Vad gör ni med bakkappor som har för bra fäste? Går det lacka dom?
Publicerat Juli 26, 200916 yr Råkade du köpa en ny bössa? Vanlig stockolja ska fungera bra. gnid in den noga i trät en eller två gånger så ska du se att den blir som ny:)
Publicerat Juli 26, 200916 yr Författare Råkade du köpa en ny bössa? Vanlig stockolja ska fungera bra. gnid in den noga i trät en eller två gånger så ska du se att den blir som ny:) Den är ny!! tack för svaret det behöver kanske inte vara krånligare än så?
Publicerat Juli 26, 200916 yr Den är ny!!tack för svaret det behöver kanske inte vara krånligare än så? Om den är ny so behöver du inte göra nånting på ett tag. är den lackad?
Publicerat Juli 26, 200916 yr Författare Om den är ny so behöver du inte göra nånting på ett tag. är den lackad? Nej den är inte lackad
Publicerat Juli 27, 200916 yr Nej den är inte lackad Balsamterpentin och kokt linolja i lika delar. Billigare och minst lika bra som köpeblask. Troligen bättre.
Publicerat Juli 27, 200916 yr Författare Balsamterpentin och kokt linolja i lika delar. Billigare och minst lika bra som köpeblask. Troligen bättre. är det bara att lägga på och låta dra en stund och sedan torka av?
Publicerat Juli 27, 200916 yr är det bara att lägga på och låta dra en stund och sedan torka av? Nepp, gnid in det med handflatan. Hårt. Det ska hetta rejält i näven. Det blir kalas det serru.. Tilläggas bör att jag köpte en 686a ny jag med, den gjorde jag ovanstående på. Sen avslutade jag med smält bivax, kokt linolja och balsam terpentin, lika delar..kolven vart sammetsmjuk att ta på. Glänste som värsta ollonet, men vart lite mjölkig i färgen när det regnade, därför kör jag numera utan bivaxet.
Publicerat Juli 27, 200916 yr Författare Nepp, gnid in det med handflatan. Hårt. Det ska hetta rejält i näven. Det blir kalas det serru.. Tilläggas bör att jag köpte en 686a ny jag med, den gjorde jag ovanstående på. Sen avslutade jag med smält bivax, kokt linolja och balsam terpentin, lika delar..kolven vart sammetsmjuk att ta på. Glänste som värsta ollonet, men vart lite mjölkig i färgen när det regnade, därför kör jag numera utan bivaxet. hur ofta bör man olja in den? Vet du lika bakkappor (gel tek)som passar?
Publicerat Juli 27, 200916 yr hur ofta bör man olja in den?Vet du lika bakkappor (gel tek)som passar? Det beror lite på. Är du skäggig som jag så blir det lite oftare. Just nu skriker min Browning efter lite trävård då min nuna har gnuggat fram allt trä igen En bra behandling skall hålla ett bra tag, minst några år i min mening.
Publicerat Juli 27, 200916 yr hur ofta bör man olja in den?Vet du lika bakkappor (gel tek)som passar? Mja..jag gjorde det ett helt gäng med gånger när den var ny med någon dags mellanrum. Nu gör jag det när den börjar mattas lite eller när det regnat mycket. Dålig med koll på gel tek..fråga innan du beställer.
Publicerat November 23, 200916 yr Balsamterpentin och kokt linolja i lika delar. Billigare och minst lika bra som köpeblask. Troligen bättre. Var och köpte en flaska kokt linolja nu för att städa lite i vapengarderoben efter allt regnandet på sista tiden. När jag kommer hem öppnar jag flaskan och upptäcker att det luktar f*n i flaskan. Ska det göra det? Kommer vapnen isf lukta lika illa? Lukten påminner mig om stekt strömming, vilket är något av det hemskaste jag vet, så om det är så bössan ska lukta får den hellre ruttna, så kan jag kosta på den en ny kolv om några år istället.. Kan man ersätta balsamterpentinet med någon annan kemikalie som man har stående i källaren? //Erre
Publicerat November 23, 200916 yr Var och köpte en flaska kokt linolja nu för att städa lite i vapengarderoben efter allt regnandet på sista tiden. När jag kommer hem öppnar jag flaskan och upptäcker att det luktar f*n i flaskan. Ska det göra det? Kommer vapnen isf lukta lika illa? Lukten påminner mig om stekt strömming, vilket är något av det hemskaste jag vet, så om det är så bössan ska lukta får den hellre ruttna, så kan jag kosta på den en ny kolv om några år istället.. Kan man ersätta balsamterpentinet med någon annan kemikalie som man har stående i källaren? //Erre Bra linolja luktar gott, men den man köper på ICA/ByggMax luktar oftast fan själv. Nej, du kan inte byta ut balsamterpentinet. /T
Publicerat November 23, 200916 yr Bra linolja luktar gott, men den man köper på ICA/ByggMax luktar oftast fan själv.Nej, du kan inte byta ut balsamterpentinet. /T Efter mycket letande hittade jag en flaska balsamterpentin Var kan man tänkas få tag i bra linolja? Vapenaffären jag kollade i först hade bara färdigblandad stockolja från gyttorp som jag har använt hittills i brist på annat.. Känns dock inte helt bra med stockolja som är irriterande för huden.. (Står på burken att den är det, har inte testat själv..) Får nog ta mig runt till några färgaffärer och be att få lukta på oljan och sen köpa den som luktar bäst.