Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En fråga om vildsvin

Featured Replies

Publicerat

Hej! Jag har sett en del grisar som har försökt hoppa upp på andra grisar när det inte är brunst, är det uteslutande galtar eller kan det vara hondjur också? Har nämligen hört att hondjuren bland tamgrisar kan hoppa upp på andra tamgrisar.

Mvh!

Publicerat

Vildsvin är brunstiga hela året om jag inte har helt åt helvete fel? eller så va det runt 9-10 månader?

rätta mig nån kunnig om jag har fel???

Publicerat
Vildsvin är brunstiga hela året om jag inte har helt åt helvete fel? eller så va det runt 9-10 månader?

rätta mig nån kunnig om jag har fel???

Okej, då gör jag det! :blush: De är inte brunstiga hela året. I regel sker detta till hösten, men kan ske i perioder under hela året på olika individer. Små ensamma grisar - läs gyltor - kan komma i brunst redan vid 6 månaders ålder om galten uppvaktar dem flitigt. Det är inget som vi eftersträvar, för det skapar en obalans och är inte normalt i en population, vilket är delvis vi jägare får ta på oss när det blir så.

Så fort suggan förolyckas, antingen genom jakt, trafik eller helt naturligt i skogen, får vi genast grisar med andra beteenden.

Jag har sett kultingar hoppa på varandra oavsett kön, så det är inte så ovanligt att de gör detta.

Publicerat
Okej, då gör jag det! :wacko: De är inte brunstiga hela året. I regel sker detta till hösten, men kan ske i perioder under hela året på olika individer. Små grisar - läs gyltor - kan komma i brunst redan vid 6 månaders ålder om galten uppvaktar dem flitigt. Det är inget som vi eftersträvar, för det skapar en obalans och är inte normalt i en population, vilket är delvis vi jägare får ta på oss när det blir så.

Så fort suggan förolyckas, antingen genom jakt, trafik eller helt naturligt i skogen, får vi genast grisar med andra beteenden.

Jag har sett kultingar hoppa på varandra oavsett kön, så det är inte så ovanligt att de gör detta.

Man tackar så mycket:)

Publicerat
  • Författare
Okej, då gör jag det! ;) De är inte brunstiga hela året. I regel sker detta till hösten, men kan ske i perioder under hela året på olika individer. Små ensamma grisar - läs gyltor - kan komma i brunst redan vid 6 månaders ålder om galten uppvaktar dem flitigt. Det är inget som vi eftersträvar, för det skapar en obalans och är inte normalt i en population, vilket är delvis vi jägare får ta på oss när det blir så.

Okej då är det väl kanske så för de äldre också antar jag. Tack så mycket det hjälper ju att veta så man inte skjuter något man tror är en galt i vete fältet där man inte kan se buklinjen :P

Mvh!