Publicerat Juli 27, 200917 yr HEJ. Är det ngn som kan rekomendera ngn lämplig kula för fågeljakt med trädskällare. Vill ha en trubbig kula med låg utgångshastighet för att minska rekylen. Har en Merkel SL2, så bössan är väldigt lätt och inte alltid så rolig att skjuta med i alla konstiga skjutställningar Annars har jag funderat på att byta till en 22 Hornet men den är väl lite sämre på att skjuta gennom ris.. Tacksam för tips......
Publicerat Juli 27, 200917 yr HEJ.Är det ngn som kan rekomendera ngn lämplig kula för fågeljakt med trädskällare. Vill ha en trubbig kula med låg utgångshastighet för att minska rekylen. Har en Merkel SL2, så bössan är väldigt lätt och inte alltid så rolig att skjuta med i alla konstiga skjutställningar Annars har jag funderat på att byta till en 22 Hornet men den är väl lite sämre på att skjuta gennom ris.. Tacksam för tips...... jag skulle nog rekomendera att du köper en kombibock. typ 12 och 222. Ska du få en riktigt snäll 6,5kula så måste du ju nästan ladda själv. Alltså om du inte vill ha någon rekyl alls.
Publicerat Juli 27, 200917 yr en fabiksladdad 222 är riktigt stygg på det avståndet och inte ska du sälja en så fin kombi. mitt råd är att testa lapua trainer men jag gissar att du får svårt att få låg rekyl på fabriksladdat. om inte den funkar är det handladdning som gäller och bor du nära sundsvall kan jag hjälpa dig med det.
Publicerat Juli 27, 200917 yr Jag har använt både 6,5x55 och 222 till trädskällar men tycker ingen av dem är speciellt bra, den som fungerade bra i 6,5x55 var den gamla knubben laddad riktigt lågt men det är svårt att hitta den kula idag. Merkel SLII är fina bössor så hittar du en i 22hornet funkar det säkert bra, men mitt personliga råd är att köpa en en 22wmr dessa bössor är billiga lätta och klubbar tjäder betydligt bättre än 6,5 och 222 gör samt att det även sparar hundens öron och inte känns lika otrevligt att skicka kulor mot himlen med när det finns bebyggelse i närheten. PS:Välkommen till forumet
Publicerat Juli 27, 200917 yr Hej. Tack för tipsen Om jag byter bössa så blir det en ny kombi sl2:a. Men vilken lös kula skall man välja om man skall handladda 6,5x55 ? Ngn som provat ladda ner för att se hur mkt sämre precision det blir på lite längre håll ? //ML
Publicerat Juli 27, 200917 yr Jag har provat med Lapuas 100gr FMJCE laddad med 37,2 gr N135 med mycket bra precison. Hastigheten ligger på 850mps. Med mindre krut så sköt det forfarande bra, men det sotade friskt. Ska prova att bara halskalibrera när verktyget kommer med förhoppning om att det skall täta bättre trots lägre laddning. Smäller mycket måtligt med ljuddämpare. Ska dock tillägga att jag kör med .22 Hornet till dess löven försvunnnit och fåglarna tagit sig upp på torrare områden.
Publicerat Juli 27, 200917 yr jag har provat med trainer kulan (samma som ovan) och laddat den till mycket låg fart (runt 700 m/s). men jag tyckte det var kymigt fast det inte sotade speciellt mycket då jag inte är någon speciallist på reducerade laddningar. jag vill inte ge inte ge ut datat då det är för oprövat och jag är rädd att något går fel fast allt såg bra ut för mig. använde N-110 och vanlig hatt.
Publicerat Juli 27, 200917 yr Jag har provat med Lapuas 100gr FMJCE laddad med 37,2 gr N135 med mycket bra precison. Hastigheten ligger på 850mps. Med mindre krut så sköt det forfarande bra, men det sotade friskt. Ska prova att bara halskalibrera när verktyget kommer med förhoppning om att det skall täta bättre trots lägre laddning. Smäller mycket måtligt med ljuddämpare.Ska dock tillägga att jag kör med .22 Hornet till dess löven försvunnnit och fåglarna tagit sig upp på torrare områden. Visst kan en orörd hylskropp hjälpa att täta lite bättre men ännu bättre är det nog att testa ett snabbare krut, men det gäller att vara försiktig med dessa låga laddningar. Jag laddar själv riktigt låga laddningar till 7br för denna jaktform och då använder jag N110 eller om man vill skjuta riktiga fjuttisar har jag även laddat underljuds fart med Red-Dot.
Publicerat Juli 28, 200917 yr Med risk att jag sabbar den urspungliga tråden.......men har ni nå´n bra kula och laddning för just detta jaktändamål för 222:an? Normala fall har ju 222:an en tendens att vara lite fågelaggressiv!
Publicerat Juli 28, 200917 yr Med risk att jag sabbar den urspungliga tråden.......men har ni nå´n bra kula och laddning för just detta jaktändamål för 222:an? Normala fall har ju 222:an en tendens att vara lite fågelaggressiv! här har jag en som funkar fint och precisionen är helt ok. http://www.robsoft.nu/databaser_se/laddata...4&Visa=1683
Publicerat Juli 28, 200917 yr här har jag en som funkar fint och precisionen är helt ok.http://www.robsoft.nu/databaser_se/laddata...4&Visa=1683 aha! Tack så mycket, den måste jag prova! ......visst är det en vanlig tändhatt du använt, ingen magnum antar jag ( jag är ganska ny på handladdningsområdet ) ?
Publicerat Juli 28, 200917 yr aha! Tack så mycket, den måste jag prova! ......visst är det en vanlig tändhatt du använt, ingen magnum antar jag ( jag är ganska ny på handladdningsområdet ) ? vilken vanlig hatt som helst funkar.
Publicerat Juli 29, 200917 yr Nu finns inte normas 5,2 grams fmj kvar men den gick att ladda väldigt lågt med N110 om jag inte minns fel så runt 17,5 grains vilket gav ca 500 m/s och bra precision om man bara delkalibrerade patronen. Laddningen fanns med i en gammal årgång av vapentidningen, tror det var en av de första och Johan Nordström var författare. Finns inte lapua trainer 100 grains fmj kvar?
Publicerat Juli 29, 200917 yr Nu finns inte normas 5,2 grams fmj kvar men den gick att ladda väldigt lågt med N110 om jag inte minns fel så runt 17,5 grains vilket gav ca 500 m/s och bra precision om man bara delkalibrerade patronen. Laddningen fanns med i en gammal årgång av vapentidningen, tror det var en av de första och Johan Nordström var författare. Finns inte lapua trainer 100 grains fmj kvar? jo den finns kvar och har nämnts i tråden men den är värd att nämnas igen.
Publicerat Juli 31, 200917 yr Undrar om man skulle våga sig på samma laddning fast med den kulan? För rekylrädda nybörjare var det en mycket bra laddning för målskytte. Jag testade med sierras 85 grainare och det var problemfritt. 17,5 grains var den undre laddgränsen om jag inte missminner mig. Någon som har kvar det här laddatat i någon gömma?