Publicerat Juli 27, 200916 yr Hej, Skulle vara intressant att höra era åsikter om pilspetsar och om ni använder fixed eller mechanical och varför, själv så använde jag förra året 100 grains WASP Jak-Hammer SST Broadheads, men kommer i år att prova 100grains Carbon Express F-15™ Dual-Blade Expandable Broadhead för att få en bättre sårkanal, orsaken till att jag använder mechanical och inte fixed är att jag upplever de fasta vara mera vindkänsliga och skillnaderna mellan mechanical och tränings spets är inte så stor, enda nackdelen är orosmomentet att de inte ska utveckla sig som det är tänkt. Mvh Johan
Publicerat Juli 28, 200916 yr Hej,Skulle vara intressant att höra era åsikter om pilspetsar och om ni använder fixed eller mechanical och varför, själv så använde jag förra året 100 grains WASP Jak-Hammer SST Broadheads, men kommer i år att prova 100grains Carbon Express F-15™ Dual-Blade Expandable Broadhead för att få en bättre sårkanal, orsaken till att jag använder mechanical och inte fixed är att jag upplever de fasta vara mera vindkänsliga och skillnaderna mellan mechanical och tränings spets är inte så stor, enda nackdelen är orosmomentet att de inte ska utveckla sig som det är tänkt. Mvh Johan Jag använde Thunderheads i många år, men började med mekaniska för 3 år sedan, så här långt har jag inte märkt något problem med att de inte skulle öppna sig, ska köra med Spitfire MAX i år för att få en större sårkanal. Mitt val av mek spets är baserat på detta 1. Likt du noterat, lättare att skjuta in bågen och öva 2. Säkrare hantering av pilarna, inga skärsår eller skador på kläder och sträng/kablar
Publicerat Juli 28, 200916 yr Tja!Även jag kör med mekaniska spetsar, nämligen Rage 100grains 2 bladiga med en skärande diameter på 2 tum. Anledningen är mycket det som nämnts av en båda ovan, vad det gäller likhet i flykt med fieldpoints samt säkerhet. En annan viktig aspekt som jag anser att är till de mekaniskas fördel är att man kan få en betydligt större skärande diameter utan att spetsarna blir stora o klumpiga(kanske inte behövs men jag känner mig tryggare med 2 tum än 1 tum). Det som många kanske e rädda för vad det gäller mekaniska är att de inte skall vecklas ut korrekt vid träff och att de skall vecklas ut under flykten o störa pilbanan. Men det problemen hör nog till tidigare generationers mekaniska spetsar. Speciellt rage har en konstruktion som kallas slipcam som enligt dem vecklas ut 100% av träffarna. Kolla gärna in denna: Brukar vara i USA någon gång i året o då snackar jag alltid med bågjägare på diverse butiker o hör vad det e för spets som gäller nu, o de senaste åren har det varit 100% rage som gäller. mvh/ PudD
Publicerat Juli 29, 200916 yr 100% rage som gäller.mvh/ PudD +1 Även Slicktrick 4blad 100 grain. = går som tavelspetsar o har iom 4blad stor skärdia fast den har bara 1 1/8".. tar man det *2 så blir det mer skäryta än Rages 2tum.
Publicerat Juli 29, 200916 yr Muzzy fixed 3 bladiga.... Funkar för mig. Mycket bra spetsar! Har kört med dom sen 1991! Men imorgon kommer förhoppningsvis mitt lilla paket från staterna och då får man sin nya avståndsmätare och lite annat smått o gott. Har även beställt Rage 2 bladiga spetsar som jag tänkte använda på Åland i augusti. Annars har jag efter senaste inventeringen 36 st 100 grains Muzzy och ett gäng grim reaper spetsar. Man kanske skulle sätta ut några på tradera?
Publicerat Augusti 2, 200916 yr Nu har jag provskjutit Rage 2 bladiga och de gick precis som förväntat. Har skjutit dem på 30 meter som längst och på en 40 cm tavla så satt den ena i tian och den andra i nian. Det får vara godkänt. Det fiffiga med rage spetsarna är att man får med sig en övningsspets i varje 3-pack. Nu ska man väl förhoppningsvis få prova att fälla ett rådjur med den här spetsen. Muzzy, Thunderhead, Wasp och Grim reaper vet jag fungerar efter att ha fällt vilt med dem. Jag tvivlar heller inte på Rage! Fick även hem Bushnells avståndsmätare Chuck Adams Bowhunter Edition. Klarare bild och bättre skymningsvärde än min förra avståndsmätare. Denna har 4x förstoring mot 6x på den gamla. Det är väl därför som den är lite bättre i svat ljus. Mäter på ca 5-800 meter. Upplever även att denna mäter snabbare. På den förra var det en liten fördröjning innan resultatet kom i displayen. Dennanya har även ARC (Angle Range Compensation). Du mäter upp och ner i vinkel och den kollar av hur stor vinkeln är och ger dig sen rekommenderat meter avstånd att skjuta på. Till exempel om avståndet från dig och ner i en ravin blir 32 meter så kan det stå att du ska skjuta som om målet vore 26 meter bort för att kompensera för den fallande vinkeln. Jaja, återstår att se hur mycket nytta man egentligen har av denna funktion på riktigt jakt. Så nu ska ghillie suiten, handskar, ansiktsmask på och sen ut och öva. Bockpremiär på Åland den 15! Hoppas bara grannarna inte blir rädda!
Publicerat Augusti 2, 200916 yr Blir nog bra de där me alla grejer JS! rådjuren kommer att trilla som furor bara dom ser dig/inte ser dig! Ragespetsarna är faktiskt något jag tror stenhårt på också!