Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fias Jaguar

Featured Replies

Publicerat

Har nyligen gjort affärer med en nära anhörig, om ett vapenskåp i bra skick och pris. Då den innehöll en hagelbock, som man kan säga "ingår", är licens inskickad och nu väntar jag på att den ska dimpa ner i brevlådan...

Hagelbössan är en Fias Jaguar, inköpt 1983 och sparsamt använd. Har visionen om att den kanske kan duga till mig efter inprovning (det skiljer 30 cm i längd mellan mig och säljaren så jag kan tro den måste kapas lite :wacko:) men efter att ha skummat igenom det här forumet förstår jag att det är rena skräpet. Eller?

Min (nybörjar-) fråga är: Vad är det för faktorer som gör en hagelbössa dålig? Duger en sådan här "lågprisvariant" till att ha ihjäl någon ripa då och då?

Har lånelicens på en annan också, så helt utan är jag inte. Men det vore ju alla tiders om den här passar. Har varit och klämt på den idag och den känns jättebehaglig. Kan vara lite önsketänkande också förstås. :P

Tacksam för svar!

Publicerat

Konstruktionen är den samma från lågprisskrot över mellanprissegmentet (686/525) upp till premiumsegmentet (Perrazi/Kemen). Det som skiljer är materialval och hur pass nogrant man passat ihop bössan.

Billiga bössor brukar ha en följetång av problem: tändstift som haverar, ejektorer som strejkar, glapp, rost, ojämna tryck, enkeltryck som inte funkar osv osv. Allt detta kommer ur risigt materialval och taskiga toleranser.

Det finns en klistrad tråd om vådan av billigt skit, läs och begrunda.

/T

Publicerat

Såvitt bössan (billigt "skräp" eller nä) passar dig o du träffar med den så duger den säkert till att ta nån ripa med nu som då.

Publicerat
Såvitt bössan (billigt "skräp" eller nä) passar dig o du träffar med den så duger den säkert till att ta nån ripa med nu som då.

Så länge den nu funkar ja...... Sett till antalet vapen så borde det vanligaste reparationsobjektet vara en Beretta 686 - men det är det inte. Det är alla billiga mer eller mindre kvastigt ihopkastade hagelbockar.....

Köp den gärna - men förvänta dig inte mer än vad som är relevant. Och kosta inte på den ett besök hos smeden när den lägger av - för det är den inte värd.

/T

Publicerat

Fungerar även bra vid grytjakt, då du slipper ta med dig spett. Använd bössan, det påverkar inte andrahandsvärdet nämnvärt ;)

Skämt åsido, får du den gratis är det väl bara att kolla om den fungerar för dig. Men som sagt, bättre att köpa en begagnad Beretta S55 eller likande för 3000 spänn än att lägga 1500 på att reparera den du får.

Publicerat

Passar den som en gud och den känns bra är du på rätt väg.

Det finns helt ok bössor som inte kostar en smärre förmögenhet, även om jag själv inte tror på detta ;)

Nej, den lär inte palla 70000 skott på kort tid och den kommer inte att leva med dig resten av livet, men den kan funka som en första bössa om första meningen stämmer in.

Om du drar av värdet på vapenskåpet och priset är över 2000 så skall du börja ana oråd, annars kanske det kan bli något att börja med.

Har den fästen för vapenremmar så lova mig bara att om du inte mejslar bort dem så använder du aldrig dem! Ofog så det räcker...

Kan tillägga att min första bössa var en Silma Supreme för typ 5000 kronor som jag slet ut tills den totalhavererade, men jag vann ett par tävlingar med den innan jag hittade min kärlek hos FN/Browning

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar! Ungefär vad jag trodde alltså. :P

Får se hur det blir, om den får hänga med i höst eller inte...

3500:- för alltihop känns billigt i alla fall. Det ingår en hel del grejor däri också, knivar mm.

Har den fästen för vapenremmar så lova mig bara att om du inte mejslar bort dem så använder du aldrig dem! Ofog så det räcker...

Oj, det där var något nytt. Var ju så glad att det följde med en vapenrem. ;)

Varför?

Publicerat
Tack för alla svar! Ungefär vad jag trodde alltså. :P

Får se hur det blir, om den får hänga med i höst eller inte...

3500:- för alltihop känns billigt i alla fall. Det ingår en hel del grejor däri också, knivar mm.

Oj, det där var något nytt. Var ju så glad att det följde med en vapenrem. ;)

Varför?

Då var nog priset rätt.

Vapenrem på hagelbössa sabbar svingen totalt och är bara i vägen!

Överhuvudtaget är vapenremmar bara i vägen på alla bössor vid rörligt skytte och kan bidraga till skadeskjutningar...

Den enda fördelen med vapenrem är på ett kulgevär för att använda som "sling" (kan inte det svenska ordet längre) vid skytte på lite längre håll och stöd inte är tillgängligt.

En hagelbössa har man redo, inte som en paltslunga över axeln om du frågar mig!

(pmt lär instämma är jag 100% säker på!) :D

Hoppas bössan kommer att funka bra för dig!

Publicerat
  • Författare
Då var nog priset rätt.

Överhuvudtaget är vapenremmar bara i vägen på alla bössor vid rörligt skytte och kan bidraga till skadeskjutningar...

Den enda fördelen med vapenrem är på ett kulgevär för att använda som "sling" (kan inte det svenska ordet längre) vid skytte på lite längre håll och stöd inte är tillgängligt.

(pmt lär instämma är jag 100% säker på!) :P

Okej har aldrig tänkt på det... Men alltid lär man sig något nytt!

Tack jag hoppas också den passar faktiskt, vore hemskt praktiskt till en början. ;)

Publicerat
Då var nog priset rätt.

(pmt lär instämma är jag 100% säker på!) :lol:

Likt SAS och Wizard hävdar jag att vapenremmar är perverst, motbjudande och direkt förnedrande. Antingen har man vapnet i handen, eller så har man inte med det. Det bara är så. Rygsäckar, jaktpallar, hunnakoppel, döa rådjur, klätterrep mm mm må man ha runt axeln - vapen (undantag för kulpsruta och granatgevär) bäres i handen.

/T

Publicerat
Likt SAS och Wizard hävdar jag att vapenremmar är perverst, motbjudande och direkt förnedrande. Antingen har man vapnet i handen, eller så har man inte med det. Det bara är så. Rygsäckar, jaktpallar, hunnakoppel, döa rådjur, klätterrep mm mm må man ha runt axeln - vapen (undantag för kulpsruta och granatgevär) bäres i handen.

/T

Jo rent skyttetekniskt håller jag med och skulle aldrig tänka tanken att använda rem på något vapen på banan, men att tex åka skidor eller jaga hela dagar med en ställande hund utan rem på bössan är minst lika dumt som att använda rem på banan så snabbfästen är för mig optimalt på alla vapen. På kulgevären använder jag rem men lika självklart att plocka av den då man börjar smyga på ett ståndskall för skjuta med rem är väl inget vidare men att krypa i riset med rem är dödligt trist ;)

Publicerat

Hmm gossarna behagar vara lite väl kategoriska här tror jag :D

Lars exempel är utmärkta, klart att remmen fyller en funktion.. ibland.. Tassa miltals över fjäll med hund ute på sök tex.. man hinner då, om man är fundamentalistiskt lagd, faktiskt montera bort remmen innan man skickar hunden på resning av fågel. Mellan fågeltagningarna så är det bekvämt att ha vapenrem.

Under min uppväxt så sköt far min rätt mycket hagel. Han fångade alltid in remmen med vänsterhanden så han på så sätt undvek att den skulle trassla i ev buskage eller vad det kunde vara. Fungerar det med.

Det händer kanske någon gång per år att jag smetar dit rem på någon av mina hagelbössor men det är inte ofta.

Mvh!

Publicerat

Hmmm.

På en hagelbössa kan jag nog finna remmen vara lite överflödig, utom när det är rent transportsyfte.

Men jag skulle nog inte kunna klara mig utan den på studsarna. Jag använder ju remmen som stöd när jag skjuter stående och knästående/sittande.

En teknik som jag har förstått gått lite ur tiden så att säga. :D