Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Märken

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Det slår mig att jag inte hittar nån lista på detta, vilket finns på allt annat =)

Jag vill köpa laddverktyg och vill köpa rätt på en gång, är det någon som vill vara vänlig och slänga ihop en snabb lista så jag och kanske någon mer gör rätt på en gång?

/

Johan

Publicerat
Hej!

Det slår mig att jag inte hittar nån lista på detta, vilket finns på allt annat =)

Jag vill köpa laddverktyg och vill köpa rätt på en gång, är det någon som vill vara vänlig och slänga ihop en snabb lista så jag och kanske någon mer gör rätt på en gång?

/

Johan

Nu är inte jag någon handladdare, inte än i alla fall, men jag har haft samma funderingar som dig och sådana här trådar kan antingen struntas i eftersom många tycker att de redan sagt allt i ämnet eller så blir den flera sidor lång för att alla tycker olika. Det är så jag sett det i alla fall.

Jag tror att man kan lägga sig i olika lägen på en skala. Om man har en begränsad ekonomi och vill hamna under 2000:- för laddverktyg och kaliberverktyg är det Lee's 50th Anniversary kit som gäller samt köpa till kaliberverktygen. Övriga märken är Lymans, RCBS och många fler. Jag såg att t.ex. Lymans kit fanns på fritid och vildmarksliv i Piteå för 2100:- och ca 400 för verktygsset till kaliber, så 2500:- för ett märke som jag tror har fått mycket bättre kritik än Lee's.

Samtidigt har jag sett många som har lovordat Lee's, och det som talar emot dem är väl att det kanske inte är lika genuin känsla i grejerna. Pressen som kommer med i setet är av aluminium jämfört med många andras som är gjutjärn. För de högkvalitativa får man punga ut med 4-5k för att få grejerna. Handladdar man mycket, många tusen plugg om året, ja då säger många som jag läst att man bör ha detta direkt.

Jag lutar mig mot Lee, alternativt det Lymans set som finns på fritid och vildmarksliv. Jag har dock inte köpt ännu, så jag vet inte säkert.

Det kommer säkerligen att finnas fler och kunnigare som kastar sig över denna tråd längre fram! =)

Jag är så fräck att jag hänvisar till ett annat forum här: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=7&t=40301

Den tråden är bra!

Publicerat
  • Författare
Jag är så fräck att jag hänvisar till ett annat forum här: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=7&t=40301

Den tråden är bra!

Tackar, ja så fräck kanske man får vara.

Publicerat

Mycket här handlar nog om tycke och smak men en liten fingervisning kan ju vara denna uppställning

1. Redding
  2. RCBS
  3. Lyman
  4. LEE

Lite osäker på Lymans grejjor men jag har för mig att kvaliten ligger där den gör.

Sen finns det dyrare och bättre saker men de har jag ingen koll på alls så jag utelämnar dom.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Mycket här handlar nog om tycke och smak men en liten fingervisning kan ju vara denna uppställning

1. Redding
  2. RCBS
  3. Lyman
  4. LEE

Lite osäker på Lymans grejjor men jag har för mig att kvaliten ligger där den gör.

Sen finns det dyrare och bättre saker men de har jag ingen koll på alls så jag utelämnar dom.

/Lasse

Det var roligt att se då jag tror mig sett att redding grejer finns till mycket humana priser =)

• 2 months later...
Publicerat
Det var roligt att se då jag tror mig sett att redding grejer finns till mycket humana priser =)

jag vågar sticka ut hakan och säga att hornady ligger på samma plats som rcbs och ska man omforma hylsor mellan rcbs och redding.

det är ofta lågt pris på dom, minns att jag köpte mitt 9,3x62 kit för 270 spänn nytt.

fast redding är jäkligt bra om jag fick börja om så skulle jag bara köpt redding och forster.

Publicerat
jag vågar sticka ut hakan och säga att hornady ligger på samma plats som rcbs och ska man omforma hylsor mellan rcbs och redding.

det är ofta lågt pris på dom, minns att jag köpte mitt 9,3x62 kit för 270 spänn nytt.

fast redding är jäkligt bra om jag fick börja om så skulle jag bara köpt redding och forster.

Jag skulle nog vilja hålla Hornaday's grejer som snäppet bättre än RCBS då deras halskalibreringsmojäng :) som sitter på utstötarnålen är eliptisk och mycket bättre än RCBS.