Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

tusentals skarvbon förstörda,UPPDATERAD

Featured Replies

Publicerat

EDIT stupid lilla mig, chcekade ju inte ens hbl

http://hbl.fi/text/inrikes/2009/7/28/w30308.php

Merimetso_115508b.jpg

Skarvarna ökar trots förstörelse

Publicerad: 28/07 14:20 ›uppdaterad: 28/07 14:20

Det häckande skarvbeståndet har inte ökat lika kraftigt i år som under tidigare år. Det ökade med över en fjärdedel till 16000 par, inklusive de 2700 bon som förstördes olagligt. Nästan tiotusen ägg och ungar drabbades av förstörelsen, uppger Finlands miljöcentral.

Sammanlagt iakttogs 48 skarvkolonier. Närmare en tredjedel av dem var förstörda. Inflyttningen från Södra Östersjön har också minskat.

Skarven häckade för första gången i Finland 1996. Under det här årtiondet har den årliga ökningen varit i medeltal över 60 procent per år.

I Bottenhavet ökade skarvbeståndet med 55 procent jämfört med i fjol. I Skärgårdshavet och Finska viken var antalet cirka tusen bon färre än i Bottenhavet, där antalet bon var 5600.

Skarvkolonierna finns på kobbar. Största delen av fåglarna häckar på marken men det har blivit allt vanligare att skarvarna också häckar i träd eftersom markbon har förstörts.

Av de förstörda skarvbona fanns ungefär 2000 i Skärgårdshavet. De flesta fall har polisanmälts. Ersättningen för ett förstört bo med ägg eller ungar är 235 euro. Det är samma pris man får betala för en vuxen skarv.

Finlands miljöcentral har bett Gränsbevakningen om hjälp för att övervaka skärgårdsnaturen. Den första lagrande övervakningskameran togs i bruk i sommar.

Över 70 procent av skarvbestånden häckar inom skyddade områden. De flesta skarvkobbarna har rika bestånd av andra skärgårdsfåglar som anpassat sig väl till skarvarna. Skarvarna skyddar till exempel tordmularna för minkarnas attacker.

Fritt fram på Åland

Från och med den första augusti kan vem som helst på Åland ansöka om tillstånd för skyddsjakt på skarv.

Hittills har det bara varit yrkesfiskare som fått sin verksamhet hotad som beviljats tillstånd att skjuta skarv. Men på lördag får vem som helst delta i skarvjakten.

– Det handlar fortfarande om skyddsjakt, vilket innebär att alla som vill skjuta skarv måste ansöka om tillstånd, säger jaktförvaltare Marcus Nordberg.

En av anledningarna till den friare jakten är att skarvens häckningsperiod börjar lida mot sitt slut.

I år har tre tillstånd beviljats hittills. Ett av dem har Johan Mörn som i år skjutit 18 skarvar.

Mörn skjuter skarv för att skydda fisket och planteringen av fisk för sportfiske, en viktig näringsgren inom turismen.

– Det är ganska otacksamt att lägga ner mycket pengar och tid på någonting om det inte ger resultat. Skarven äter den utplanterade småfisken om vi inte försöker hålla ner antalet.

Ätbar fågel

Det finns ingen jaktkvot på skarv på Åland, men enligt Marcus Nordberg är alla som skjuter skarv rapporteringsskyldiga vid varje fälld skarv.

Då är det lätt att övervaka skarvjakten och bromsa den om antalet skjutna skarvar blir för högt.

Nordberg rekommenderar att de som skjuter skarv även ska ta hand om fåglarna eftersom köttet är ätbart. I några av de fåglar som undersökts har man hittat spår av tungmetaller, men Nordberg bedömer konsumtionen som så måttlig att ingen människa kan komma till skada av att äta skarv.

FNB

Publicerat
  • Författare

inte visste jag att skarven jobbar för staten :P 235 euro för ett bo ganska mycket :)

Publicerat
okej för att spara tid kör jag texten genom en translator och rättar den smått.

Merimetso_115508b.jpg

"Finland s havsområden av levande skarvar häckar har förstörts i år, mer än någonsin. Sammanlagt hars 2700 bon förstörts , varav 10 000 ägg (och larver ?? :) ). värdet av ett bo är 235 euro, den totala ersättning är 635 000 euro.

När jag läste texten om euro så trodde jag man fick 235 euro för varje förstört skarvbo :P

Publicerat

Man skulle bara önska,

nej skarven är fin och skyddad för det mesta, ett synnerligen dumt EU påfund.

Nej öppna en vettig jaktsäsong och det kommer att lösa sig med var de bosätter sig.

Iofs anser jag att borädning/förstörelse är ett tråkigt svar på överetableringen av skarv, därtill är det korkat att göra sig till brottsling för en sådan sak.

/Christian

Publicerat
  • Författare
När jag läste texten om euro så trodde jag man fick 235 euro för varje förstört skarvbo :)

om det skulle vara så bra :/ gisses vilket berg med pengar man skulle sitta på :P

Publicerat
om det skulle vara så bra :/ gisses vilket berg med pengar man skulle sitta på :D

Var ju nästan på väg över i dykardräkt och truppminor i lasten för att tjäna lite extra.

Publicerat

Vad menar de då med pengarna? Ska nån få ersättning för att skarvbon förstörts???

Sen måste jag fråga om någon kan se det som possitivt att en art ökar med över 50%/år, det i säg kan aldrig vara bra.

Publicerat
  • Författare
Vad menar de då med pengarna? Ska nån få ersättning för att skarvbon förstörts???

Sen måste jag fråga om någon kan se det som possitivt att en art ökar med över 50%/år, det i säg kan aldrig vara bra.

nej det är staten som kräver pengarna... så ifall nån blir fast är det 235 euro per bo , alltsåomallt är folk skydliga staten för att ha "stuligt 635000 euro... löjligt.

därför menade jag

inte visste jag att skarven jobbar för staten tongue.gif 235 euro för ett bo ganska mycket huh.gif
Publicerat

Det har i veckan tagits ett nytt beslut i Ålands landskapsregering, det är nu fritt fram för alla personer att jaga skarv i öriket. det enda man behöver göra är att ansöka om att man vill jaga o sen är det fritt fram. Tidigare har enbart yrkesfiskare fått jaga skarv då de funnits i anslutning till fiskebragderna.

Bra beslut enligt mig o speciellt att regeringen agerar i tid, då skarvbeståndet på Åland inte hunnit explodera än.

Publicerat
  • Författare
Det har i veckan tagits ett nytt beslut i Ålands landskapsregering, det är nu fritt fram för alla personer att jaga skarv i öriket. det enda man behöver göra är att ansöka om att man vill jaga o sen är det fritt fram. Tidigare har enbart yrkesfiskare fått jaga skarv då de funnits i anslutning till fiskebragderna.

Bra beslut enligt mig o speciellt att regeringen agerar i tid, då skarvbeståndet på Åland inte hunnit explodera än.

hoppas ni skjuter för oss som bor på kusten också ^_^

Publicerat

Gäller detta bara Ålänningar eller får man ta in skyttar externt? Jag skulle med lätthet kunna tänka mig att fara till Åland för att skjuta lite alkråka.

/Christian

Publicerat
Gäller detta bara Ålänningar eller får man ta in skyttar externt? Jag skulle med lätthet kunna tänka mig att fara till Åland för att skjuta lite alkråka.

/Christian

Haha vet ej, beslutet e så nytt ännu. Men gästjakt på annat vilt förekommer ju och inte tror jag att det skulle vara ngt problem om det kom in en ansökan från någon utifrån ju fler desto bättre. Men man får vänta och se. Det var t.o.m ett ställe som hade skarv på julbordet i julas och så hade ngn gjort skarvburgare o sålt, o det lär även ha vart gott. Så om man fäller någon skall det tillagas på något sätt. Bra att de inte bara blir nedgrävda utan även tillagade, nog för att en överhängande majoritet av dem nog blir nedgrävda.