Publicerat Juli 28, 200916 yr tja, vet ju inte om det hör direkt till sjukdomar och skador... Hur allvarligt är det nu när valpen "byter" tänder att mjölktänderna är borta innan dom "riktiga" kommer. Har sett att de båda övre hörntänderna har spruckit igenom men mjölkisarna sitter stenhårt . Är det ett fall för veterinären eller tycker ni att jag ska avvakta och se om de lossnar?
Publicerat Juli 28, 200916 yr tja, vet ju inte om det hör direkt till sjukdomar och skador...Hur allvarligt är det nu när valpen "byter" tänder att mjölktänderna är borta innan dom "riktiga" kommer. Har sett att de båda övre hörntänderna har spruckit igenom men mjölkisarna sitter stenhårt . Är det ett fall för veterinären eller tycker ni att jag ska avvakta och se om de lossnar? jag skulle kontakta veterinären och fråga honom vad som gäller =)
Publicerat Juli 28, 200916 yr Författare jag skulle kontakta veterinären och fråga honom vad som gäller =) jo har väll tänkt det men då vet man vad dom svara Tänkte först höra efter lite med alla kunskap som finns här
Publicerat Juli 28, 200916 yr jo har väll tänkt det men då vet man vad dom svara Tänkte först höra efter lite med alla kunskap som finns här om du vet vad dom svarar borde du veta vad man skall göra (skämt) jopp förstår vad du menar men istället för att inte måsta ta in hunden ifall det inte är nåt, ring upp och fråga, okej doktorn, såhär hypotetetetiskt, vad skulle det vara ifall en hund skulle....
Publicerat Juli 28, 200916 yr Om de rätta hörntänderna kommer innan mjölktänderna trillat bort, kan man med gott samvete ge en massa hårda tuggben, vänta några veckor och se om de faller bort av sig själv. Gör de inte det åker man till vet och plockar bort dem.
Publicerat Juli 28, 200916 yr Författare Om de rätta hörntänderna kommer innan mjölktänderna trillat bort, kan man med gott samvete ge en massa hårda tuggben, vänta några veckor och se om de faller bort av sig själv. Gör de inte det åker man till vet och plockar bort dem. Då är det en lite tjej som blir lycklig i kväll när matte ger henne måååånga tuggben det verkar som dom rätta tänderna kommer på rätt plats iallafall och trycker undan mjölktänderna så dom kanske inte sitter så hårt som jag tycker iallafall...
Publicerat Juli 28, 200916 yr Du har fått bra svar redan och det är inget jag skulle oroa mig för direkt tuggben och tuggtross har jag använt mig av.
Publicerat Juli 29, 200916 yr Författare Du har fått bra svar redan och det är inget jag skulle oroa mig för direkt tuggben och tuggtross har jag använt mig av. japp igår fick hon nya tuggben och vi "kampade" en stund med en tross och sen har matte haft tandvård i form av att vicka på mjölktänder till Mollys stora förtjusning. (går ni på att hon tyckte det var mysigt hon såg inte allt för lycklig ut där hon satt i mitt knä och var tvungen att gapa så jag kunde vicka kände mig som sju igen när man hade egna mjölktänder att vicka på dock inte så vassa ).
Publicerat Juli 29, 200916 yr tja, vet ju inte om det hör direkt till sjukdomar och skador...Hur allvarligt är det nu när valpen "byter" tänder att mjölktänderna är borta innan dom "riktiga" kommer. Har sett att de båda övre hörntänderna har spruckit igenom men mjölkisarna sitter stenhårt . Är det ett fall för veterinären eller tycker ni att jag ska avvakta och se om de lossnar? Så länge tandköttet inte verkar för rött och irriterat, och den inte verkar ha speciellt ont när den äter eller tuggar så skulle du kunna avvakta lite till. Att använda tänderna kan nog vara bästa medicinen. Men håll lite koll på tandköttet för säkerhets skull. //jonas
Publicerat Juli 29, 200916 yr japp igår fick hon nya tuggben och vi "kampade" en stund med en tross och sen har matte haft tandvård i form av att vicka på mjölktänder till Mollys stora förtjusning.(går ni på att hon tyckte det var mysigt hon såg inte allt för lycklig ut där hon satt i mitt knä och var tvungen att gapa så jag kunde vicka kände mig som sju igen när man hade egna mjölktänder att vicka på dock inte så vassa ). Du behöver inte hjälpa till, kampar hon och det gör ont kan hon förknippa det med din kamplek det är väl bra om hon blir van att bli hanterad, men sätt inga svåra spår i hennes minnesbild. Bra tillägg där vet-jonas, sånt man tänker på men glömmer skriva.
Publicerat Juli 29, 200916 yr Författare Så länge tandköttet inte verkar för rött och irriterat, och den inte verkar ha speciellt ont när den äter eller tuggar så skulle du kunna avvakta lite till. Att använda tänderna kan nog vara bästa medicinen. Men håll lite koll på tandköttet för säkerhets skull. //jonas önskar nästan att det gjorde ont så hon slutade tugga på allt nädå, hon har blivigt mycket bättre på att låta saker vara nu när hon nästan bytt alla tänder men det märks att det kliar vid hörntänderna. Hon äter och tuggar utan problem och tandköttet är inte mer rött än det har varit de andra gångerna.
Publicerat Augusti 10, 200916 yr Författare lite uppdatering vad det gäller hörntänderna den högra tappade hon för två veckor sedan när hon busade ordentligt med några andra valpar, kom till mig och blödde ur munnen men sen var hon i gång igen efter ett tag så det var nog lite obehag/smärta... den vänstra tappade hon i går när hon lekte med sonens lian här i trädgården, hmm knakade till i munnen på henne sen satte hon sig bara ner och gnode med tassen mot munnen o när jag tittade hängde tanden jätte löst så jag kunde ta bort den så nu har hon bara nua fina tänder i munnen tack för alla tips mm !