Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad gäller vid säljande av viltkött ?

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Vad gäller när man säljer viltkött i mindre skala. Tex en halv älg några rådjur och nått vildsvin osv.

Vildsvin ska man ju trikin undersöka det vet jag.

Men måste man veterinärbesiktiga alla djur även enstaka vilt ?

Tänkte ni kanske i klartext kunde , ge mig den info jag söker.

/mvh.

Publicerat
Hej.

Vad gäller när man säljer viltkött i mindre skala. Tex en halv älg några rådjur och nått vildsvin osv.

Vildsvin ska man ju trikin undersöka det vet jag.

Men måste man veterinärbesiktiga alla djur även enstaka vilt ?

Tänkte ni kanske i klartext kunde , ge mig den info jag söker.

/mvh.

Till butik eller restaurang får en jägare lämna 25 älgar alt 75 hjortar alt 250 rådjur (ej vildsvin) per år - pälsen ska vara på och butik/restaurangen ("lokal detlaljhandelsanläggning") ska vara godkänd för att ta emot bepälsade djur. Utöver detta får du lämna 10 000 småvilt (ej björn). Kött från en älg, 3 hjortar eller 10 rådjur får lämnas, utöver 1000 småvilt. Dessa leveranser gäller ej till vilthanteringsanläggningar - då gäller andra krav. Men där får du lämna in hur mycket vilt du vill - allt ska med kroppen om du inte gått viltundersökarkurs.

Hantering av vildsvinskött håller på att utredas.

//jonas

Publicerat
  • Författare
Utöver detta får du lämna 10 000 småvilt (ej björn). Kött från en älg, 3 hjortar eller 10 rådjur får lämnas, utöver 1000 småvilt. - allt ska med kroppen om du inte gått viltundersökarkurs.

//jonas

Tack för dit svar, men.

Vart får ovanstående lämnas? Pratar vi fortfarande restaurang eller privat personer?

Vad gäller till privat personer då, som i vissa fall vill ha styckade bitar av ett djur men dock ej hela djuret?

Så att sälja viltkött till restauranger som inte får flå djur själva går alltså inte?

.

Publicerat
Tack för dit svar, men.

Vart får ovanstående lämnas? Pratar vi fortfarande restaurang eller privat personer?

Vad gäller till privat personer då, som i vissa fall vill ha styckade bitar av ett djur men dock ej hela djuret?

Så att sälja viltkött till restauranger som inte får flå djur själva går alltså inte?

.

Leverans får ske till privatperson - men du bär det juridiska ansvaret för de enheter du levererar (25 älgar etc.). Samma leveranser får ske till lokal detaljhandlare, men eftersom denna säljer vidare måste denna vara godkänd - gäller för både butik och restaurang.

Leverans av kött får ske på samma sätt (du har själv styckat mm.) - till privatperson eller lokal detaljhandlare men då gäller den mindre mängden - 1 älg eller motsvarande...

Således gör lagstiftningen skillnad på kroppar med päls/fjäderdräkt, och kött. Man får leverera massor med kroppar men väldigt lite styckat kött. Och privatpersoner behöver inte ha något tillstånd för att ta emot och hantera köttet, så länge de inte säljer det vidare.

Lite klarare?

Skriv igen annars så reder vi ut lite mer begrepp och regler.

//Jonas

Publicerat
  • Författare
Leverans får ske till privatperson - men du bär det juridiska ansvaret för de enheter du levererar (25 älgar etc.). Samma leveranser får ske till lokal detaljhandlare, men eftersom denna säljer vidare måste denna vara godkänd - gäller för både butik och restaurang.

Leverans av kött får ske på samma sätt (du har själv styckat mm.) - till privatperson eller lokal detaljhandlare men då gäller den mindre mängden - 1 älg eller motsvarande...

Således gör lagstiftningen skillnad på kroppar med päls/fjäderdräkt, och kött. Man får leverera massor med kroppar men väldigt lite styckat kött. Och privatpersoner behöver inte ha något tillstånd för att ta emot och hantera köttet, så länge de inte säljer det vidare.

Lite klarare?

Skriv igen annars så reder vi ut lite mer begrepp och regler.

//Jonas

Nä, nu vart det nog klarare.

Alltså:

Till privatpersoner får man kränga alltså hur som , fast i den mindre mängden.

Men till restauranger osv, så ska köttet/viltet va besiktigat.

Vart hittar man närmaste vilt uppköpare? Finns det nått register eller är det bara att googla?

Mvh..

Publicerat

Alltså:

Vart hittar man närmaste vilt uppköpare? Finns det nått register eller är det bara att googla?

Mvh..

Eftersom du bor i Närke så är Bergslagsdelikatesser i Lindesberg eller Tomas Ekberg närmast

Mvh/Dick

Publicerat
  • Författare
Eftersom du bor i Närke så är Bergslagsdelikatesser i Lindesberg eller Tomas Ekberg närmast

Mvh/Dick

Ja kanske men jag bor på gränsen till östergötland.

Ekberg finns ju annars i krokarna !

Tänkte han skulle spela in vakjakt på räv hos mig ;) . Eller Jägare som filma ivf.

Finns det fler i östergötland ?

Mvh..

Publicerat

Alltså:

Mvh..

Njae, inte riktigt!

Du får kränga lika många kroppar med päls på till privatpersoner eller detaljister och då utan besiktningstvång - när du säljer privat så bär du ansvaret för att produkten är ok. Dock måste detaljisten vara godkänd av kommunen att ta emot kroppar med päls/fjädrar, men inte grannen eller kompisen.

Man ska skilja på detaljist och vilthanteringsanläggning. Det senare är ett viltslakteri - dit får du lämna så mycket du vill, men då med alla organ, inkl. huvud uppmärkta och klara. Slakteriet har en utsedd besiktningsveterinär. Har du gått viltundersökarkurs räcker det med att röda organ medföljer kroppen.

Viltuppköpare jobbar oftast mot viltslakterier och köper därifrån - inte från privatpersoner eftersom de oftast köper uppslaktade, flådda, besiktigade kroppar för att sedan sälja vidare.

Vad man som jägare vill hitta är en ICA-butik eller lokal restaurang att leverera lite kroppar till - kommunen är oftast ansvarig för tillstånden och deras livsmedelsinspektörer kan man prova att kontakta.

//jonas

Publicerat

Förresten - Jägareförbundet får ursäkta att jag är inne och rotar i deras forum.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.