Publicerat Juli 31, 200916 yr Jo! Upptäckte nyss den här sidan. Och eftersom att det verkar vara lite aktivitet här så tänkte jag slänga in en fråga som kanske (fast troligast) har kommit upp här förut. Nämligen: Hur pass svårt är det att få licens på ett luftgevär? Nu pratar jag om luftgevär av lite dyrare och kraftigare slag (FX Airguns t.ex) Det riktiga frågetecknet här är att jag och min pappa (jag var 17 år när vi kollade, 18 år nu och med en klass 1 licens) åkte till polisen och frågade dom om det över huvud taget var möjligt att få licens på ett luftvapen. Svaret vi fick var att det inte skulle gå. Om, man inte var med i en skytteklubb som bedrev skytte med den typen av vapen. Om det här är sant så betyder det att det är minst 10x svårare att få licens på ett luftvapen jämfört med ett klass 1 vapen som man ska jaga med. Lite sjukt system tycker jag att det är i alla fall. Men nu är det ju så att jag har kikat runt lite här inne på forumet. Och jag har sett en hel del bilder från personer som ibland har flera licenspliktiga luftgevär. Hur? Är det bara så enkelt som att ni är med i en klubb och därför har licens? Mvh
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Klart det går att få skyddsjaktslicens, krävs lite jobb osv men visst går det. Jag har fått det via uppdrag som kommunal skyddsjägare men det går annars med förutsatt att behovet finns.. Har man eget lantbruk med fågel inomhus och/eller kan få någon form av skriftligt intyg på att man ska hålla andra ladugårdar fria från kajor, duvor och vad det nu kan vara så söker man licens som vanligt på bössan och anger som ändamål just skyddsjakt. Bifoga intyg osv från de gårdar där du ska skjuta så får du med all säkerhet din licens. Mvh!
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Författare Tackar för svaret! Ska kolla på det på en gång! Vill ha en FX!! Mvh
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Författare Kom precis på att jag är granne med en fiskodling. Fiskodling = Fiskmås i oändlighet. Att få ett giltigt intyg från chefen där borde inte vara så svårt tycker jag. En fråga till: Är det över huvud taget värt att köpa en FX? Jag menar, får man bara stå och pumpa dom hela tiden? Hur många skott räcker X minuters pumpande till på olika styrkor? Tack på förhand!
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Kom precis på att jag är granne med en fiskodling. Fiskodling = Fiskmås i oändlighet. Att få ett giltigt intyg från chefen där borde inte vara så svårt tycker jag.En fråga till: Är det över huvud taget värt att köpa en FX? Jag menar, får man bara stå och pumpa dom hela tiden? Hur många skott räcker X minuters pumpande till på olika styrkor? Jag köpte både pump och det är fyllkitet för att tanka från dykartub, har dock inte orkat fixa tuben ännu. När jag skjuter på fullsnurr runt 270 m/s eller vad det är så har jag sämre effekt i viltet. Får leta efter fåglarna i högre utsträckning samt som sagt, pumpa mer. Nu skjuter jag rätt konsekvent på lägsta fart runt 180 m/s och det räcker länge tycker jag.. lite osäker men runt 100 skott? Tror jag sköt något hundratal kajor med bössan och då hade jag inte fullt i tanken är jag började.. På lägsta effekt så skjuter man en stund tycker jag. Nackdelen med att skjuta länge är att man får pumpa mer innan man är uppe på 220 bar. Att fylla tanken från strax över 100 bar till 220? 5 minuter.. kanske något mer.. beror på tempot. När man passerar 200 bar så börjar det bli jobbigt kan jag meddela. Mvh!
Publicerat Augusti 4, 200916 yr Jag har ett 10-tal 300 bars dyktuber står & funderar på att sälja ett par om intresse finns
Publicerat Augusti 4, 200916 yr Författare Tackar för svaren! Men runt 100 skott på 5-10 minuters pumpande säger vi då. Eller? Låter ju inte alldeles för mycket tycker jag. Och om man tänker sig att man använder den till att jaga med så hinner man jaga en hel del innan man är upp i 100 skott Dykartuber låter ju ganska intressant faktiskt. Men för att det ska vara riktigt värt pengarna så skulle man ju ha känt någon som jobbar på en brandstation eller liknande Jag menar, det finns inte så många ställen som har hand om dykutrustning här i Jämtland. Av förklarliga skäl kanske
Publicerat Augusti 4, 200916 yr Jag har ett 10-tal 300 bars dyktuber står & funderar på att sälja ett par om intresse finns Har en snubbe här som är kommunjägare och dykare, han hade visst någon tub åt mej men jag har inte orkat kolla vad han ska ha för den.. kan inte du pma mej vad du vill ha för en tub? Men runt 100 skott på 5-10 minuters pumpande säger vi då. Eller? Låter ju inte alldeles för mycket tycker jag. Och om man tänker sig att man använder den till att jaga med så hinner man jaga en hel del innan man är upp i 100 skott Dykartuber låter ju ganska intressant faktiskt. Men för att det ska vara riktigt värt pengarna så skulle man ju ha känt någon som jobbar på en brandstation eller liknande Jag menar, det finns inte så många ställen som har hand om dykutrustning här i Jämtland. Av förklarliga skäl kanske Såvitt jag vet så kan man köra till närmsta brandstation och få tuben påfylld alt kolla med ngn dykare och höra vart de fyller på tankarna. När jag ger mej ut på byn och skjuter nu mera när jag använder lägsta farten så tar jag inte ens med mej pumpen, behövs inte. Var ut och sköt idag och det gick inte åt speciellt mycket, sköt iofs inte så mycke. Mvh!
Publicerat Augusti 6, 200916 yr Jag menar, det finns inte så många ställen som har hand om dykutrustning här i Jämtland. Av förklarliga skäl kanske Det beror helt på vart i Jämtland du håller till... Är även jag lite sugen på en licensbössa, så vi får se hur det blir med framtida skyddsjakt och skyddsjägare.
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Författare Det beror helt på vart i Jämtland du håller till... Är även jag lite sugen på en licensbössa, så vi får se hur det blir med framtida skyddsjakt och skyddsjägare. Vad vet du som inte jag vet?
Publicerat September 4, 200916 yr Kom precis på att jag är granne med en fiskodling. Fiskodling = Fiskmås i oändlighet. Fiskmås får man inte jaga med ett FX, då krävs kraftigare doningar.
Publicerat Juni 28, 201213 yr Tjena! Måste man ha nån annan form av licens innan man ansöker om en skyddsjakts licens? Eller är det ren i brottsregistret och allmänt skötsam som gäller?
Publicerat Juni 28, 201213 yr http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf § 20... Luftgevär som klarar kraven för klass 4 får användas vid allmän jakt. Man behöver alltså inte vara skyddsjägare och polisen ska bevilja/inte bevilja licens på samma grunder som om man söker på en bössa som laddas med krutpatroner.
Publicerat Juli 3, 201213 yr http://www.naturvard.../NFS2002-18.pdf § 20... Luftgevär som klarar kraven för klass 4 får användas vid allmän jakt. Man behöver alltså inte vara skyddsjägare och polisen ska bevilja/inte bevilja licens på samma grunder som om man söker på en bössa som laddas med krutpatroner. då sitter kråkorna på baksidan löst.....måste man ha skottlossnings tillstånd för licens belagdt luftgevär om man skjuter i stadsplanerat område?
Publicerat Juli 4, 201213 yr måste man ha skottlossnings tillstånd för licens belagdt luftgevär om man skjuter i stadsplanerat område? Jupp. Men viktigare än så: har du ett luftgevär som klarar klass 4, alltså minst femton gånger så kraftigt som ett tillståndsfritt?!? Det brukar krävas 9 mm borrning och en himla massa luft för sånt... -- Mats
Publicerat Juli 6, 201213 yr hej ursäkta för trådkapning har licens på ett luftgevär då borde de ju va lätt och byta mot ett nytt skulle de stöta på problem mitt gamla luftgevär är helt slut så .funderar på nått pcp gevär mvh sako280