Publicerat Juli 31, 200916 yr Hur står det egentligen till för mig som 18åring? Hur många vapen får jag ha dom här första åren? Sen undrar jag lite ang att ha licens på flera vapen av samma kaliberklass. Får jag ha tex 5 st vapen som enbart är kula? Eller får jag ha 5 st hagel om jag vill de? För jag tänkte att jag skulle gärna vilja ha en 222a och så skulle jag vilja ha en kombi ex 12/70-6,5x55. Är det rimligt om jag redan har en klass 1 bössa,ett hagel och en 22wm? För att förtydliga det hela. Vart går gränsen mellan olika vapenkombinationer?
Publicerat Juli 31, 200916 yr Hur står det egentligen till för mig som 18åring? Hur många vapen får jag ha dom här första åren?Sen undrar jag lite ang att ha licens på flera vapen av samma kaliberklass. Får jag ha tex 5 st vapen som enbart är kula? Eller får jag ha 5 st hagel om jag vill de? För jag tänkte att jag skulle gärna vilja ha en 222a och så skulle jag vilja ha en kombi ex 12/70-6,5x55. Är det rimligt om jag redan har en klass 1 bössa,ett hagel och en 22wm? För att förtydliga det hela. Vart går gränsen mellan olika vapenkombinationer? Jag vet inte om det finns någon gräns så länge du kan motivera ditt behov. Samtidigt tror jag att om du har fyra st hagelbrakare är det nog enklare att få en Klass 1 kula på det, än om du har tre hagelbrakare och en kula, och vill köpa en fjärde hagelbrakare. Inte logiskt, men de lägger väl sig i princip inte i under de fyra första vapnena, men först på 5 och 6.
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Tror inte din ålder spelar någon roll. Det är endast fråga om att kunna motivera BEHOVET av vapen nr 5 och 6. Att försöka åberopa någon form av affektionsvärde som orsak till en licens, om man tex vill ta över morfars gamla bössa, är helt meningslöst, det blir blankt nej. Det är endast ett jaktligt behov som kan blidka licenstanten. I mitt fall var vapen nr 6 en tredje klass 1 studsare, då var jag tvungen att inte bara beskriva vad jag skulle använda den till utan även hur jag använder mina andra (i lagens mening likvärdiga, dvs klass 1) vapen och hur dessa skiljer sig åt.
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Författare okey. Känns som de är ganska tur att man har en tjej som är jaktintresserad. Så man kan sätta lite vapen på henne
Publicerat Augusti 1, 200916 yr okey. Känns som de är ganska tur att man har en tjej som är jaktintresserad. Så man kan sätta lite vapen på henne Hehe rätt så, men hon vill inte ha några egna vapen då?
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Jag har 3 klass 1-vapen varav 2 i samma kaliber t. v. och den ena kommer att bli ombyggd till nästa år. Ingen fråga ifrån licenstanten i Luleå. 4 dagar tog det in leicensen låg i lådan hemma.
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Jag har haft 6 kulvapen, och det var ingen som undrade varför jag inte hade hagel. Så det mesta går nog, men tyvärr verkar det vara väldigt beroende på var man bor. Vissa handläggare är betydligt grinigare än andra.
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Jag har haft 6 kulvapen, och det var ingen som undrade varför jag inte hade hagel. Så det mesta går nog, men tyvärr verkar det vara väldigt beroende på var man bor. Vissa handläggare är betydligt grinigare än andra. Är det inte aningen märkligt ? Man tycker att polisen om ngt borde jobba enl. samma riktlinjer i hela landet ! Min handläggare i Sthlm är KANON så jag skall inte klaga.
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Angående hur många vapen du får ha av samma klass finns inte. Men däremot om du precis har tagit jägarexamen så sägs de att första åren eller två så är det bara 4 vapen som gäller. Enligt den licenstant som jag har haft som pappertant. Har aldrig blivit nekad eller frågad varför man har fler än 3 vapen av samma klass. Bara att söka o se hur går.. =)
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Författare Angående hur många vapen du får ha av samma klass finns inte. Men däremot om du precis har tagit jägarexamen så sägs de att första åren eller två så är det bara 4 vapen som gäller. Enligt den licenstant som jag har haft som pappertant. Har aldrig blivit nekad eller frågad varför man har fler än 3 vapen av samma klass. Bara att söka o se hur går.. =) Låter kanon de