Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Norrbottens spets

Featured Replies

Publicerat

En av jämtarna är på väg att komma till den ålder att man måste börja titta på en ersättare och låta den mogna ut och bli injagad, har haft otrolig tur med jämtarna i min ägo vad gäller jaktlust och ståndegenskaper, men nu börjar jag själv kmma upp i den åldern när en natt i bilen känns i en vecka.

Så till saken, jag funerar på en Norrbottenspets, efter älg skällande linjer, jag jagar ju älg, gris och under älgjakten om läge blir även björn. Har hört att en del Norrbottensspetsar är helt överjävliga på både björn och älg, så jag undrar är det någon som har någon erfarenhet att dela med sig av i frågan.

Publicerat
  • Författare

e... ingen?

Publicerat
e... ingen?

Varför just en nobs? De är ju mer en en fågelhund:)

Publicerat

Du jagar mest älg, gris och till viss del björn och tänker köpa dig en skällande fågelhund??

Känns ju lite..udda må jag säga.

Vad har fått dig att fundera i de banorna?

Publicerat

Våra grannar i öst använder väl spetsen som en "all-round" hund så varför inte? Kanske en Finnspets från finland skulle vara ett bättre alternativ. Eller en blandras kanske. Typ gråhund-finnspets-nobs.

Jag går lite i samma tankar. Min jämte börjar bli till åren och när jag inte kan jaga med han längre blir det nog en "trädskällare".

Publicerat

vet många nobsar som skäller älg och pälsvilt, optimalt är det inte, men de gör det.

Andreas

Publicerat

Visst finns säkert bra ämnen men att hitta dem här i Sverige är lite svårt då man inte går annat än fågelprov med nobs och finne så krävs god kännedom för att finna rätta ämnet. Däremot går man älgprov i Finland och finns vissa linjer där som avlas med tanke på det så kanske söka österut?

Publicerat

Det låter som att det du letar efter är en laika. Med rätt linjer så jagar de det du räknat upp och mer därtill. Tro mig jag vet, jag har två. Du behöver inte fundera på att sitta ute och vänta om nätterna heller. Det har hänt mig 1 gång och han jagar bra så det är inte det. Laikan är en ras som har bra kontakt med hundföraren och den är lättlärd och lätt att styra in på de vilt man vill jaga. Viktigt är dock att hitta linjer som är dokumeterade att de jagar bra för det finns en hel hop med dåliga hundar inom denna ras också.

Det är större skilnader inom varje laika ras än mellan raserna så vilken som är bäst är lite svårt att säga. Dock finns det större utbud av östsibirisk laika jämfört med västsibirisk och rysk-europeisk laika

Gå in på laikaklubbens hemsida och läs på lite om rasen/raserna så kan du bilda dig en uppfattning om det är något som passar dig. Kanske ta kontakt med någon av avelsråden.

Jag själv har som sagt två östsibiriska laikor och hanen, den äldsta av dem, jagar allt. Det är skjutet älg, mård, skogsfågel, grävling och vildsvin på riktiga ståndskall och han har dessutom haft riktiga ståndskall på björn, mink, räv och såklart ekorre (det är ju en laika). Nu är han 5 år och han har börjat lära sig vad jag tycker är viktigt att jaga. Han har gått 4 älgprov varav det har blivit en 2:a, ett nytt prov (ingen älg) och två höga 1:or.

Min andra laika är en tik som bara är lite drygt 1 år och hon har jag bara gjort 3 släpp med ännu men hon har en jaktlust som är enorm så det verkar lovande hittills.

Publicerat
  • Författare
Det låter som att det du letar efter är en laika. Med rätt linjer så jagar de det du räknat upp och mer därtill. Tro mig jag vet, jag har två. Du behöver inte fundera på att sitta ute och vänta om nätterna heller. Det har hänt mig 1 gång och han jagar bra så det är inte det. Laikan är en ras som har bra kontakt med hundföraren och den är lättlärd och lätt att styra in på de vilt man vill jaga. Viktigt är dock att hitta linjer som är dokumeterade att de jagar bra för det finns en hel hop med dåliga hundar inom denna ras också.

Det är större skilnader inom varje laika ras än mellan raserna så vilken som är bäst är lite svårt att säga. Dock finns det större utbud av östsibirisk laika jämfört med västsibirisk och rysk-europeisk laika

Gå in på laikaklubbens hemsida och läs på lite om rasen/raserna så kan du bilda dig en uppfattning om det är något som passar dig. Kanske ta kontakt med någon av avelsråden.

Jag själv har som sagt två östsibiriska laikor och hanen, den äldsta av dem, jagar allt. Det är skjutet älg, mård, skogsfågel, grävling och vildsvin på riktiga ståndskall och han har dessutom haft riktiga ståndskall på björn, mink, räv och såklart ekorre (det är ju en laika). Nu är han 5 år och han har börjat lära sig vad jag tycker är viktigt att jaga. Han har gått 4 älgprov varav det har blivit en 2:a, ett nytt prov (ingen älg) och två höga 1:or.

Min andra laika är en tik som bara är lite drygt 1 år och hon har jag bara gjort 3 släpp med ännu men hon har en jaktlust som är enorm så det verkar lovande hittills.

Nupp ingen Laika för mig ska jag har en så stor hund köper jag en ny jämte. Har däremot hittat en kennel som jobbar enbart men hundar som skäller älg och gris, Klackebos kennel, håller på att samla lite fakta från tidigare valpköpare och återkommer när jag vet mer.

Publicerat

Finnspetsarna i Finland har traditionellt jagat det mesta, men på senare år så är de rätt utpräglade fågelhundar. Enligt www.spj.fi (på finska) så används den som älghund "i viss utsträckning". Har inte själv hört om exemplar som jagar älg, men det kan hända att de är vanligare i de östra delarna av landet (i Österbotten är gråhundarna i majoritet). Finlands spetshunds förening har en sida för älgskällande finnspetsar http://www.spj.fi/spk/spk_hirvi/spk_hirvi_aloitussivu.htm , men tyvärr går allt på finska.

Publicerat

Hva med en russisk-europeisk laika?

Den er mindre enn de større laikaene og jager som en laika skal gjøre, men har ikke den villskapen i seg.

En skikkelig bamse som garantert frun vil ta til seg med en gang også ^_^

Anser du øst og vestlaika for store og vil ha en hund for gris/elg/bjørn, så vil jeg anse dette som et tryggere valg contra en nobs.

I Sverige kan du kontakte Olle Bosson om du vil ha mer info. laika.olle@gmail.com

Han har en russisk-europeisk laika hannhund som gikk til 79p på gris og en tik som det er skutt mye gris for.

Jeg kan også bistå med info dersom du trenger det. Har holdt på med russisk-europeisk laika siden 2003.

En laika som ikke kommer hjem når det mørkner, er ikke vanlig. Har holdt på med disse hundene i mange år, og kun 1 gang har jeg opplevd dette.

Publicerat

köp en laika! dom springer mest runt fötterna (borta max 5 minuter) och skäller det mesta:) (fan va skit jag kommer att få för detta haha:)

Publicerat

laikor ä bra allroundare

Publicerat
köp en laika! dom springer mest runt fötterna (borta max 5 minuter) och skäller det mesta:) (fan va skit jag kommer att få för detta haha:)

:) Ikke alle sammen Dan ^_^

Publicerat

Är lite inne på en finnepinne när laikan går ur tiden. Har jagat lite med en som funkar rätt bra, Görgen här på forumet har den. Klart skön liten pajsare (hunden alltså).

Fast en laika vore ju inte fel heller. Älg/Kron/Gris/Ekorre/Fågel... you name it liksom :rolleyes: