Publicerat Augusti 3, 200916 yr köpte en 3-9x50 Carl Zeiss Conquest Jag har monterat den nya kikaren för ett par dagar sedan. Jag vet inte riktigt om jag ska vara nöjd. Problemet är att jag tycker korset (tysk 4) i den är otydligt och när jag skruvar på "skärpan" så blir det bra men jag tycker att skärpan på det jag ser i kikaren blir sämre då, vad beror detta på? Dessutom tycker jag att jag ser lika bra i mörker med min gamla tasco 2-7x32 tysk etta
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Nu har jag varken haft en Conquest eller en Tasco men, jag brukar ställa skärpan genom att titta snabbt upp mot himlen (genom kikaren) och justera okularet tills riktmedlet blir skarpt, (glor du för länge så ställer ögonen om sig), då brukar riktmedlet oxå vara skarpt. Att ett Tasco skulle vara lika bra som ett Conquest i mörker låter konstigt (även om det är ett Japan-Tasco) Ställ Conquesten på 7x förstoring och Tascon på 7x och jämför kikarna parallellt, få se om det blir skillnad. När det gäller optik finns det massvis med variabler i omlopp En av dessa variabler är DU, optikerbesök kanske behövs? Raggarö
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Ingen som kan hjälpa mej eller säga något Vad kan man säga, det kan vara fel på ditt sikte, det kan vara fel å den som justerar, ögat skall vara fokuserat på oändliget när man gör korset skarpt, det finns råd på nätet hur man bäst gör detta, googla det. Vidare har jag otroligt svårt att tro att du ser klarare och bättre med din gamla tasco på kväll/natt jämfört med Zeissen på 6-7 gr förstoring, jag säger inte att det inte är rätt men jag har svårt att tro det. Hade en Tasco kontakt i helgen, skillnaden mellan min Zeiss och den var, tja den var stor. Ta en kontakt med PN jakt, det var av honom du köpte, eller hur och lär dig hur man justerar in dioptrin, tror jag det heter, korrekt. /Christian
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Författare När mitt kors blir skarpt och bra så har jag skruvat ett halvt var åt minus När jag kollar i en vanlig kikare så ligger jag på noll min syn är perfekt!(tror jag)
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Är då resten av bilden i siktet ofokuserat om du skruvar dit du är idag? Optik är individer, jag har iofs inte perfekt syn men inställningen är olika från sikte till sikte. /Christian
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Författare Är då resten av bilden i siktet ofokuserat om du skruvar dit du är idag?Optik är individer, jag har iofs inte perfekt syn men inställningen är olika från sikte till sikte. /Christian Jag upplerver att bilden inte är helt klar när jag tittar snabbt i det ögat ställer ju om sig ganska snabbt så man tror att det blir bra! Dock har jag bara tästat det mot en skokartong på ca 7meter och texten är suddig när korset är bra och tvärt om Kanske borde ta och åka till skjutbanan och kolla
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Jaha men där har du ju ditt svar, fast parallax på siktet, det klarar inte av en 7 meters kartong bit med fokus på riktmedel och kartong Dina svar får du på skjutbanan och i fält. /Christian
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Författare Jaha men där har du ju ditt svar,fast parallax på siktet, det klarar inte av en 7 meters kartong bit med fokus på riktmedel och kartong Dina svar får du på skjutbanan och i fält. /Christian Tackar då hoppas jag att det blir bra när jag väl ställer in den när jag vid banan
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Om jag inte är helt ute och cyklar ska dioptrin på ett (variabelt) kikarsikte ställas in på full förstoring och mot ett mål på långt håll (...som möjligt). Detta borde framgå av manualen till siktet. /Må
Publicerat Augusti 3, 200916 yr När mitt kors blir skarpt och bra så har jag skruvat ett halvt var åt minus Helt normalt
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Författare Om jag inte är helt ute och cyklar ska dioptrin på ett (variabelt) kikarsikte ställas in på full förstoring och mot ett mål på långt håll (...som möjligt).Detta borde framgå av manualen till siktet. /Må jo det kanske det gör men jag och engelska Jag ska lägg ut manualen lite senare så kanske ni kan hjälpa mig
Publicerat Augusti 4, 200916 yr Här är lite ur instuktionsboken! Där står det att man skall ställa in skärpan på full föstoring och på minst 100 Yards, vilket är dryga 90 meter. Siktar man på mål under det ska man gå ner i förstoring för att återfå skärpan. Inga problem med andra ord. /Lasse
Publicerat Augusti 4, 200916 yr Författare Där står det att man skall ställa in skärpan på full föstoring och på minst 100 Yards, vilket är dryga 90 meter.Siktar man på mål under det ska man gå ner i förstoring för att återfå skärpan. Inga problem med andra ord. /Lasse tusen tack