Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kula för älg

Featured Replies

Publicerat

Denna fråga har säkert varit uppe ett ental ggr, men jag frågar ändå. Ska köpa ett vapen med 1:12 stigning i pipan, och då sägs det att man inte kan skjuta för tunga kulor. Men vad gäller då för älg? Tex Lapua Mega 185 gr är ju bara på 12 gram, men ändå för tung för den pipstigningen.....är inte minvikt på högvilt 10.1 grams kulor? Då finns ju ingen godkännd Mega förutom 185 grainarn...eller?

Publicerat
Denna fråga har säkert varit uppe ett ental ggr, men jag frågar ändå. Ska köpa ett vapen med 1:12 stigning i pipan, och då sägs det att man inte kan skjuta för tunga kulor. Men vad gäller då för älg? Tex Lapua Mega 185 gr är ju bara på 12 gram, men ändå för tung för den pipstigningen.....är inte minvikt på högvilt 10.1 grams kulor? Då finns ju ingen godkännd Mega förutom 185 grainarn...eller?

9 gram är väl minsta med 2700 joule vid 100 m, sedan 10 gram med 2000 joule vid 100 m, är dock inte hundra hur det är i sverige .

annars kör jag lapua naturalis i min studsare =)

Publicerat

En expanderande kula över 9 gram som har 2700 Joule vid 100 meter är godkänd.

En expanderande kula över 10 gram som har 2000 Joule vid 100 meter är godkänd.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/f.../NFS2002-18.pdf

Vilken kaliber och vilken bössa har du?

Om det är .308 så är det full möjligt att skjuta 200 gr (13gram) i 1:12 stigning, kulans form inverkar också på ekvationen.

185 gr Mega är mitt val

Raggarö

Publicerat
  • Författare
En expanderande kula över 9 gram som har 2700 Joule vid 100 meter är godkänd.

En expanderande kula över 10 gram som har 2000 Joule vid 100 meter är godkänd.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/f.../NFS2002-18.pdf

Vilken kaliber och vilken bössa har du?

Om det är .308 så är det full möjligt att skjuta 200 gr (13gram) i 1:12 stigning, kulans form inverkar också på ekvationen.

185 gr Mega är mitt val

Raggarö

Det är en Remington VTR som är beställd i 308 w. Men hört på några ställen att man inte ska gå över 180 grain med en räffelstigning på 1:12. Men jag hade hoppats kunna ladda Lapua Megas 185 gr till den till en början för att jag har ett ganska stort lager av just den kulan. Så du tror att det ska gå bra att skjuta den kulan till denna bössa?
Publicerat

Tro kan jag ju göra, bössor är individer, det är bara att prova ^_^ Megas 200 gr. började inte tumla och bära sig dumt åt på 100 meter iallafall.

Typisk Mega-spridning 20 mm (5 skott) man kanske skulle skriva Mini-spridning istället ^_^

Raggarö

Publicerat

Skjuter 200 grs Oryx i min 1900 utan några som helst problem ut till 300. Har för mig att den har 1:12, men är inte 100...

Publicerat
Det är en Remington VTR som är beställd i 308 w. Men hört på några ställen att man inte ska gå över 180 grain med en räffelstigning på 1:12. Men jag hade hoppats kunna ladda Lapua Megas 185 gr till den till en början för att jag har ett ganska stort lager av just den kulan. Så du tror att det ska gå bra att skjuta den kulan till denna bössa?

En Lapua Mega 185 är 29 mm lång. Med en räffelstigning på 1:12 och en hastighet på säg 760 m/s så får man en stabilitetsfaktor på 2,20. Det är definitivt tillräckligt för att det ska funka (minst 1,4 i stabilitetsfaktor brukar vara lämpligt).

Publicerat
  • Författare
En Lapua Mega 185 är 29 mm lång. Med en räffelstigning på 1:12 och en hastighet på säg 760 m/s så får man en stabilitetsfaktor på 2,20. Det är definitivt tillräckligt för att det ska funka (minst 1,4 i stabilitetsfaktor brukar vara lämpligt).
Tack för ett definitivt avgörande svar, nu behöver jag inte fundera längre! :lol: . Hur räknar man ut stabilitetsfaktorn på olika kulor och pipstigningar som du just skrev? Mvh/ C
Publicerat
Hur räknar man ut stabilitetsfaktorn på olika kulor och pipstigningar som du just skrev?

Sök på "Miller stability formula".

Publicerat
  • Författare
Sök på "Miller stability formula".

Ok..tack! :)