Publicerat Augusti 3, 200916 yr Ska fan testa att trycka upp Cyclonen i 300 bar och därmed få ut 70 joul http://www.blocket.se/stockholm/FX_Cutlas_...m?ca=11&w=1 Mvh!
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Vilken nöt! Förenat med livsfara även. Undra vad det hjälper att pumpen klarar 300 bar när tuben pallar 220? Vår vän kanske inte har tänkt på det? Kronade whispern i helgen och fick en utgångshastighet på 237m/s med 21 grainskulorna. vet inte riktigt vad det blir i joule men det duger åt mig.
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Vilken nöt! Förenat med livsfara även. Undra vad det hjälper att pumpen klarar 300 bar när tuben pallar 220? Vår vän kanske inte har tänkt på det? Kronade whispern i helgen och fick en utgångshastighet på 237m/s med 21 grainskulorna. vet inte riktigt vad det blir i joule men det duger åt mig. Jag får det till 38joul i normas ballistikprogram.
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Det låter rimligt, rätt lurigt det där samtidigt. Man får bedriva jakt efter klass 4 viltet med luftgevär om dom har en anslagsenergi på 150 j vid mynningen, alltså mer än 3x så så mycklet som mitt presterar och då drar det ändå med lätthet igenom en kråka på 40 meter om den är skruvad till fullflås (38 Joule). Vet inte riktigt men kan viltet mer än att dö? Förstår inte skillnaden mellan en kula som ger genomslag i dryga 265m/s (16 grains kulorna) eller en kula som ger genomslag i 350m/s. Det ända man får då är ett jävla massa pumpande och få skott/fyllning. Tyvärr blir det nog så att dessa luftgevär som har prestandan för klass 4 viltet stannar kvar som enbart plinknings gevär ett bra tag til...
Publicerat Augusti 9, 200916 yr kulvikten (kg) x hastigheten i kvadrat (m/s) dividerat med 2 lika med anslagsenergi i joule. x joule /9,8065 ger kgm. 1grain = 0,0648 gram. ((21x0,0648 /1000)x 237x 237) /2 = 38,21 joule Vi ser också att anslagsenergin ökar kvadratiskt med hastigheten.
Publicerat Augusti 9, 200916 yr För ett antal år sedan lämnade en kille sin ponybottle i bilen. Ponybottle= Liten dykflaska på runt 0,5-1L 300bar. Den exploderade i bilen på grund av värmen och slet sönder hela kupen på den. Minns jag inte fel så lossnade taket också. Polisen letade rester efter explosiva varor i en vecka utan att hitta någonting. Var försiktig med era tuber och gör de provtryckningar som ska göras.