Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Meopta Artemis 2100 3-12x50 belyst eller Zeiss Diatal Z 6x42 MC

Featured Replies

Publicerat

Hej

Vilket av dessa sikten rekommenderar ni? Jag vill ha bra skymningsvärde och den skall passa till grisjakt och bockjakt i gryning och skymning.

Meopta Artemis 2100 3-12x50 belyst eller Zeiss Diatal Z 6x42 MC? Har hittat i liknande pris nämligen.

Har ett 1 tums fästen av låg höjd kvar och undrar vad ett par rejäla till en 30 tub kostar i butik?

Mvh VBG

Publicerat

Meoptan tveklöst. Att kunna variera förstoringen är rätt bra om bocken (eller räven/grävlingen) kommer nära inpå, eller på lite längre håll.

/Må

Publicerat
Meoptan tveklöst. Att kunna variera förstoringen är rätt bra om bocken (eller räven/grävlingen) kommer nära inpå, eller på lite längre håll.

/Må

Kan bara hålla med !

Om man nu inte begrensar sitt skytte till 100m.

Samt belyst till nattvaken är ett stort + .

Publicerat
Hej

Vilket av dessa sikten rekommenderar ni?

Mvh VBG

Vad ska du ha den på för bössa? Jag upplever meoptan som riktigt snål vad gäller ögonavstånd, jag lärde mig aldrig att skjuta bra med den då jag blev så nervös att få den på ögonbrynet vid varje avfyrning =)

Publicerat

Big Jim och Vakjägarn

Tack för tipset :-) Kan ju klart vara bra med variabel.

Kapten Krok

Jag äger en HDF Voere Titan 30-06 :-) Rejäl bössa och skjuter fint.

Har en Scmhidt und Bender 8x56 i fint skick opticts sett även verkar intressant. Men det är ju klart, kommer djuret för nära blir det tajt... :-(

Publicerat

Jag har en Meopta 3-12x50 belyst. Är nöjd med siktet förutom att punkten är lite stor på 12ggr om man vill skjuta riktig precition, men till bock och gris är den skitbra, förmodligen bland det prisvärdaste man kan hitta idag.

Publicerat
Jag upplever meoptan som riktigt snål vad gäller ögonavstånd, jag lärde mig aldrig att skjuta bra med den då jag blev så nervös att få den på ögonbrynet vid varje avfyrning =)

Fjomp! Hade Meopta på 358 NM och nu på 375 Ruger, fast Rugern har faktiskt rekylbroms -_- Men man fick ju lära sig vart kikaren var B)

Publicerat

Tack alla för svaren.

Nu har jag en ny fråga -_-

Carl Zeiss Conquest 3,5 - 10x50

Monarch III 2.5-10x50

Vilket av ovanstående har bäst skymningsvärde? Vilket av dessa 2 sikten hade ni valt? Tänkte beställa någon av dessa då de är i min prisklass och jag har redan fästen till dessa.

Hoppas på svar.

Mvh David