Publicerat Augusti 4, 200916 yr hejsan. nu har lillebrorsan äntligen fått tag i en ny bössa ( tog ju bara 2 dagar o de tyckte han va långt!!! ) en marlin 917V med ett barska 6-18x50? tror jag de va, o benstöd till oxå. vet att de absolut inte är något toppsikte över huvud taget men funkar väl ändå för en så pass klen kaliber 17? ska tydligen vara lite tjockare pipa på den o de gillar jag. gillar lite tyngd i sakerna då ligger iaf jag lite stadigare inbillar jag mig iaf brorsan gjorde byte med sin 22lr som han tyckte va för lite effekt i. tror de här bli lagom mkt för honom , han är ju trots allt bara nyss fyllda 13 år ( därför jag står för licens o allt sånt o han skjuter när jag står breve på banan ) ska bli skoj o få testa den lite sj på jakten o sånt då jag alltid velat ha en sådan o nu har ju "JAG" en sådan tyvärr får jag faktist stå för ammo sj men de kan jag leva med. har någon lite erfarenhet av 17hmr? i just marlin studsare som kan berätta för o nackdelar med dom? dom sägs va lite råa i mekanismen o sånt men de är bara o skjuta mkt så löser de sig med tiden gärna all info. bilder på effekten av träffar i viltet, tavlor o massa massa andra bilder på fina 17hmr bössor happy hunting/Marcus
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Jag har också funderat fram och tillbaka på den kalibern. Det som stoppat mig är det något höga ammopriset, och att jag gör jobbet med 22 Horneten likväl, men kalibern är likförbenat intressant fortfarande. Som varmint bössa/kaliber funkar den tydligen mycket bra, jänkarna skjuter det mesta i varmintväg med den, även coytoe.., så nog gör den jobbet, och på betydligt längre avstånd än 22LR. Marlinpangarna kan upplevas som lite råa i början som sagt, men det brukar gå till sig med tiden. Jag har misslyckats med en Marlin, en ny 22WM, men det var fabrikationsfel på. Men du har nog en optimal kråksprängare i alla fall. Din bössa förtjänar dock en bättre optik.
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Författare ja du Hipshot den är förbannat frän. så många videos man har tittat på youtube på den när de gäller o spränga saker o ta livet av djur. den används till mkt o som sägs så skjuts de betydligt större djur i ländet i väst med den! man har ju sån tur att lillebrorsan vart sugen o fick till ett bra byte där med hans 22:a eller bra o bra. de vart nog lika bra för bägge! jag kommer upp en vecka i oktober så vill du testa så finns den till förfogande då. då jag vet att du brukar ju alltid ha något o panga på nytt sikte lär komma så fort jag har börjat jobba då jag sa att jag skulle hjälpa till med o fixa ett nytt. dock så hamnar de siktet på övningsbössan ( 22:an som troligen inte kommer komma ut ur skåpet lika ofta ) för att sedan försöka hjälpa honom o hitta ett leupold 6-20något eller elite 3200 sikte med lite högre förstoring, dock blir de senare då han inte har mer pengar nu o jag sj är tokfattig efter att ha handlat färg o allt till lägenheten ( och betalat sjukhusräkningarna som inte va gratis )
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Det där lät spännande Marcus, tjoa till när det drar ihop sig.. när du säger att du kommer "upp".. vart ska du då? Här finns alltid kajor att dräpa Mvh!
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Författare hehe ja nu har man tittat allt för mkt på jaktprylarna dock fick man kramper i nacken så nu sitter man hemma uppåt är för mig sthlm då man var bosatt i södertälje förut men flyttade ner för strax över 1 år sen till halland/varberg när jag åker upp så tror jag de blir något i stil med 4:e oktober till kanske 11 beror lite på hur mkt man har o göra där i sthlm. kommer hålla till i sätra. söderförort inte långt ifrån centrum o bil de finns ju! jo kajor finns de gott om dock så ska väl några mista livet med den bössan hemma om jag inte förstått de helt fel så bor du i norrtälje ( roslagen ). eller har man gissat fel nu, de är iaf inte så långt från sätra dit så
Publicerat Augusti 6, 200916 yr Författare 25 min hit eller dit gör mig inget . skulle bara va skoj o se vad den går för när de är en duktig skytt som har en hel del o skjuta på happy hunting/Marcus: för de hade iaf jag för en stund sen
Publicerat Augusti 6, 200916 yr Som sagt, tjoa till när du är i krokarna och ser att du har lite tid så ska vi se till att testa 17 HMR Mvh!
Publicerat Augusti 6, 200916 yr Har en 17hmr pipa till Quaden. Rolig kaliber, otroligt känslig för benträffar däremot. Är det bara kött man träffar så gör den sitt jobb med råge.
Publicerat Augusti 6, 200916 yr Författare de är bra o veta earp så man tackar för upplysningen. ja med så lätt kula kan de va svårt o ha någon rak kulfärd i kroppen. helmantel hur pass mkt köttförstöring ger den? eller ja frågan lyder väl snarare såhär. kan man sälja fåglar o kaniner skjutna med helmantel för träning av hundar lr blir de för stora hål i kroppen? grymt sugen på o få hem vapnet o få testa de. lagom till jag får hem de så kommer lillebrorsan ner ca 1 vecka. då blir de en del till skjutbanan!! 22:an är grym vid skyddsjakt i lada har jag märkt ( väldigt lite men tillräckligt för o veta att de är bra död i den ) men 17hmr är liten o söt o lite bättre praktisk räckvidd