Publicerat Augusti 5, 200916 yr har förundrat mig över varför alla "turkey shotguns" har en kort pipa runt 20" och en turkey choke/xtrafull choke. bössan tappar ju vitsen ? varför har dom inte långa pipor istället ? det är ju bevisat att en lång pipa håller svärmen ihopå bättre än en kort som kompenserar med en trång choke. varför inte ha en lång pipa med samma choke ? effecten borde ju vara mycket bättre ? vad jag nu förståt när man jagar gobblers så skjuter man mot halsen för att få knall och fall och spara kötter from hagel. lång pipa trång choke verkar ju vara vettigare ? så varför har dom dessa korta pipor med trång choke, medan waterfowl bössor är sedan "perfekta turkey bössor" också 2 in1
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Jag vet inte men dristar mig till en gissnig. Kalkonjakt är rörlig jakt mot hyfsat stillasittande mål, så man vill ha en lätt bössa utan krav på sivingegenskaper, och då blir det ju tvärt om på sjöfågeln. Hur låter den gissningen?
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Författare Jag vet inte men dristar mig till en gissnig. Kalkonjakt är rörlig jakt mot hyfsat stillasittande mål, så man vill ha en lätt bössa utan krav på sivingegenskaper, och då blir det ju tvärt om på sjöfågeln. Hur låter den gissningen? vad jag har fattat är jakten nuförtiden nsätan abra lockjakt, sätta sig i en blind eller liknande, och sätter ut gobbler decoys . så den är väldigt stilla sittande. men jag kan ha fel
Publicerat Augusti 5, 200916 yr vad jag har fattat är jakten nuförtiden nsätan abra lockjakt, sätta sig i en blind eller liknande, och sätter ut gobbler decoys . så den är väldigt stilla sittande. men jag kan ha fel Då kommer nästa gissning: gammal sed och hävd. Hoppas nån som vet bättre kommer snart
Publicerat Augusti 5, 200916 yr hej ska försöka svara på några av frågorna om kalkonjaken i usa, kalkon jagas under två preioder varje år, under hösten och under sen våren, jakten på hösten är det svåraste eftersm tupparna inte är lika lätt lockade som under våren då parningen är i full fart, höst jakten bedrivs oftast under tidig morgon då fågeln sitter i träden, när man fått syn på fågeln sätter man sig och försöker locka till sig tuppen, och eftersom man går mycket så vill man ha en kort och lätt bössa med en stark trångborrning och magnum patroner för att få räckvidden. Under våren vilket jag tycker är det tevligaste tiden att jaga kan man sätta sig i ett blinds med decoys framför och locka tills sig tupparna, och då kan man ha en längre bössa. känslan man får efter att lyckats locka till sig en tupp är obeskriv bar och det är väl därfan man jagar kanske.. skickar med en länk där ni kan läsa om bössval till kalkonjakt. http://www.wildturkeyzone.com/hunting/shotguninfo.htm hoppas detta varit till någon hjälp Mvh Johan