Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är Göran

Featured Replies

Publicerat

Jag heter Göran Ekholm, och bor i Landfjärden en bit söder om stockholm (3-4mil), har jagat aktivt sedan 1986, är nog en typisk allmoge jägare som äter allt, kan tycka att en varm och klibbig augstipursh ger mig lika mycket som 2 timmar bra hardrev med skjutförbud första 2 bukterna....

Favoriten är endå jakt med hund, om det så är augustigrävlig med jämthund eller ett bra taxdrev någon regnig novembermorgon.

Topp tio jakter uppifrån,

1 Jakt på vildsvin med ställande hund,( gärna ensam) eller med max en kompis.

2 Jakt med taxen på rådjur med en 4-5 goda vänner.

3 Älgjakten i september, det är något visst med septemberjakten och stora älgar!

4 Oktoberjakten på älg, bättre stånd och lättar för en själv att få komma till skott, även om jag aldrig missunnar en passskytt.

5 Den nu oss berövade jakten på morkullor veckan efter midsommar, inget går upp mot minnena av de underbara junikvällarna.

6 Jakten på sjöfågel över vättar, is i vassen, dimma och lågt insvepande vigg! (Jävlar nu rinner snålvattnet)

7 Fasanjakt men kompisens två worstrar, kul fågeltagningar, kanske inte så många skott men bra hundjobb ger en riktig kick.

8 Skogsfågeljakt med trädskällare, gjorts för lite men en av dom bästa jaktformena!

9 Båt åror och uppflygsjakt på gräsänder i vassen, kul men jobbigt som f..

10 Jakt på duvor över buvande och snurra på ärtåkrar, kul som f.. första dagen på grund av den goda tillgången på skottchanser, men jag lessnar ganska fort även om duvor är mycket god mat.

Jag har, två jämtar och en korthårig tax, taxen heter Klackebos Olga och vart ett år i maj, en riktig jakt idiot, men klok och ärlig, spårnoga värre än någon tax jag haft tidigare. Ska jobba hårt med att meritera denna tax, målet kommer bli DrevSM.

Frugan jagar oxå och ungarna fick tidigt lära sig var maten här hemma kom ifrån, är självförsörjande på kött och fisk, gillar att bara vara i skogen, drömmer om att flytta tillbaka till fädernas Gällivare eller åtminstone en bra bit uppåt, känner mig liksom inte riktigt hel här nere.

Viltvården är för mig otroligt viktig, sår mycket viltåkrar, sätter ut äppelträd, fodrar, sätter ut holkar skapar, sork komposter som räv och rovfågel matplatser, sätter ut änder rapphöns och fasaner, samt svenskharar med blandad framgång.

Det jag har lite svårt för! Snabba hundar på långsamt vilt, skarpa hundar i grupp mot vildsvin, "klövviltsjakter utan riktig styrning där hundar får jaga i pack och man skjuter rådjur som om det vore skadedjur. Allt ska ner till paraden, bakifrån på ett smaldjur!!!! Fan det är inte för köttet och inte för trofen, då måste det fan vara skaderdjursbekämpning. Skjuter man vidare på tex. gris som går vidare och sedan skjuter på rådjur som går vidare, ja då har jag redan ruttnat och gått hem. Har som ni hör varit hundförare på några sk. klövviltsjakter! Säger inte att jaktformen är vidrig överlag, men det krävs tydliga regler och rätt hundämnen, och framförallt en jaktledare med stor tydlighet och både skärpa och kunnande.

Hoppas nu ingen vart sur, och hoppas ni förstår vad jag menar, alla jakt kan va bra, och all jakt kan va dålig, det är upp till utövarna att hålla moralen hög.

Hoppas ni fått en liten uppfattning om vem jag är.

Göran

Publicerat

Välkommen Göran!

Publicerat

Välkommen hit Göran.

/Chris

Publicerat

Tror jag fick veta mer om dig direkt än vad jag vet om andra efter 3 år :o Hatt av för det.

Instämmer väl i det mesta du såväl slår i takt med som om du slår i otakt med. Prioriteringen ser väl lite annorlunda ut kanske, men det är ju charmen.

Men vad menar du med snabba hundar på långsamt vilt? Det är väl drevlängden som styr detta egentligen och vad är ett långsamt vilt? De flesta vilt klarar ju vilken hund som helst i skogsterräng en kilometer, därefter blir det isf problem.

Välkommen! <_<

Publicerat

Hej & välkommen hit!

<_<

Publicerat

Hej och välkommen. <_<

Publicerat
Hej och välkommen. :o

Vill inte vara störig men trevligt av dig att välkommna någon som varit medlem längre än du <_<

Skämt åsido välkommen Göran och en bra presentation.

Publicerat

Hej och välkommen :lol:

Publicerat
Vill inte vara störig men trevligt av dig att välkommna någon som varit medlem längre än du :lol:

Skämt åsido välkommen Göran och en bra presentation.

Ber om ursäkt missade detta ska var lite nogranare med datum nästa gång.

Lasse

Publicerat

Lasse

Waxin är det inget att bry sig om... Roligt att hälsa en medlem välkommen även om han varit här längre än en själv. ;):unsure:

Publicerat
  • Författare
Tror jag fick veta mer om dig direkt än vad jag vet om andra efter 3 år ;) Hatt av för det.

Instämmer väl i det mesta du såväl slår i takt med som om du slår i otakt med. Prioriteringen ser väl lite annorlunda ut kanske, men det är ju charmen.

Men vad menar du med snabba hundar på långsamt vilt? Det är väl drevlängden som styr detta egentligen och vad är ett långsamt vilt? De flesta vilt klarar ju vilken hund som helst i skogsterräng en kilometer, därefter blir det isf problem.

Välkommen! :unsure:

Klantigt formulerat av mig, men jag tycker inte det är okej när hundarna står för hela jakten, tycker nog att en del worstrar och waktlar saknar antingen bra förare eller så är dom helt enkelt för heta speciellt i grupp, har sett speciellt worstrar mer än en gång avsluta själva på oskadat vilt och det kommer jag aldrig acceptera.

Publicerat
  • Författare

Ofin som man är glömde man tacka för det varma välkomnandet och tacka för ett roligt och intressant forum, hoppas man kan bidra med något.

Publicerat

Lasse

Som sagt Lasse det var inte illa menat, då jag gjort samma sak själv någon gång.

Så bara chansen att få retas lite.

Publicerat

Välkommen! :D

Fast du har varit medlem läängre än mig! B)

Publicerat

Hej och välkommen! B)

Publicerat

Välkommen Göran B)

Publicerat

Välkommen