Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelbock eller automat?

Featured Replies

Publicerat

Då var det dags att utöka vapengarderoben lite, med ytterligare en hagelbössa, är tanken. Har för närvarande bara en gammal Sauer Sida-Sida, och tanken är nu att förnya mig lite. Rent spontant är jag ganska förtjust i halvautomater.

Hur är just hagelautomater generellt, om man exempelvis jämför det med en vanlig bock, som det annars blir fråga om.

Tänker främst på hållbarhet och dyligt (fler rörliga delar i en automat än en bock), och hur stor tendens just automater har att krångla osv?

Mycket spänd på vad expertisen har för erfarenheter, tips och åsikter!!

Publicerat

Hagelautomater är driftsäkra, kräver lite mera omsorg för att fortsätta vara det jämnfört med en bock.

Men en 10' bock och 10' automat är nog i mina ögon likvärdiga kvalitetsmässigt, testa några olika varianter och bestäm dig sen vetja.

Publicerat

Jag har både och, det är ju en smaksak,fördelen med bocken är ju att du kan bryta den............alltid trevligt att visa att vapnet inte är laddat. Automatens fördel är ju att du inte behöver bryta den när du står i ett trångt gömsle, samt mindre rekyl, mindre pipuppslag, kalas till jaktstig!! Min Urika har ALDRIG strulat, säkert skjutit 1500 smäll utan att ha isär den än........

Publicerat
Då var det dags att utöka vapengarderoben lite, med ytterligare en hagelbössa, är tanken. Har för närvarande bara en gammal Sauer Sida-Sida, och tanken är nu att förnya mig lite. Rent spontant är jag ganska förtjust i halvautomater.

Hur är just hagelautomater generellt, om man exempelvis jämför det med en vanlig bock, som det annars blir fråga om.

Tänker främst på hållbarhet och dyligt (fler rörliga delar i en automat än en bock), och hur stor tendens just automater har att krångla osv?

Mycket spänd på vad expertisen har för erfarenheter, tips och åsikter!!

Tja den största skillnaden ligger mest i det att du inte kan bryta den. I vissa jaktformer blir den "socialt omöjlig" som harklapper och andra där man är många som travar runt. Så om du ska en automat som enda hagelpangen ska man kanske fundera på jaktformerna först.

En rätt skött hagelautomat av anständig kvalitet håller för betydligt mer än skytten, men man måste gilla vapenvården. Bocken är ur den aspekten enklare att sköta.

/T

Publicerat

hej

mina egna funderingar:

vid kråkjakt kan det vara fördel med automat

annars överväger bockens fördelar med sina två pipor och pipväljare...

personligen så verkar jag ha en tendens att slösa iväg mer ammo med automat B):D

vänligen nils

Publicerat
Tja den största skillnaden ligger mest i det att du inte kan bryta den. I vissa jaktformer blir den "socialt omöjlig" som harklapper och andra där man är många som travar runt. Så om du ska en automat som enda hagelpangen ska man kanske fundera på jaktformerna först.

En rätt skött hagelautomat av anständig kvalitet håller för betydligt mer än skytten, men man måste gilla vapenvården. Bocken är ur den aspekten enklare att sköta.

/T

Tacksam för alla svar! Någon fråga att ha en automat som enda hagelvapen är det alltså inte, som jag nämner så har jag redan en Sida sida. Nästa hagel blir mer som komplement, helt klart. Mina egna erfarenheter säger mig att på jaktstigar som en herre ovan nämde, är en automat lysande. Har sett och hört mycket gott om detta. Till viss del fågeljakt, det kan jag köpa, kråkor, skator etc..

Sen rent krasst om man ser till banskytte, skeet, trap osv. Hur lämpar sig en automat där? Vanligast där är väl utan tvekan en bock, och det är väl också vad man ser mest av.

Mycket intressant också att med rätt vård så borde det inte vara några konstigheter med en automat. Hur mer avancerat är det att göra rent en av dessa?

Frågan jag själv ställer mig nu, är väl egentligen vad som gör en automat att föredra mer än en bock? Visst, man har ett tredje skott mycket snabbare, och det går väl inte att sticka under stolen med att under viss jakt så är det en klar fördel. Sen rent bantekniskt, så borde det inte spela någon större roll va? Rent skjutmässigt, bock mot automat, fördelar nackdelar?

I och med era svar, blev valet knappast lättare, tusen tack ändå! :wub:

Publicerat

Du har redan ett brytvapen, ta en automat som andra vapen. Tredje skottet är guld värt tycker jag och jag tycker nog inte att jag bränner mer plugg i onödan med automaten. Det gäller liksom att ha lite elddiciplin :wub:

Men när du lagt två gäss och har dem kvar inom gott håll så känns det förträffligt att peka på den tredje och lägga den med :wub:

Mvh!

Publicerat
.......

Mycket intressant också att med rätt vård så borde det inte vara några konstigheter med en automat. Hur mer avancerat är det att göra rent en av dessa?

Inte alls komplicerat

Frågan jag själv ställer mig nu, är väl egentligen vad som gör en automat att föredra mer än en bock? Visst, man har ett tredje skott mycket snabbare, och det går väl inte att sticka under stolen med att under viss jakt så är det en klar fördel. Sen rent bantekniskt, så borde det inte spela någon större roll va? Rent skjutmässigt, bock mot automat, fördelar nackdelar?

..........

I mina ögon har automaten bara nackdelar sett mot bocken och inga fördelar alls. Framtunga, tröga, bullriga, kastar hyslor och skit omkring sig som en gammal halmfläkt.... Och med en genomgående hysteriskt usel säkring med direkt kriminellt dålig placering.....

Men det är bara mina åsikter.

/T

Publicerat

Enda fördelen som jag tycker en bock har är att du kan ha 2 olika choker samtidigt. I övrigt gillar jag min automat bättre än de andra hagelvapen jag har haft. Jag upplever den varken framtung eller osmidig på något sätt. Min väger 3,3kg och passar mig riktigt bra och den används till all jakt. Men man kan ju tänka på att använda hylsor i en färg som gör att man hittar dem även i blåbärsriset. Vi vill ju inte skräpa ner..

Publicerat

hej igen

en tanke som slår en när man ser en automat på skeetbanan är dels att den aldrig träffar korgen när den kastar ut tomhylsan dels att det verkar lite bökigt med omladdningarna. ^_^ (men med lite övning så blir nog enklare) :)

(själv skjuter jag bättre med bock)

meen hoppa över vad andra tycker-låna hem en automat över helgen och känn efter själv- det är ju du själv som ska ha roligt ju..

vänligen nils

Publicerat

Tack för all feedback, mycket hjälpsamt!

• 2 weeks later...
Publicerat

En nackdel med automaterna på skjutbanan är när man har akustik till kastarna. Inte sällan så triggar de på skramlet när slutstycket slår igen. Då får man smyga vilket blir extra jobb.

Men står man själv eller med rätt folk och slipper käfta med de som bråkar om att man inte får ladda med mera än ett skott åt gången så är det bara att fylla på ett underifrån för varje man skjuter så är problemet ur världen.

Utan akustik på trapen är de riktigt smidiga annars. Bara att kasta in en patron i öppningen o nypa igen den, det tar bråkdelen av en sekund. Man behöver inte peta in den i pipan som så många gör i onödan. Lyften trycker upp patronen i rätt läge innan slutstycket kommer farandes. Lika snabbt går det att få in enstaka extra patroner vid jakt. Inte ens en sekund längre än vad det tar o få den ur fickan så är man färdig för en smäll till.

Urikan (391) som jag har brukar jag göra rent grundlig var tusende skott med gaskanaler, ventil och allt. Slutstycke och låda ytterligare en gång per 1000skott då de grisar ner sig bakåt och det blir jävligare ju längre det få sitta kvar. En varning, förstocksmuttern blir full i skit som blåser upp bredvid stången på Urikan. Får den sitta med krutslagg för länge och gärna lite fukt så kan de fastna mer eller mindre permanent. Gör rent gängorna och lägg lite fett/kopparpasta eller något på som hindrar att den fastnar.

Vad gäller driftsäkerhet så har den aldrig klickat. Den hade några missade omladdningar de första 50 skotten med 24gr. Sen gick den 2000skott (RIO) utan en missad repetering. Men sen provade jag Gyttorp Steelmax och då missade den kanske 25%. Tur så hade jag bara köpt ett par hundra patroner. Sen köpte jag Gamebore 24gr återigen och den har gått 1000 skott till utan ett problem.

Det jag gillar bäst med halvautomaterna är möjligheten att justera kolven.

Till dess stora nackdel är fipplet med att tömma dom vid jakt och att inte kunna bryta dom.