Publicerat Augusti 6, 200916 yr Hej på er! Satt här om dan och snackade med en polare om att det hade varit trevligt om jag hade hafft min lilla 280remington kvar. Den var ju så go och jag sköt bra med den fram tills att jag fick en smäll som kom helt fel på axeln och sedan blev jag skotträdd. Nu har jag "växt upp" och har lärt mig att tackla dessa situationer på ett bättre sätt när dom kommer och då är det bara så att jag saknar min Ruger 77 i 280Remington något otroligt. Ringde så i förrgår upp killen som numera är ägare för min gamla Ruger och undrade om han hade den kvar och det hade han. Jag undrade ifall han hade varit inne på att göra sig av med den, men det hade han inte. Men efter att han hade fått lite betänketid så var han mer inne på att kanske göra sig av med den då han inte handladdar och han har nu börjat upptäcka att det inte är en helt enkelt sak att få tag på fabriksladdat till 280Rem. Jag frågade vad han ville ha och det han sökte var ett smidigt vapen i 308win och grövre. Helst en helstock. Jag kollade runt åt honom men hittade endast en Sako Hunter Helstock i 30-06 med en prislapp på präktiga 8900kr Den gick bort. Men efter en stund så slog det mig. Jag kan ju lika gärna avvara min 308win. Med plaststocken så blir det en hyffsat smidig bössa och vill man ha den ändå lite smidigare så kostar en kortning av pipan inte så många hundringar. Ringde upp honom igen och berättade att antingen så kan han lägga 8900kr på en Sako helstock eller så kan vi byta rakt av. Tikka 55 308win med plastkolv mot Ruger 77 Laminated Stainless 280Remington. Han var inte helt övertygad om att han ville genomföra bytet utan ville att jag skulle komma upp där idag och visa upp vad jag har. Jag kommer också propsa på att jag vill låna hem min gamla Ruger för att få göra en noggrann provskjutning. När jag hade den i min ägo så var inte precisionsskjutning min starkaste gren. Jag sköt in studsaren och jagade med den. Maxavstånden på den tiden var 80 - 100meter och med andra ord så var det inte så noga om den hade en träffbild på 20 eller 60mm/100meter, viltet dog ändå. Har sett en del fina träffbilder skjutna med denna Rugern, även jag själv har fått till några så att där kan finnas potential är jag på det klara med. Men jag vill se det själv. Med dagen granskande och rätt kritiska ögon. Jag ämnar att använda denna Ruger som en värklig allroundbössa med två olika kikarsikten dels mitt Trijicon 5-20x50 och då ladda den med 150grs Sierra Gameking eller med 154grs Interbond, men i det sista fallet får man i sådant fall ha en annan övningskula då interbonden kostar 6kr/st. Det andra kikarsiktet kommer att bli ett Nickel 2,5x20 för drevjakt m.m och till den kommer jag att ladda med 175grs Hornady RN. Fortsättning kommer. MVH/Jocke
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Författare Det gick i stöpet! Han var inte alls imponerad av min Tikka och han fick inget begär efter en dylik. Därför drog han sig ur affären. Jag kommer dock att spara och eventuellt köpa den kontant utan byten. Ska ha tillbaka den, så är det bara! Nu har han dessutom slipat bort lacken som var på den och oljebonat stocken så nu är den väldigt trevlig. För att strö salt i såren så tog han fram min gamla pärla efter att han hade bestämmt sig för att inte byta. Det var som att träffa en gammal bekant på nytt. Man är nog bra sjuk i huvvet som kan ha känslor för en bearbetad stålbit Vi får väll hoppas att jag får möjlighet att lyfta den här tråden igen inom en snar framtid. MVH/Jocke
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Joacim, är det något fel på Tikkan? Jag tyckte då den såg väldigt fin ut då du visade upp den i söndags. Men det är som vanligt bara att konstatera att vår vapengarderob inte är tillräckligt stor. En reflektion över det du berättade då du inte brydde dig om träffbilder - tänk vad lycklig du var då...
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Joacim: det är inte så att detta handlar om det välkända gräset på den andra sidan? Det finns nog ingen bössa/pryl/person/kvinna/etc som kan "göra dig lycklig" - det får du stå för själv. "Bara jag har den eller det så blir allting bra". Känner igen resonemanget alltför väl, tyvärr. / Från en som sprungit och letat vid slutet av oräkneliga regnbågar, utan att nånsin ha funnit något
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Författare Ser han den här tråden blir den inte billig... Tror inte att han håller till på denna sidan MVH/jocke
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Författare Joacim, är det något fel på Tikkan? Jag tyckte då den såg väldigt fin ut då du visade upp den i söndags. Men det är som vanligt bara att konstatera att vår vapengarderob inte är tillräckligt stor. En reflektion över det du berättade då du inte brydde dig om träffbilder - tänk vad lycklig du var då... Tikkan är fin, Inget snack om den saken. Det finns vissa saker som jag inte gillar på Tikkan men som jag älskar på Rugern och som jag faktiskt kan sakna väldigt mycket. Det ena är det fasta magasinet som sväljer 5 +1. Det andra är att matningen alltid fungerar, det har tyvärr krånglat på min Tikka förut. Även om det nu är åtgärdat så har jag inte fullt förtroende för den längre. En annan sak är säkringen. De små plåtbläcken till säkringar som sitter på Tikkas äldre modeller är kassa. Det är sant med träffbildsskyttet. Man sköt lite och när bössan träffade i princip där man ville så var det jakt resten av sessongen och sedan var det ny inskjutning sessongen därpå. Så funkade det tills jag bommade en bock och sedan kom på att jag ville "härma" Henrik och bygga en trippel MVH/Jocke
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Författare Joacim: det är inte så att detta handlar om det välkända gräset på den andra sidan? Det finns nog ingen bössa/pryl/person/kvinna/etc som kan "göra dig lycklig" - det får du stå för själv. "Bara jag har den eller det så blir allting bra". Känner igen resonemanget alltför väl, tyvärr. / Från en som sprungit och letat vid slutet av oräkneliga regnbågar, utan att nånsin ha funnit något Du har så rätt Rikard. Vi är på tok för lika Tänkte i mitt första inlägg skriva "jag är på väg att göra en Exabit i form av att jag har reserverat en av mina gamla bössor." Men jag gjorde det aldrig Tyvärr så är det så med vapen att alla har inte allt! Det finns vissa saker jag saknar på Tikkan och som Rugern har men det finns också vissa saker som Rugern saknar och som Tikkan har. Frågan är vilken man ska satsa på. Jag ska sätta mig ner och sammanfatta för och nackdelar med båda vapnen och se vilket vapen som blir mitt kommande. Det är hårt att leva. Särskilt med ett sådant här intresse Men jag borde nog tagga ner och slappna av och verkligen börja använda det jag har för tillfället i stället för att stirra mig blind på vad jag borde ha. MVH/Jocke
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Jag tyckte det såg ut som en giftig rigg med dina ballistic tip och den där Triicon-kikaren (för det var väl en sådan?), och en nybyggd snygg kolv. Jag misstänker också att Tikkas trycke slår Rugerns med hästlängder, eller? Den perfekta bössa kommer man aldrig att hitta ändå om man inte bygger en custom från grunden, men då tror jag ändå att man kommer på något som saknas när bygget är klart. Kan du inte använda Blasern lite mer istället och hänga dit 8x57-pipan och sätta över superkikaren på den - vips har du en ny bössa som du kan ha kul med en hel säsong. på så sätt kan du lura hjärnan och spara en del pengar...
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Författare Jag tyckte det såg ut som en giftig rigg med dina ballistic tip och den där Trijicon-kikaren (för det var väl en sådan?), och en nybyggd snygg kolv. Jag misstänker också att Tikkas trycke slår Rugerns med hästlängder, eller? Den perfekta bössa kommer man aldrig att hitta ändå om man inte bygger en custom från grunden, men då tror jag ändå att man kommer på något som saknas när bygget är klart. Kan du inte använda Blasern lite mer istället och hänga dit 8x57-pipan och sätta över superkikaren på den - vips har du en ny bössa som du kan ha kul med en hel säsong. på så sätt kan du lura hjärnan och spara en del pengar... Visst va det ett Trijicon du såg Tikkas trycke slår Rugers orginaltrycke så det stänker om det men trycket är bytt på den nämnda Rugern till ett timny fetherwight vilket i sin tur slår Tikkas trycke, enligt mig Tyvärr så står inte Blasern på mig utan det är mamma som står på licensen vilket ställer till det en del. Men jag tror att min Tikka M55 i 308win kommer bli "just fine" med en ljuddämpare på. MVH/Jocke
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Visst va det ett Trijicon du såg Tikkas trycke slår Rugers orginaltrycke så det stänker om det men trycket är bytt på den nämnda Rugern till ett timny fetherwight vilket i sin tur slår Tikkas trycke, enligt mig Tyvärr så står inte Blasern på mig utan det är mamma som står på licensen vilket ställer till det en del. Men jag tror att min Tikka M55 i 308win kommer bli "just fine" med en ljuddämpare på. MVH/Jocke Tror jag också. När jag får licensen så ska en ljuddämpare på min Tikka LSA 65, tror också att det kommer bli bra. SKöt några skott med Exabits Sako 75 och ljuddämparen (samma som han hade på kuljaktstigen) och det var en MYCKET angenäm upplevelse.